Acasa Piata Auto Ce atitudine au romanii fata de cele mai mici masini din piata si ce modele scot la vanzare

Ce atitudine au romanii fata de cele mai mici masini din piata si ce modele scot la vanzare

de Vlad Barza

Chevrolet Spark (sursa - Chevrolet)

Cele mai mici autoturisme din piata, asa-numitele masini din segmentul A, au consum redus, culori vii si preturi mai mici decat alte clase ale pietei auto. In Romania insa, ponderea lor este mai mica decat in alte parti ale Europei, fiindca la noi sunt preferate masinile cu spatiu mare la interior. Insa, asa cum arata o analiza Autovit.ro, masinile de clasa A vin cu un mare avantaj: pe piata de second-hand unde diversitatea de modele este mare, iar la sub 4.000 de euro pot fi gasite modele foarte bune din punct de vedere tehnic.

Masinile din segmentul A (clasa mini sau “micile citadine” – cum le spun francezii) au o pondere redusa din piata auto totala, insa au o multime de caracteristici si de avantaje care le scot in evidenta. Pentru multi reprezinta primul contact cu o masina, sunt preferate de publicul feminin, iar in orase sunt relativ economice si usor de parcat. In plus, pe piata second-hand se vand cel mai adesea cu preturi de sub 3.000 – 4.000 de euro, astfel ca sunt acceptabile si pentru cele mai mici bugete.
In clasa A sunt incadrate cele mai mici masini de oras, modele cu lungimi intre 3,5 si 3,8 metri si motoare relativ economice. “Granita” dintre aceste masini si cele de clasa B este uneori neclara, insa modelele de clasa A detin peste 10% din piata masinilor noi din Uniunea Europeana. In Romania, aceste masini sunt mult mai putin populare decat in sudul Europei, astfel ca pe piata locala cota lor este de sub 3% din masinile noi vandute.

Masinile de clasa A – Avantaje si dezavantaje

Avantaje
–    Reprezinta segmentul cu unele dintre cele mai mici preturi de pe piata. Unele modele pornesc de la sub 8.000 euro, iar la 10.000 – 11.000 euro pot fi gasite versiuni cu dotari multiple. Cele mai scumpe costa peste 15.000 euro, insa in variante cu maxime dotari si cu motoare mai mari.
–    Sunt usor de utilizat, de manevrat si de parcat in oras. In plus, consumul este redus (in general sub 7 litri/100 km in mediul urban).
–    Sunt disponibile si in culori mai neconventionale (galben, portocaliu, verde), culori care nu se gasesc la majoritatea segmentelor auto. Acest lucru le face atractive si pentru publicul feminin.
–    Clientii cei mai importanti ai acestei clase raman insa companiile producatoare si distribuitoare, ca solutie mobila pentru departamentele de vanzari.

Dezavantaje
–    Spatiul interior este redus, iar romanilor le plac masinile cu spatiu generos. Nu sunt potrivite pentru distante mari daca in masina sunt mai mult de doi oameni si bagaje.
–    In general sistemele de siguranta sunt limitate ca solutie si volum, la interior se gasesc materiale de slaba calitate, iar tinuta de drum este precara.
–    La deplasarile lungi, confortul este redus, sonorizarea este in general slaba, iar motoarele mici nu permit un condus agil.
–    Firmele de leasing operational, de management de flote, cele de inchirieri auto, evita aceasta clasa tocmai pentru ca in piata second-hand acestea au o adresabilitate ingusta.

Masinile de clasa mini in Europa

In Uniunea Europeana sunt la vanzare peste 25 de modele din clasa A.  Vanzarile au totalizat 1,22 milioane unitati anul trecut, dintre care jumatate au provenit de la primele sase modele clasate

Cele mai vandute masini de clasa A in UE in 2014

Model Volum de vanzari
Fiat 500 180.000
Fiat Panda 152.000
Volkswagen up! 124.000
Renault Twingo 81.000
Hyundai i10 80.000
Toyota Aygo 68.000
Lancia Ypsilon 62.000
Opel Adam 54.000
Citroen C1 53.000
Ford Ka 53.000

 Daca in 2014 vanzarile de masini din segmentul A au crescut cu numai 1%, in primul trimestru din 2015 cresterea a fost de 10%, la peste 360.000 unitati, Fiat 500 ramanand lider, cu peste 50.000 masini livrate. Piata a mers foarte bine datorita lui Peugeot 108 (care in primul trimestru din 2014 nu era in piata), dar si datorita cresterii cu peste 30% a vanzarilor unor modele recent reinnoite: Renault Twingo, Citroen C1 si Toyota Aygo.

In segmentul A se gasesc si cateva masini 100% electrice care au insa vanzari extrem de mici (Volkswagen e-Up! si smart-ul electric si-au gasit sub 800 de clienti in primul trimestru in UE). Explicatia nu tine doar de faptul ca statiile de incarcare sunt putine si ca autonomia este redusa, ci e vorba mai ales de pretul ridicat (peste 20.000 euro).

