Galeria de automobile privata a omului de afaceri Ion Tiriac, denumita Tiriac Collection, a fost redeschisa publicului miercuri, 29 aprilie, in urma unor lucrari de extindere care au inceput in data de 9 februarie 2015. Fata de numarul de masini expus la deschiderea din 2013, acum numarul este de aproape trei ori mai mare. In stilul caracteristic, Ion Tiriac a glumit pe tema automobilelor si a femeilor.
Potrivit lui Tiriac, pasiunea sa nemarginita pentru automobile „da de gandit familiei”, care vrea sa-l trimita la un consult specializat la cap, dupa cum spune chiar omul de afaceri, zambind.
Fostul tenismen a explicat ca automobilele s-au dovedit, in timp, investitii mai profitabile decat in actiuni, tablouri sau imobile, argumentul financiar fiind si el important, pe langa pasiunea propriu-zisa.
De multe ori cumpararea unei masini clasice implica mari riscuri, dupa cum explica Ion Tiriac, cu umor: „De multe ori m-am pacalit cu aceste masini. La licitatie semnezi ca le cumperi exact asa cum le vezi. E ca si cum te-ai insura cu o domnisoara imbracata cu o mie de voaluri. Abia cand le dai jos iti dai seama despre ce e vorba”.
Chiar si asa, pasiunea pentru automobile si flerul pentru afaceri il determina pe Tiriac sa mearga mai departe. El a povestit ca tocmai restaureaza un Rolls-Royce Phantom foarte rar, a carui reconditionare costa intre 500.000 si 700.000 dolari, dar care are mari sanse sa castige Concursul de Eleganta Auto de la Pebble Beach – unul dintre cele mai prestigioase din lume pentru masini clasice. In cazul in care acest lucru se va intampla, valoarea de piata a masinii se va dubla si se va fi dovedit si o afacere buna, nu doar inca o masina in colectie.
In prezent, dupa extindere, galeria Tiriac Collection numara 150 de automobile expuse, 5 motociclete si un scuter. Gata pentru a fi expuse sunt insa inca 100 de masini, deci in total 250 de automobile expozabile. Aceste masini vor fi expuse pe rand si se vor inlocui unele pe altele in galerie, astfel incat publicul sa aiba parte de varietate. Dincolo de cele 250 de exemplare impecabile, Ion Tiriac spune ca mai are 80 de masini in diverse statii de reconditionare, ceea ce face ca intreaga sa colectie de masini clasice sa numere 330 de exemplare – cele mai multe cu povesti foarte frumoase in spate.
Galeria Tiriac Collection are acum o suprafata totala de 4.300 metri patrati, dublu fata de inceputuri (anul 2013).
Unul dintre cele mai moderne masini ale colectiei este un Ferrari LaFerrari, cu propulsie hibrida, construit intr-o serie de doar 499 exemplare.
Limitele de productie (ca ani) ale unitatilor incluse in galeria Tiriac Collection sunt reprezentate de modelul LaFerrari (2014) si cvadriciclul Hurtu 3 ½ (1899). Cea mai veche masina expusa este, totodata, si cel mai vechi exemplar Hurtu cunoscut.
Un alt exemplar de exceptie gazduit de galerie este Cord 812 Custom Beverly (1937), model insotit de un certificat A.C.D. Certified Category 1 Original, care atesta autenticitatea tuturor pieselor componente. Cord 812 este un reper in industria americana a designului auto.
Dodge Charger R/T (1968), unitate expusa de asemenea in varianta extinsa a galeriei, este considerata a fi cea mai atragatoare masina puternica a anilor 1960.
Elvis Presley era un mare fan Cadillac, iar Tiriac Collection reuneste cateva exemplare de exceptie ale marcii, printre care se numara Cadillac Eldorado Biaritz (1959), Cadillac Torpedo Touring (1912) si Cadillac Sixty Special (1957). Modelul din urma, Sixty Special, se remarca dintre celelalte modele Cadillac datorita profilul sau complet nou si interiorului elegant, care il recomanda ca unul dintre cele mai dramatice autoturisme din toate timpurile. Designul distinct al aripilor sale, finisajele cromate pline de stil si imbinarile luxoase ii confirma statutul de autoturism de o frumusete deosebita.
Nu in ultimul rand, o alta unitate care isi merita locul in colectie este Chrysler Town and Country (1949), o adevarata expresie a vremii in ceea ce priveste statutul social. Modelul prezentat este decapotabil, vopsit in culoarea Ocean Blue, cu o tapiterie albastru cu alb. Are jante cromate, anvelope cu flancul alb, ceasuri de bord si radio in dotari, alaturi de un plafon retractabil din panza actionat electric. Chrysler Town and Country era considerata a fi masina perfecta pentru calatoriile de vara.
Tiriac Collection gazduieste de asemenea cinci motociclete – Indian Scout 741 (1943), MV Augusta 175CST “Disco Volante” (1953), Harley Davidson FLH 80 Electra Glide (1979), Honda GL 1500C Valkyrie (1998) si Harley Davidson WL (1941) – alaturi de scuterul Piaggio Vespa PX200 Mad Rat By Aristide & Honore (1989).
Galeria Tiriac Collection, situata pe Calea Bucurestilor nr. 289, vizavi de Aeroportul International Henri Coanda, poate fi vizitata de vineri pana duminica in intervalul orar 10:00-19:00. Exceptie face ziua de joi, 30 aprilie 2015, cand galeria va fi deschisa in urma relansarii oficiale, in acelasi interval orar.