Acasa Top Story ANALIZA: Scandalul Volkswagen – Ce efecte are asupra clientilor si ce ar trebui sa faca gigantul german

ANALIZA: Scandalul Volkswagen – Ce efecte are asupra clientilor si ce ar trebui sa faca gigantul german

de Vlad Barza

Uzina transparenta a Volkswagen (sursa - Volkswagen)
Uzina transparenta a Volkswagen (sursa - Volkswagen)

Volkswagen va avea mult de suferit de pe urma scandalului emisiilor masluite si unii spun ca ar trebui sa se retraga de pe piata din SUA. Vin zile critice, iar Volkswagen trebuie sa reactioneze repede: sa nominalizeze vinovatii, sa spuna exact care masini sunt afectate si sa ofere o solutie. In piata efectele vor dura mult timp si posesorii de masini diesel Volkswagen le vor vinde doar daca vor lasa mult la pret. Dieselul va fi grav lovit in SUA si e de asteptat ca in Europa clientii sa se indrepte spre marci concurente si cota de piata a diesel-ului sa scada.


Fortati sa se miste rapid

Grupul este atacat din toate partile fiindca a instalat pe masini un software care detecteaza cand masina este testata, scazand doar in timpul testului emisiile masinilor diesel. Apoi, la rularea obisnuita pe sosea, noxele cresc si de 40 de ori. In acest context, unele tari vor sa interzica vanzarea unor diesel-uri Volkswagen, in timp ce in zeci de state se deschid investigatii.

Grupul si-a schimbat directorul general si a suspendat cativa angajati, anuntand si o reorganizare ce consta mai ales in faptul ca directorilor existenti li se dau alte functii (de exemplu seful Skoda va conduce de acum regiunea America de Nord). Compania a reactionat rapid, insa in ultimele 18 luni, de cand s-au aflat primele informatii concrete despre manipularile aplicate de Volkswagen, compania s-a contrat cu autoritatile, ratand orice sansa de a evita un scandal-monstru.

Uluiesc dezvaluirile legate de faptul ca Volkswagen a fost avertizata in 2007, dar si in 2011 in legatura cu riscul folosirii de software ce pacaleste testele. Multi se intreaba cum de o companie atat de respectata a putut instala acest soft pe milioane de masini, crezand ca nu va fi descoperita.

Acum, intrebarea este cat o va costa pe Volkswagen toata nebunia, cele mai conservatoare estimari fiind ca e vorba de 15 miliarde dolari, iar cele mai mari indica 50 miliarde dolari. Avocatii deja s-au pus la lucru si e de asteptat ca in urmatoarele luni compania sa fie anchetata si sa fie amendata de autoritatile din diverse tari, in SUA amenda posibila fiind de 18 miliarde dolari.

Nici rezolvarea problemei tehnice nu este deloc clara. Va exista cu siguranta o rechemare in service, dar efectele ei ar putea fi nefaste. Asa cum au constatat si inginerii companiei cand au facut primele teste in 2005, pentru a respecta normele dure din SUA trebuiau acceptate compromisuri la performanta masinii si la eficienta ei. Asadar, daca soft-ul care mentine emisiile in normele legale ar fi mereu activ, masina ar accelera mai greu si ar consuma mai mult, iar clientii ar trebui despagubiti daca recall-ul are aceste efecte.

Un mediu viciat

Despre mediul intern din companie se stie ca era propice izbucnirii unui astfel de scandal, marii sefii fiind dictatori care nu voiau decat sa auda de indeplinirea planului de vanzari. Sefii de filiale nu ii puteau contrazice si, pentru a-si indeplini obiectivele, recurgeau la aproape orice metoda, fiindca nu voiau sa fie penalizati.

Noul CEO al Grupului, Matthias Muller, are o misiune imposibila fiindca raul a fost deja facut si imaginea companiei a avut enorm de suferit, sa nu mai spunem de pierderile de la bursa (34% din valoarea actiunilor in doar cateva zile). Muller, desi era un apropiat al demisionarului Martin Winterkorn, trebuie sa fie mult diferit de acesta pentru a putea rezolva problemele. Un director important al companiei a admis ca exista un climat al fricii care a dus la explozia acestui scandal, in trecut existand situatii in care defectele au fost tinute secrete luni de zile.

