Acasa Foto Prima impresie: Opel Astra

Prima impresie: Opel Astra

de Adrian Mitrea

Opel Astra (sursa - Opel)

Opel Astra a ajuns la a cincea generatie si am mers sa o conduc la Bratislava, Slovacia. Fata de aceasta masina imi permit sa fiu un pic nostalgic, dar si mai critic. Iata de ce: primul test drive international pe care l-am facut pentru 0-100.ro a fost in toamna anului 2009, cand se lansa generatia anterioara Opel Astra, iar eu, in trecut, am detinut doua modele Opel Astra G, ambele pe benzina (1.4 si 1.6). Iata, asadar, un prilej foarte bun de a vedea cum s-a transformat Opel Astra.

Cea mai buna veste este faptul ca masina este cu pana la 200 kg mai usoara. E un lucru pe care l-am semnalat constant, in toate testele mele cu masini Opel: sunt prea grele, prea masive, si din acest motiv dinamica masinii si consumul au de suferit. In sfarsit iata ca Opel a inteles!

Evident ca nu numai eu am criticat acest aspect legat de greutate, ci foarte multi clienti si jurnalisti. Avem in fata deci o masina cu pana la 200 kg mai usoara si cel putin 120 kg diferenta, in minus, fata de vechiul model. Ceea ce inseamna ca, in functie de varianta de echipare si de dotari, poti sa ai o masina cu o masa mai reduse cuprinsa intre 120 kg si 200 kg. Adica echivalentul a 2-3 pasageri.

Gratie masei mai reduse toata masina e… alta. Pur si simplu nu mai ai senzatia ca te afli la volanul unui Opel. Inainte de test drive chiar ma gandeam ca cea mai mare critica pentru noua Astra ar fi faptul ca, estetic vorbind, nu a facut un pas atat de mare intre generatii cum s-a intamplat intre modelele H si J sau intre modelele G si H. Atunci, intr-adevar, s-a vazut o schimbare de generatie cu totul: design, tehnologie, tot.

Acum, daca te uiti la noua Astra, pare un facelift mai evoluat, dar dupa ce te asezi la volan si incepi sa conduci iti dai seama ca designul vechiului model a fost pastrat si transformat special ca sa nu crezi ca te afli la volanul altei marci. Aceasta pentru ca din punctul de vedere al pozitiei de condus si al modului in care merge masina nu mai exista nicio legatura cu modelele Astra din generatiile trecute.

Am ales pentru test drive o varianta despre care cred ca va fi foarte populara la noi: 1.6 CDTI (turbo diesel) de 136 CP. Aceast model atinge 100 km/h cu start de pe loc in 9,6 secunde, dupa cum poti vedea AICI. Exista si versiuni mai putin puternice ale acestui motor si o gama foarte larga de motoare diesel si pe benzina dintre care poti alege.

Cu acest propulsor am obtinut un consum real foarte bun pe 115 km parcursi pe drumuri nationale si autostrazi: 5,1 l/100 km. Pe segmentul de drum national consumul a scazut chiar la 4,7 l/100 km.

Dincolo de motorizarea eficienta, pe noul Opel Astra iti poti pune cam tot ce iti trece prin cap: scaune ortopedice (AGR), cu memorie, functie de masaj, incalzire, ventilatie si chiar si locurile laterale din spate pot avea sezut incalzit. Din lista de tehnologii moderne se mai remarca si niste faruri cu LED matrice foarte bune – nemaintalnite in acest segment pana acum. Practic poti rula mereu cu faza lunga pornita, iar LED-urile matrice fac in asa fel incat sa nu lumineze in zona in care ar putea orbi pe cineva.

Masina poate avea si sistem de franare automata in caz de coliziune iminenta si sistem de recunoastere a semnelor de circulatie. Sistemul de detectare si preventie a parasirii neintentionate a benzii de circulatie avertizeaza soferul si, in plus, corecteaza traiectoria automat.

