Reprezentantii producatorilor de automobile din Europa apara masinile diesel si spun ca ele pot fi cu adevarat ecologice. Comisia Europeana este avertizata de greii industriei auto sa nu exagereze cu reactiile in cazul scandalului Volkswagen si sa nu arate cu degetul toata industria. Partea grava este ca tintele de emisii poluante stabilite de CE tin cont de dioxidul de carbon, iar producatorii auto le pot indeplini doar avand in gama o pondere importanta de masini diesel. Evident ca si hibridele si electricele ajuta foarte mult la scaderea emisiilor medii, insa vanzarile acestor modele sunt reduse in Europa, in special din cauza ca masinile sunt scumpe.
Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile, condusa de seful Renault-Nissan, Carlos Ghosn, a trimis o scrisoare catre consiliul de competitivitate al UE, mesajul – citat de Financial Times – fiind ca nu toata industria triseaza la testele de emisii.
Ghosn spune ca autoritatile nu trebuie sa reactioneze cu atitudinea in cazul Volkswagen, fiindca viitorul masinilor diesel poate fi grav afectat. „Toti constructorii auto au investit masiv in inovatie si au dezvoltat tehnologii diesel avansate care consuma putin combustibil si genereaza emisii tot mai reduse”, spune Ghosn.
El a adaugat ca producatorii auto inteleg faptul ca scandalul Volkswagen reprezinta o dovada ca regimul de testare trebuie imbunatatit, insa a avertizat ca trebuie evitate masurile care ar submina competitivitatea unui sector in care lucreaza 12 milioane de oameni.
Industria auto este ingrijorata de faptul ca, dupa aproape doua decenii in care a fost incurajata sa investeasca in masini diesel, acum totul se schimba si dieselul devine tabu. Nu este de mirare ca noul curent starneste suparare in randul constructorilor auto: 80% din ce vinde BMW in Europa este diesel, la Daimler si Peugeot ponderea este de peste 60%, iar la Renault si Volkswagen, peste 50%.
Cota de piata a masinilor diesel in Europa a urcat de la sub 10% in 2000, la peste 50% in prezent.
In UE, 53% dintre masinile noi vandute in 2013 au fost diesel, in trei tari ponderea fiind de peste 70% (Luxemburg, Portugalia, Irlanda) si in alte patru tari, de peste 60% (Franta, Spania, Belgia, Suedia). Cote foarte mici sunt in Olanda (sub 25%) si Danemarca (putin peste 30%). In Romania dieselul a avut in 2014 aproxumativ 56% din piata masinilor noi.
Diesel-ul este esential pentru Europa, continent care genereaza trei sferturi din vanzarile mondiale de masini diesel. Carlos Ghosn a avertizat insa ca producatorii auto nu vor putea sa faca imbunatatiri la emisiile de oxizi de azot ale tuturor vehiculelor aflate in circulatie decat cel devreme in septembrie 2019. Ar fi insa cu doi ani dupa termenul la care Comisia vrea sa introduca noile teste de emisii, mai stringente.
Insa pentru vehiculele care ies de pe portile fabricilor, industria se angajeaza sa faca modificarile necesare pana la final de 2017, astfel incat noxele sa fie la nivelul noilor cerinte.
Din 1997, guvernele diverselor tari au incurajat producatorii sa lanseze tot mai multe diesel fiindca emisiile de CO2 erau mai mici la aceste masini si consumul era cu 20-25% mai redus decat la benzina. Consumatorii au fost convinsi sa cumpere diesel prin faptul ca aceste masini le-au fost prezentate ca fiind ecologice, cu consum mic si mai ales cu taxe mai mici de inmatriculare sau imopzite anuale mai mici.
Carlos Ghosn s-a referit si la „schimbarile hardware semnificative” pe care producatorii ar trebui sa le implementeze pentru a se conforma noilor teste si a avertizat ca trecerea pe scara larga la hibride si la electrice ar dura mult timp, intr-o industrie in care procesele de productie sunt complicate si se pot schimba extrem de greu.