Orice succes este fragil ar fi concluzia mesajului de bilant pe care conducerea Dacia l-a afisat pentru o larga difuzare in randul celor 14.000 de angajati de la uzina argeseana. Tot mai multe marci fac concurenta Dacia, iar in 2016 este asteptata o productie cu 9% mai mica la Mioveni, modelele Dacia aflandu-se in a doua parte a ciclului de viata. Mai mult, administratia avertizeaza ca uzina din Maroc a adaugat un al treilea schimb si si-a optimizat costurile de fabricatie, ceea ce inseamna ca ar putea prelua volume de productie de la Mioveni. Mesajul vine in contextul unui amplu program de automatizare la uzina, in conditiile in care robotii industriali devin tot mai accesibili.
Intr-o nota informativa redactata in 26 noiembrie, ca parte a negocierilor pentru Contractul Colectiv de Munca 20116, este prezentat un bilant al anului 2015 insotit de asteptarile pentru anul viitor. Nota este semnata de Administratie si de Sindicatul Automobile Dacia.
Se mentioneaza ca la Mioveni anul se va incheia cu o productie de 340.000 de unitati, insa doar 6% din aceste masini ajung pe piata locala. Incluzand si modelele produse in Maroc, Dacia a vandut in tara peste 30.200 de masini in zece luni, ceea ce inseamna 33% din piata masinilor noi.
In nota informativa destinata unei „largi difuzari” in uzina se mai mentioneaza ca inflatia prognozata de INS pe 2015 este negativa, ceea ce inseamna o scadere a preturilor. Mentiunea este importanta fiindca sefii Dacia au spus in repetate randuri in ultimii ani ca trebuie neaparat ca in viitor cresterile salariale sa se modereze, fiindca altfel uzina isi va pierde competitivitatea.
Mesajul este completat de mentionarea uzinei de la Tanger (Maroc) care a demarat fabricatia si cu al treilea schimb: „Uzina din Maroc si-a ameliorat performantele si si-a optimizat costurile de fabricatie, ceea ce ii da posibilitatea de a prelua volume suplimentare”.
In aceeasi nota se incadreaza si mentionarea situatiei din piata: „Logan, Sandero si Duster au din ce in ce mai multa concurenta, prin noile modele lansate de constructorii mondiali (Volkswagen, Ford, General Motors, Hyundai, Suzuki) si de companiile chinezesti (Great Wall Bulgaria)”.
Se observa o schimbare de ton fiindca pana acum doi-trei ani executivii Renault declarau ca Dacia nu are concurenta reala.
Ca situatia nu mai este chiar roz o dovedeste o alta mentiune: in noua din cele zece mari piete europene, cota de piata a Dacia a scazut, doar Italia fiind exceptia pozitiva. Datele ACEA arata ca Dacia a livrat 312.000 masini in UE, cota de piata fiind de 2,7% (scadere de la 2,9% cat era dupa primele zece luni din 2014).
Nota de bilant vine si cu cateva perspective pentru 2016, cea mai importanta fiind legata de productia uzinei Vehicule, estimata a scadea cu 9% fiindca produsele din gama Dacia sunt in a doua parte a ciclului de viata. Totusi, in 2016 se va intampla si ceva pozitiv: vor fi pregatite produsele ce urmeaza a fi lansate in anii urmatori.
Este mentionata si situatia de la Uzina Mecanica si Sasiuri, unde activitata poate fi afectata de diminuarea cererii pentru motoarele K7 si cutiile de viteza JH (organe mecanice de generatie mai veche). Totusi, exista un potential de crestere pentru noile organe mecanice TL si H4, dar si la turnatorie.
Concluzia transmisa angajatilor suna astfel: in acest context puternic concurential, orice succes este fragil si toata lumea trebuie sa-si mentina competitivitatea „pentru a garanta perenitatea companiei pe termen mediu si lung”.