Daca tehnologiile depind de pret, sunt cateva puncte forte ale noului Opel Astra pe care le veti gasi de la cea mai accesibila varianta pana la cea mai scumpa. In primul este vorba despre design-ul interior foarte “curat”. Au scapat de aglomerarea de butoane care se gasea pe plansa de bord. Acum totul e mai aerisit si mai bine separat. Daca as sta sa le numar, probabil ca nu sunt cu mult mai putine butoane, dar separarea lor si organizarea lor face ca logica sa para ceva mai evoluata.

Un detaliu le-a scapat insa inginerilor Opel. Insertia din plastic cu aspect cromat de pe bord genereaza niste reflexii infioratoare care aproape te orbesc daca ai Soarele in lateral-dreapta-spate si bate pe bord. Deci atentie maxima la ce ornamente pentru bord va alegeti!

Postul de condus mi se pare foarte bine studiat: ergonomia comenzilor, a volanului, totul iti pica in maini exact asa cum ar trebui sa fie. Lucru valabil si pentru schimbatorul de viteze. Nu trebuie sa faci niciun fel de efort ca sa ajungi undeva.

Exista totusi o mica ciudatenie. Pedalierul este prea aproape de tine, de scaun, si atunci trebuie sa reglezi scaunul in spate si sa scoti volanul din bord foarte mult, sa-l apropii de tine. E o pozitie cu care m-am obisnuit un pic mai greu, am avut nevoie de cateva minute de acomodare si mai multe manevre fata de o alta masina care are o pozitie de condus ceva mai usor de nimerit.

Masina este foarte bine insonorizata, atat in ceea ce priveste zgomotele care provin de la trenul de rulare, suspensii si motor, cat si de la vant. La viteze de 80-100 km/h e foarte liniste in masina. E un sentiment comparabil cu cel pe care il ai intr-o masina premium. Nu ai cum sa-ti dai seama chiar atat de usor de acest lucru, dar aflandu-te in masina pentru mai multi kilometri si mai multe ore incepi sa apreciezi si detaliile de acest gen.

Sistemul de directie a pierdut un pic din acea fermitate, acea duritate specifica Opel, dar nu e neaparat un lucru rau. Acum masina se simte intre ceea ce stim cu totii ca inseamna o masina germana si o masina frantuzeasca sau italiana. Una peste alta as zice ca inginerii Opel au ajuns la un compromis foarte bun in ceea ce priveste directia unei masini compacte care ar trebui sa buna si in oras, si in afara lui.

In concluzie, noua Astra reprezinta o schimbare in bine semnificativa pentru Opel, iar preturile in Romania pornesc de la 15.600 euro cu tot cu TVA.

Opel Astra (sursa - Opel)Opel Astra (sursa - Opel)

comenteaza si pe gmclub

13 comentarii

observator 8 aprilie 2017 - 19:08

Din putul gandirii: "Avem in fata deci o masina cu pana la 200 kg mai usoara si cel putin 120 kg diferenta, in minus, fata de vechiul model"

Reply
Adrian Mitrea 9 aprilie 2017 - 11:44

Exact asa. Te-ai aruncat sa comentezi fara sa pus la lucru macar 2 neuroni.
Diferenta maxima fata de vechiul model este 200 kg in minus.
Diferenta minima fata de vechiul model este 120 kg in minus.
E mai clar acum pentru putul gandirii?

Reply
Klaus_CT 9 aprilie 2017 - 14:53

A ezitat să citească și să interpreteze acel "cel puțin".

Reply
bancher 21 septembrie 2017 - 09:49

logic ai dat dreptate, greutatea este cu 120-200kg mai mica decat la modelul precedent.
Totusi, pentru un jurnalist, parca era mai bine sa gasesti o cale mai clara de a te exprima. Nu toti inteleg, ptr ca nu toti sunt buni la matematica.

Reply
Adrian Mitrea 21 septembrie 2017 - 09:56

Cu totii putem sa fim mai buni decat suntem, in orice domeniu, cred.
Mereu o exprimare poate sa fie mai buna, un drum construit mai bine, un perete tencuit mai bine, un software pentru calculator mai bun.

