Acasa Jaguar Jaguar Land Rover ar fi purtat discutii si in zona Brasovului pentru o posibila uzina auto, dar a renuntat si va alege cel mai probabil dintre Slovacia si Ungaria

Jaguar Land Rover ar fi purtat discutii si in zona Brasovului pentru o posibila uzina auto, dar a renuntat si va alege cel mai probabil dintre Slovacia si Ungaria

de Vlad Barza

Intr-o uzina Jaguar Land Rover (sursa - jaguar)

Jaguar Land Rover, companie detinuta de grupul indian Tata, este aproape de alegerea unui loc pentru o uzina in Europa Centrala si de Est, iar la ia inceput a purtat discutii si in zona Brasovului, renuntand apoi din cauza infrastructurii, scrie publicatia Buna Ziua Brasov. Desi JLR nu a anuntat unde va face uzina, „in carti” ar fi doua zone: Gyor (Ungaria) si Nitra (Slovacia), insa in considerare sunt luate si locuri din Cehia si Polonia.

Cotidianul brasovean scrie ca grupul auto a testat piata romaneasca in vederea construirii unei fabrici, avand discutii in acest sens si cu reprezentanti ai mediului de afaceri din Brasov, mai ales ca indienii sunt prezenti la Brasov prin preluarea in urma cu ceva timp a americanilor de la Cambric, care au un centru de dezvoltare in oras. Investitia ar fi de cateva sute de milioane de euro si ar urma sa creeze 8.000 de locuri de munca, incluzand si furnizorii.

Presa engleza scria recent ca Jaguar Land Rover este foarte aproape de a alege locul unde va construi o uzina in Europa Centrala, iar Romania NU este pe „lista scurta”, care include Ungaria, Slovacia, Polonia si Cehia. Noua uzina ar putea produce 250.000 masini/an si nu va fi gata mai repede de 2017-2018.

Jurnalistii slovaci scriau ca un posibil loc ar fi Nitra, o zona industriala unde se fac lucrari mari de infrastructura pentru legarea parcului industrial de cea mai apropiata autostrada. Alt loc cu sanse mari este zona orasului Gyor, din Vestul Ungariei, unde produce si Audi.

Romania a mai pierdut investitii auto din cauza lipsei autostrazilor, iar orasele care sunt la 300-400 km de granita vestica sunt dezavantajate dur de faptul ca transportul se face extrem de greu.

Jaguar Land Rover s-a extins puternic in ultimii ani, cu fonduri venite de la indieni, iar acum este nevoie de o noua unitate de productie. JLR are in China o mare uzina, iar in Regatul Unit are trei uzine auto si una de motoare.

Insa, asa cum au spus si sefii grupului Tata, Marea Britanie nu ofera suficiente subventii marilor companii, spre deosebire de Europa de Est, care face practic mult mai multe lucruri pentru a atrage investitorii. Publicatia Autocar spune ca la noua uzina ar putea fi construit viitorul Land Rover Defender.

Cele trei uzine britanice sunt la capacitate maxima si este nevoie de un nou centru de productie aflat aproape de Europa de Vest.

Cele patru tari candidate la noua uzina produc anual in total 3 milioane de masini, adica aproape la fel de multe precum Marea Britanie si Franta la un loc. In plus, tarile est-europene au, nu doar forta de munca mult mai ieftina, ci si foarte bine calificata, iar infrastructura s-a imbunatatit substantial in ultimii ani.

JLR a produs 460.000 de masini anul trecut si isi propune 500.000 pentru anul in curs. Pe termen mediu dorinta este sa se ajunga la doua milioane masini, la fel ca marcile germane premium. Modelul „vedeta” al companiei este Range Rover Evoque, care in fiecare din ultimii trei ani si-a gasit 50.000 de clienti in Europa.

In Cehia s-au produs anul trecut 1,25 milioane automobile, in Slovacia 993.000 unitati, in Polonia 593.000 masini, iar in Ungaria 227.000 unitati.

Lasa un comentariu