In cativa ani este foarte posibil ca segmentul sa creasca daca in el va intra si un model Dacia. Deocamdata Renault va lansa in India o masia de oras cu aspect de SUV numita Kwid, iar daca va fi bine primit pe piata, modelul ar putea ajunge si in Europa, sub sigla Dacia. Renault a spus insa ca pentru moment nu sunt planuri in acest sens.

Masinile de clasa mini in Romania

Daca in Europa clasa A a ajuns sa reprezinte o zecime din piata, in Romania ponderea acestor masini este de sub 3% – anul trecut s-au vandut 2.300, iar anul acesta media lunara a fost de sub 200 de masini noi.

Diferenta se explica prin faptul ca romanii prefera sedan-uri si SUV-uri si in special masini cu spatiu generos la interior si spatiu mare de depozitare in portbagaj. Date fiind aceste preferinte, cei care vor sa-si ia o masina noua si au buget intre 9.000 si 12.000 euro aleg sa-si achizitioneze masini mai mari, considerandu-le prea putin practice pe cele de clasa A.

Cele mai vandute modele in Romania sunt Toyota Aygo, Volkswagen Up! si Fiat 500, in top intrand si alte modele cu vanzari mai mici: Skoda Citigo, Hyundai i10 si smart. Pe piata masinilor noi, segmentele “vedeta” ca si cresteri procentuale sunt SUV si MPV, in timp ce la clasa A cresterea a fost in 2015 sub media pietei. Insa pe piata second-hand oferta de masini mici de oras este mare, asa cum arata datele Autovit.ro.

Masinile de clasa A pe Autovit.ro

Pe platforma Autovit.ro sunt la vanzare peste 450 de masini de clasa mini, de la modele de dinainte de 1990, pana la masini din 2014 vandute de dealeri autorizati.

Top 10 masini de clasa A pe Autovit.ro

1 smart fortwo
2 Smart forfour
3 Ford Ka
4 Volkswagen Lupo
5 Fiat 500
6 Suzuki Jimny
7 Toyota Aygo
8 Opel Agila
9 Chevrolet Spark
10 Daewoo Matiz

In total, se gasesc pe Autovit.ro peste 30 de modele, inclusiv unele mai rare precum Volkswagen Lupo, Daihatsu Feroza sau Hyundai Atos.

Marca smart are cea mai consistenta prezenta, iar oferta este variata: de la modele de 2-3 ani vechime si pret de peste 5.000 de euro, pana la smart-uri din anul 2000 la sub 1.500 de euro. Si modelul Ka de la Ford are o prezenta importanta, preturile variind intre sub 1000 de euro pentru varianta din 2001 si peste 9.000 euro pentru un model produs in 2014.

Cele mai scumpe masini de clasa mini de pe Autovit.ro sunt modele Opel Adam noi, la preturi ce pot depasi si 14.000 euro pentru un nivel de echipare cu multe dotari. Mult timp, cea mai populara masina de clasa mini a fost Daewoo Matiz. Pe Autovit.ro sunt la vanzare modele din 2007-2008 care se apropie de 2.000 euro, dar cele mai ieftine sunt la sub 900 euro, insa au peste 150.000 km. de asemenea, se gasesc masini de clasa A din 2009-2010 la preturi de 2.500-3.000 de euro, pret foarte potrivit pentru cei care nu au buget pentru o masina noua sau nu vor sa ia credit pentru un autovehicul.

“Masinile de clasa A sunt usor de manevrat in conditiile unui trafic urban aglomerat, iar consumul de combustibil este redus. In plus, costurile de exploatare si intretinere sunt mici, indiferent daca vorbim de o masina noua sau rulata. Pe Autovit.ro pot fi gasite astfel de autoturisme in stare tehnica foarte buna la preturi de sub 5.000 de euro. Astfel, cei care nu isi permit o masina noua au opţiuni pentru modele la mana a doua la preturi accesibile.” spune Cristina Gheorghitoiu General Manager Naspers Classifieds Romania.

In Uniunea Europeana sunt disponibile peste 25 de modele din clasa A. Vanzarile au totalizat 1,22 milioane unitati in 2014, dintre care jumatate au provenit de la primele sase modele clasate: Fiat 500, Fiat Panda, Volkswagen up!, Renault Twingo, Hyundai i10 si Toyota Aygo.

“In cativa ani este foarte posibil ca acest segment sa creasca, pentru ca odata cu criza, deplasarea oamenilor trebuie sa fie mai putin costisitoare. Un argument in aceasta previziune este si perspectiva comercializarii unui model ultracompact sub sigla Dacia.”  continua Cristina Gheorghitoiu. Renault va lansa in India o masina de oras cu aspect de SUV numita Kwid, iar prezumtiile sunt ca, daca va fi bine primit pe piata, modelul ar putea ajunge si in Europa sub sigla Dacia.

Lasa un comentariu