Reply
dodoi 20 octombrie 2017 - 16:31

Test clasic in lumea jurnalistica auto. Ziaristul primeste o masina cu echiparea (cea mai) de varf, scrie lucruri frumoase, ca oricum gasesti ceva de bine sa scri la o asemena dotare si altfel nu se stie daca mai e invitat data urmatoare, si oricum problemele apar dupa ce ai cumparat masina. La sfarsit se mentioneaza pretul de pornire al masinii care e rezonabil ca sa genereze interes, dar masina e ca lebada cea mica si urata din poveste. Masina se transforma daca cumperi optiuni (multe si) scumpe. Poate n-ar fi rau sa se mentioneze si cat ar costa masina cu echiparea testata.

Reply
Adrian Mitrea 20 octombrie 2017 - 17:38

Vai de capul comentariului tau!
1. Masinile de presa asa sunt configurate toate, pe lumea asta, mai degraba bine echipate decat in versiunea de baza. D-aia arata lumea jurnalistica asa, pentru ca asta putem conduce. Daca ai tu masina cheala si vrei sa-i fac review, da-o incoace cateva zile si scriu despre ea, nu e problema. Altfel, n-am bani sa cumpar toate masinile pe care le testez, in toate configuratiile si motorizarile, pentru a satisface cerintele pretentiosilor ca tine. Presa iti spune in linii mari cum sta treaba cu masina respectiva. Apoi e treaba ta sa mergi la dealer si sa-ti configurezi masina, sa faci un test cu ceea ce urmeaza sa cumperi, daca n-ai bani sa-ti cumperi versiunea care apare la ziar.
2. Testul meu contine si plusuri si minusuri. Daca vrei sa asculti doar plusurile, e treaba ta, nu a mea.
3. La momentul cand presa conduce anumite masini, uneori si cu 6 luni inainte de lansare, preturile complete nu exista, ci doar un pret de pornire. Configuratoarele pentru modelul nou nu exista la momentul publicarii. Cand am publicat review-uri cu masini la care am avut preturile complete, am dat pretul configuratiei. Dar aici nu aveam cum. Iar daca te intereseaza masina acum, la doi ani de cand a fost publicat acest articol, sa-to faci o configuratie pe gustul tau dureaza fix 15 minute. Si vezi si pretul, pe site la importator sau la dealer. Ori in showroom.

Reply
dodoi 24 octombrie 2017 - 18:07

Greu de crezut un astfel de comentariu din partea cuiva care se pretinde jurnalist, dar in ziua de azi nimic nu mai e surprinzator, cel putin in Romania!

Ma uit inca o data la comentariul meu initial si vad ca incepe cu „Test clasic in lumea jurnalistica auto” ceea ce implica ca nu sunteti singurul care procedeaza astfel si ca este un lucru raspandit in bransa. Comentariul meu s-a dorit mai mult a fi o critica la adresa producatorilor auto care doresc sa manipuleze publicul prin intermediul „media influencer”-ilor, dar se pare ca v-a scapat acest lucru. Daca producatorii auto sau dvs. considerati ca pretul unei masini primite in testare sa fie cu 50% mai mare decat al unui model de baza sau ca masinile de „lux” sa aiba leatherette standard (vezi BMW), adica vinilin obisnuit, real leather sa fie optiune si acestea sa fie un lucru normal eu imi permit sa nu fiu de acord cu ei. Probabil si multa alta lume care fie n-are bani sau crede ca nu merita o masina noua cu toate optiunile disponbile.

Cat despre pret, din moment ce articolul se incheie cu pretul de pornire al masinii as considera sa fie normal sa se includa pretul masinii testate, sau cel putin plaja de preturi. Daca pretul nu e disponibil se poate mentiona ceva de genul ca pretul pentru Romania nu a fost stabililt. Includerea numai a pretului de pornire al masinii, pentru mine, e inca o incercare de manipulare, de a genera interes pentru masina respectiva.