„Trebuie sa cream o atmosfera in care problemele sa poata fi comunicate deschis catre superiori, in loc sa fie ascunse”, a spus, intr-o adresa catre angajati, Berndt Osterloh, director pe probleme de munca la Volkswagen. Totusi, o companie cu 600.000 de angajati si cu 119 uzine nu va putea sa-si schimbe de pe o zi pe alta cultura interna si nu poate deveni brusc „democrata” si nici dornica sa sustina protectia mediului, din moment ce compania s-a opus vehement noilor standarde de emiisii propuse de UE.

Diesel-ul va pierde mult teren

Ca efecte imediate, este clar ca Volkswagen nu mai are viitor cu diesel-urile in SUA, unii sugerand chiar ca marca germana sa se retraga de tot din piata americana. In SUA germanii au investit enorm pentru a promova „diesel-urile curate” (clean diesel) pe care le-au prezentat ca fiind atat ecologice, cat si placute de condus si ca alternativa la masinile hibride atat de populare in SUA. Acum, dupa toate aceste dezvaluiri, este normal ca americanii care au cumparat masinile sunt suparati, se simt inselati si se vor adresa justitiei.

Daca in SUA dieselul este o nisa (cu o cota de 3%), in Europa cota este de 53% pe piata masinilor noi si Volkswagen este numarul 1 la volumele de masini diesel livrate. In Europa, desi mai multe tari vor sa limiteze prezenta masinilor diesel, nu se pune problema ca masinile pe motorina sa dispara si nici nu pot fi scoase din circulatie masinile mai vechi. Se estimeaza ca in Europa circula aproximativ 100 de milioane de masini diesel din toate marcile, iar scandalul „da apa la moara” celor care spun ca dieselul trebuie interzis in orase si trebuie taxat suplimentar.

Efecte nefaste pentru toti

Pentru Volkswagen efectele in Europa se vor vedea cu siguranta la cota de piata si, fara indoiala, numarul celor dispusi sa cumpere masini diesel va scadea. Ar fi foarte posibil ca oameni care intentionau sa-si cumpere Volkswage sa aleaga modele Ford sau Opel (noua generatie Astra se lanseaza foarte curand).

Pentru posesorii de masini diesel Volkswagen, scandalul nu aduce mai nimic bun, fiindca la revanzare vor lua mult mai putini bani. Si unii dealeri cer compensatii de la Volkswagen, dar si clienti persoane fizice, unii dorind ca Volkswagen sa le returneze integral suma platita pe masina.

Mai grav este ca valoarea reziduala a masinii va fi afectata dupa dezactivarea soft-ului care permitea pacalirea testelor de emisii fiindca performantele masinii vor scadea, la fel si eficienta.

Scandalul este un dezastru pentru Volkswagen, insa cei care spun ca Grupul german va disparea in cativa ani de pe piata exagereaza. Este extrem de probabil ca vanzarile vor avea de suferit, astfel ca la final de 2015 sunt mari sanse ca Toyota sa recastige locul 1 mondial la vanzari.

Ar fi o solutie ca Grupul sa renunte la proiecte costisitoare cum ar fi marca Bugatti si producatorul de motociclete Ducati. Mai-marii Grupului vor avea decizii grele de luat si presiunea va fi enorma.

Per total, vor avea de suferit toti producatorii europeni care au mizat pe diesel si care au fost incuarajati acum 15 ani de guvernele nationale sa investeasca in diesel doar fiindca emisiile de CO2 erau mai mici decat la benzina, iar consumul mediu era cu 25% mai mic.

Volkswagen, in cateva date esentiale

Numar de angajati: 593.000
Autoturisme produse anul trecut: 10,1 milioane
Cota pe piata auto mondiala: 13%
Cifra de afaceri in 2014: 202 miliarde euro
Cifra de afaceri in 2009: 105 miliarde euro
Profitul in 2014: 11,1 miliarde euro
Numarul de uzine: 119
Principalii trei actionari: Porsche Automobil Holding (51%), Landul german Saxonia Inferioara (20%), Qatar Holding (17%).

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre