Comisia Europeana le-a acordat constructorilor auto ragaz suplimentar pentru a se conforma noilor norme de poluare privind noxele. In contextul scandalului Volkswagen, multi au ramas surprinsi de faptul ca UE le da companiilor mai mult timp, insa decizia este un semn ca industria auto are o uriasa influenta. Pe de alta parte, Comisia a facut pasi importanti catre introducerea unor teste care sa fie mult mai apropiate de adevar.
Oficialii CE au fost criticati in ultimele saptamani pe motiv ca, desi stiau de diversele tehnici pe care companiile le folosesc pentru a pacali testele de emisii, nu a luat nicio masura. Acum, dupa un vot de miercuri cand anumite tinte au fost „relaxate”, criticile s-au intetit.
Se va permite ca emisiile reale de NOx sa depaseasca tintele permise cu 110% pana in ianuarie 2020, tinta veche, ce permitea depasirea cu 60% a limitelor, fiind pana in toamna lui 2019.
Votul a apartinut reprezentantilor statelor membre UE din Comitetul Tehnic pentru Automobile.
in plus, din 2020 marja de toleranta va fi redusa la 50% pentru toate noile modele, ceea ce inseamna ca se vor permite depasiri mult mai mici ale normelor, fata de situatia din prezent. Critcii spun ca, desi se stie de atata timp ca industria face tot ce-i sta in putinta pentru a nu se conforma testelor, acum autoritatile europene le dau noi ragazuri companiilor.
Insa lucrurile sunt complicate fiindca reprezentantii CE trebuie sa mentina un echilibru intre cererile constructorilor auto si nevoia de a nu induce in eroare consumatorii. Reprezentantii CE amintesc mereu ca 12 milioane de oameni lucreaza in industria auto in Uniune si adauga ca este nevoie de timp sa fie gasite solutiile tehnice pentru ca masinile sa aiba emisii mult mai reduse.
Mai este un motiv pentru care Comisia nu poate sa fie extrem de dura fata de industria auto. Toate tarile membre au fost incurajate in ultimii ani sa privilegieze dieselul, iar pentru aceste masini taxele sunt mai mici si pe ele se bazeaza tintele emisiilor de CO2 pe care constructorii auto trebuie sa le indeplineasca.
Insa tintele de CO2 cu greu pot fi indeplinite fara a investi mult in diesel, astfel ca CE nu poate spune deodata: stop, renuntati la diesel!.
Sunt parlamentari europeni care spun ca atitudinea reprezentantilor statelor membre este inacceptabila deoarece consumatorii au dreptul sa stie exact ce emisii au masinile, iar constructorii nu trebuie sa mai aiba atat spatiu de manevra la pacalirea testelor.