Volkswagen Group nu a comunicat solutiile tehnice pentru rezolvarea scandalului emisiilor trucate, fiindca acestea sunt complicate si difera de la tara la tara, dar si in functie de motor. Se iau in calcul multe variante, de la o simpla resoftare, pana la schimbarea catalizatorului si poate chiar a masinii (in conditii speciale), spun surse apropiate discutiilor. In total sunt afectate 11 milioane de masini, dintre care 8 milioane sunt in UE (peste 100.000 in Romania).
Volkswagen ar trebui sa anunte pe 7 octombrie solutiile tehnice alese, insa lucrul nu este usor fiindca nu poate exista o varianta universal valabila. Pentru o parte dintre masini va fi suficienta o interventie software, insa la foarte multe vor trebui inlocuite componentele mecanice, iar asta va creste costurile.
In plus, solutiile vor fi diferite de la tara la tara, fiindca vor trebui agreate de autoritatile de reglementare care ar putea cere companiei masuri mai dure. O sursa citata de Bloomberg spune ca pentru o masina costurile pot varia extrem de mult, de la 20 de euro, pana la 10.000 de euro.
Vor fi diferente si in functie de motor. De exemplu, la masinile cu motor diesel de 2.0 litri exista rezervoare cu solutie AdBlue ce neutralizeaza emisiile de oxizi de azot, iar cu soft-ul dezactivat proprietarii trebuie doar sa aiba grija ca acest rezervor de AdBlue sa fie umplut mai des.
Mai problematica va fi operatiunea pentru masini cu motoare mai mici (1.2 si 1.6 litri) la care sistemele de colectare a noxelor nu pot fi usor modificate. In functie de ce vor cere autoritatile din diversele tari – Volkswagen ar putea fi obligata sa instaleze catalizatoare mai mari, ceea ce ar inseamna costuri de sute de euro, sau chiar peste 1.000 euro/masina.
In cazuri exceptionale nu e exclus sa fie schimbata masina, insa probabil ca nu vor fi multe astfel de situatii.
Volkswagen a admis ca in Europa software-ul care pacaleste testele de emisii a fost instalat pe 8 milioane de masini diesel, scrie presa germana care citeaza o scrisoare trimisa de companie catre parlamentul german. In Marea Britanie numarul de masini afectate este de 1,2 milioane, in Franta sunt un milion, iar in Spania si Italia, peste 650.000. Cele mai multe sunt in Germania: 2,8 milioane.
Nu a fost comunicata solutia tehnica, insa in cateva tari au fost lansate site-uri cu mesaje pentru clienti. Iata un exemplu de pagina din Irlanda.
Zilele acestea compania trebuie sa comunice modul in care va rezolva problema prin rechemare, zvonurile fiind ca la unele masini va fi nevoie de o interventie mecanica si nu doar de una de soft. In plus, marea intrebare este cu cat de mult se vor diminua performantele masinilor daca software-ul va fi mereu activat.
Surse: Bloomberg, Automotive News, Reuters