In intreg anul 2015 productia auto mondiala ajunge in jurul a 70 milioane autoturisme, Uniunea Europeana (UE) contribuind cu peste 15 milioane masini. In articolul realizat din cifrele Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) puteti afla care au fost tarile cu cea mai mare productie, cu cele mai surprinzatoare evolutii, si puteti citi despre parcul auto din UE si despre locurile unde ajung masinile produse in Uniune.
In lume se produc lunar in medie peste sase milioane de masini, astfel ca datele la noua luni arata o productie de 54,2 milioane autoturisme, avans de 1,4% fata de anul trecut. In China s-au produs 13,1 milioane masini (+5%), in UE productia a fost de 12 milioane (+7%), iar in SUA de 7 milioane unitati (+3%). In Japonia productia a scazut cu 7%, spre 5,77 milioane unitati, iar in Coreea de Sud avansul a fost de 1%, spre 3,08 milioane unitati, arata datele ACEA pentru intervalul ianuarie-septembrie 2015.
Un sfert dintre masinile produse in lume sunt asamblate in uzine europene, 49% in Asia si 19% in America de Nord.
Cateva tari au cunoscut scaderi importante ale productiei: Rusia (-28%), Ucraina (-86%), Brazilia (-17%) si Indonezia (-16%).
In UE, Romania se afla pe locul 10 la productia auto, cu aproape 300.000 din cele 12 milioane de masini produse in noua luni (pondere de aproape 3%). Germania este lider detasat (cu 4,2 milioane masini), urmata de Spania (1,63 milioane masini) si Marea Britanie (1,15 milioane). In afara de primele trei clasate doar Franta a mai depasit un milion de autoturisme produse in noua luni.
Patru tari central-europene stau extrem de bine: Cehia este pe 6, Slovacia pe 7, Ungaria (8) o urmeaza, iar Polonia este pe locul 9. Din tarile din top zece, productia a crescut cel mai mult in Italia (62%) si in Polonia (20%). Cele mai mici cresteri procentuale au fost in Franta si Romania.
Cum s-a desfasurat exportul? In noua luni tarile UE au exporttat 4,3 milioane de masini in valoare totala de 96 miliarde euro. Cele mai multe masini au ajuns in SUA (peste 900.000) si in Turcia (423.000), top cinci fiind completat de China, Elvetia si Japonia. Ca valoare, exporturile UE in SUA au fost de 29 miliarde euro, iar catre China de 14 miliarde euro.
Importurile de masini au fost mult mai mici, in noua luni din 2014 ajungand in UE 1,8 milioane masini in valoare totala de 23,7 miliarde euro. Cele mai multe au fost din Turcia (385.000), din Japonia au fost aduse 350.000 de masini noi, iar top 5 a fost completat de Coreea de Sud, SUA si Maroc. Ca si valoare, masinile aduse din Japonia au depasit 5,5 miliarde euro, iar cele din SUA, 4,9 miliarde euro.
Pe drumurile din UE circula aproximativ 250 milioane de autoturisme, varsta medie a parcului auto fiind de 9,65 ani (a crescut in mod constant din 2006, cand media era 8,39 ani).
54% dintre masini sunt pe benzina, 41% sunt diesel, iar restul sunt pe combustibili alternativi.
In SUA, parcul auto este de 120 milioane autoturisme si de 133 milioane vehicule comerciale, in timp ce in UE ponderea vehiculelor comerciale este mult mai mica (doar 38 milioane).
In lume se vand lunar in medie aproape sase milioane de masini noi, din care peste doua milioane in China si peste un milion in UE, respectiv SUA.
Practic, in primele noua luni ale anului s-au inmatriculat in lume 53,2 milioane de masini noi, din care 13,5 milioane in China, 10,8 milioane in SUA si 10,4 milioane in UE. La nivel mondial piata auto a avansat cu 0,9%, in timp ce in UE a urcat cu 9%, iar in SUA si China cu 4%. Au fost cateva scaderi spectaculoase: Rusia (-33%), Ucraina (-61%) si Brazilia (-21%), aceste tari avand grave probleme economice si politice.