Reply
Adrian Mitrea 25 octombrie 2017 - 13:20

Stimate dodoi, in cazul in care ai ceva cu producatorii auto sau cu Opel, poti sa le scrii lor. Nu prea merge aici „bate saua sa priceapa iapa”. Degeaba te legi de presa, daca tu ai probleme cu producatorii auto.
Masinile de „lux” sunt de fapt masini premium, segment in care este „permisa” utilizarea diverselor materiale, de la stofa+plastic pana la piele+lemn. La orice produs pe lumea aceasta exista optiuni. Si slava Domnului ca exista! Ai de unde alege.
Despre pret, repet. Exista site-urile marcilor pentru a te tine la curent cu preturile, promotiile si altele asemenea. Si inca o data repet, acel pret din articol ESTE pentru Romania, insa nu erau disponibile si alte preturi la acel moment. Ce e asa greu sa cauti pe net ce iti trebuie? E mai simplu sa te napustesti si asupra presei, si asupra producatorilor auto, aici, pe un site civilizat, nu?

Reply
dodoi 27 octombrie 2017 - 17:00

Categoria de masini premium poate exista doar prin Romania. Consumer Reports https://www.consumerreports.org/cars/ si JDPower http://www.jdpower.com/cars puncte de referinta in lumea auto nu cuprind categoria de masini premium, dar in schimb au categoria de masini lux care e impartita in subcategorii de masini de lux. O sa va las dvs placerea sa vedeti subcategoriile si ce marci sunt acolo.

Adrian Mitrea 29 octombrie 2017 - 22:25

Categorisirile respective sunt pilaf cu carne! Un talmes-balmes vizibil si fara sa fii specialist.
Adica in sectiunea Luxury exista si Ultra Luxury, ilustrat cu un amarat de Mercedes-Benz Clasa S. Pai bravo ma, Consumer Reports! Daca Mercedes-Benz Clasa S este ultra luxury, atunci Bentley sau Rolls-Royce ce sunt?!
In fine, poti sa citesti ce vrei de pe internet. Daca pe aia ii cheama Consumer Reports si pe altii JD Power nu inseamna ca stiu sa categoriseasca masinile. O dovada in plus, nu exista masini Affordable sau Mainstream sau orice altceva. Deci exista doar Lux si Ultra Lux. Si alea exemplificate prost.
Va rog sa ma scutiti cu modul in care catalogheaza americanii masinile si clasele. Aici suntem in Romania, Europa. Exista clase de masini de la A (Toyota Aygo) pana la F (Mercedes-Benz Clasa S), iar in interiorul acestor clase exista masini de buget sau low cost (Dacia Sandero, clasa B), masini de volum (Volkswagen Golf, clasa C), masini premium (BMW Seria 1, 2, 3, 5, respectiv clasele C, D, E), masini de lux (Bentley Continental). Asta pentru cine vrea sa priceapa ceva din segmentarile din auto. In rest, poti sa fii sigur ca unul care n-are bani nici o Dacia noua o sa spuna ca un Passat e masina de lux, iar ca unul care nu-si da fundul jos din Rolls-Royce o sa spuna ca Audi e masina de saraci. Deci…

dodoi 31 octombrie 2017 - 03:55

Bentley intra tot in categoria de „Ultra luxury cars”. Daca ati fi apasat pe link-ul de „Ultra-luxury cars” din „Luxury cars” de la Consumer Reports vedeati si „2017 Bentley Flying Spur”, Audi A8, BMW 7, etc.

Va sugerez sa cititi clasificarea masinilor auto definite de Comisia Europeana in al doilea paragraf la http://www.eafo.eu/content/european-vehicle-categories sa vedeti denumirea claselor si cum este denumita clasa F unde se regasesc si Mercedes S, BMW 7 cam ca la americani. Probabil, insa, ca si clasificarea Comisiei Europene e „pilaf cu carne”

Adrian Mitrea 31 octombrie 2017 - 08:13

Prin acest comentariu nu faci decat sa-mi dai dreptate cu clasele europene. Dar in fine, n-ai decat sa te certi singur cu tine. Orice alt comentariu in afara de cele legate de Opel Astra vor fi sterse din acest punct incolo. Bafta!

Lasa un comentariu