Acasa Dacia Africa in expansiune. Uzina Dacia-Renault din Tanger va produce 250.000 de masini anul acesta, cu 50% peste rezultatele anului trecut

Africa in expansiune. Uzina Dacia-Renault din Tanger va produce 250.000 de masini anul acesta, cu 50% peste rezultatele anului trecut

de Vlad Barza

ina Tanger, institutul de formare (sursa - Renault)
ina Tanger, institutul de formare (sursa - Renault)

Uzina din Tanger (Maroc) – unde sunt produse modelele Sandero, Lodgy si Dokker – isi creste rapid productia si va ajunge la trei sferturi din capacitatea sa de 340.000 vehicule/an. Interesant este ca uzina din Tanger „si-a depus candidatura” pentru a produce viitoarea masina low-cost pe care Renault o va lansa mai intai in India. Daca masina ultra low-cost va fi produsa la Tanger, uzina de la Mioveni poate sta mai linistita un timp: nu se va muta in Maroc productia de Duster sau Logan.

Jacques Prost, seful Renault Maroc, a spus in presa franceza ca uzina de la Tanger va produce in acest an 250.000 de masini, avans puternic fata de cele 174.245 produse anul trecut. Uzina va depasi 6.000 de angajati, aproape o mie urmand a fi angajati in acest an. Uzina Tanger-Melloussa va ajunge sa produca la peste 75% din capacitatea totala, la trei ani de la demararea productiei.

Uzina din Tanger a avut un progres relativ lent, nu doar din cauza ca trebuie sa ajunga la un nivel similar de calitate cu alte uzine din grup, ci si fiindca vanzarile Lodgy au fost dezamagitoare in 2013 si in primele luni din 2014. Seful Renault Maroc spune ca Lodgy isi revine, iar productia in al doilea semestru din 2014 a fost cu 30% mai mare decat in primul. In plus, Lodgy a inceput sa fi asamblat si in India, cu piese trimise de la Tanger, astfel ca uzina marocana si-a inceput si rolul de furnizor de kit-uri CKD pentru locuri indepartate.

Chiar si cu aceste cresteri, uzina din Tanger produce cu aproape 100.000 de masini mai putin decat Mioveniul si calitatea din nordul Africii nu a egalat-o pe cea de aici. Insa Tanger face pasi enormi in lupta cu Mioveniul. „Singurul lucru pe care-l cer colaboratorilor este sa creasca performanta uzinei, pentru a putea aduce proiecte noi. Uzina a fost extrem de performanta in 2014 si responsabilii Groupe Renault stiu ca Tanger a progresat enorm. Aproape ca a prins din urma performanta uzinei din Pitesti in 2014”, spune Jacques Prost.

Cea mai interesanta perspectiva pentru uzina din Tanger este legata de masina micuta ultra low-cost pe care grupul Renault o va lansa in curand in India. Daca va fi un succes, masina va fi vanduta si in alte regiuni de pe glob si poate chiar sub brandul Dacia. Se stiu putine acum, insa Jacques Prost spune ca uzina din Tanger si-a depus candidatura pentru acest proiect.

„Va confirm ca suntem candidati pentru a gazdui acest vehicul (…) Proiectul prevede o prima faza in care va debuta productia in India, iar aceasta parte va fi dezvaluita curand. Apoi vor fi luate decizii in interiorul Grupului in legatura cu eventuala prezenta a acestei masini pe piata europeana. In acel moment candidatura uzinei de la Tanger va fi examinata, mai ales ca este un sit puternic legat de Europa”, spune seful Renault Maroc, citat de usinenouvelle.com.

Intrebat daca, in cazul unui raspns pozitiv, ar fi nevoie de instalarea celei de-a treia linii de asamblare la Tanger, Prost a spus ca nu este nevoie, fiindca productia poate fi realizata pe liniile existente, insa nu se va intampla prea curand: „In orice caz, vorbim de 2017 sau 2018, nu este un subiect pe termen scurt. Si va trebui intr-o zi sa inlocuim produsele pe care azi le fabricam la Tanger”.

Partea buna este ca, daca masina low-cost de clasa mini va fi produsa la Tanger, acest model va tine uzina „ocupata”, astfel ca sunt foarte mari sanse ca Duster si Logan sa fie si pe mai departe produse la Mioveni, uzina care este la capacitate maxima (350.000 masini/an).

In urmatorii trei-patru ani nu ar trebui sa ne temem de concedieri masive la Mioveni sau de mutarea unei parti mari din productie. Insa, dupa 2020 sefii Renault-Nissan vor analiza lucrurile si vor decide ce este de facut, contand soarta proiectului autostrazii Pitesti – Sibiu.  Daca e sa comparam infrastructura Mioveniului cu cea a Tangerului, uzina africana castiga clar. Are autostrada si cale ferata catre port, ambele foarte noi. Sunt 25 km de la uzina la portul Tanger Med, extins si modernizat in ultimii trei ani, iar de la port, Spania este la numai 15 km. In aceste conditii, exportul de la Tanger catre pietele mari (Spania, Franta, Italia) este mult mai ieftin si mai rapid decat de la Mioveni.

Anul trecut la Tanger s-au produs 96.801 masini Sandero, 56.030 Dokker si 25.679 Lodgy.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre