Acasa Piata Auto Cum a mers piata auto in primul trimestru si ce masini au scos romanii la vanzare pe internet

Cum a mers piata auto in primul trimestru si ce masini au scos romanii la vanzare pe internet

de Vlad Barza

Toyota Auris Hybrid Touring Sports (sursa - Toyota)

Piata auto pare a fi mai optimista. In comparatie cu anii trecuti, 2015 a inceput ceva mai optimist fiindca toate cele trei categorii analizate (masini noi, second hand din import si second hand tranzactionate in tara) sunt pe plus. Programul Rabla, desi incepe mai tarziu decat au promis autoritatile, a fost extins si are toate sansele sa ajute piata sa avanseze cu 10-15%, arata o analiza Autovit.ro. Nu la fel de optimista pare evolutia programului Prima Masina pentru care toata lume arata interes scuzt, in timp ce piata second-hand nu va creste semnficativ fiindxca nu sunt semne ca timbrul de mediu va fi schimbat.

Autovit.ro, cea mai mare platforma de anunturi auto din Romania, parte a grupului Naspers, a realizat o analiza comparativa a pietei auto in primul trimestru din 2015 in raport cu perioada similara a anului trecut, folosind datele publice ale Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). In plus, din datele de pe platforma Autovit.ro a rezultat o imagine fidela a pietei masinilor second-hand in functie de o serie de criterii.

Date despre piata auto din Romania in primul trimestru din 2015

  • Piata masinilor noi a avansat cu 8%, insa primul trimestru este mereu cel mai slab din an, astfel ca sunt mari sanse ca avansul sa creasca pana la final, mai ales ca piata va beneficia nu doar de Programul Rabla, ci si (intr-o mai mica masura) de Programul Prima Masina.
  • Piata masinilor second-hand din import are in general cele mai mari fluctuatii de la an la an, 2014 fiind singura exceptie (scadere de 1%). In primul sfert din 2015, piata de masini second hand din import a avut cel mai mare avans procentual dintre cele trei segmente analizate, iar daca tendintele se pastreaza, este posibil ca totalul anual sa depaseasca 200.000 unitati tranzactionate. Peste trei sferturi dintre autoturismele la mana a doua au peste opt ani vechime, iar raportul dintre masinile second hand din import si cele noi a crescut in primele trei luni fata de 2014.
  • Reinmatricularile (tranzactii cu masini second-hand pe plan intern) au inregistrat o crestere de 8% in primele trei luni ale anului 205 fata de primele trei luni ale anului 2014.

Tabel 1: Numarul de masini inmatriculate in primul trimestru in perioada 2009-2015 (sursa – DRPCIV)

Anul

Masini noi

Masini second-hand din import

Reinmatriculari

2009

29.121

76.788

86.744

2010

8.819

35.414

92.493

2011

9.679

31.439

99.548

2012

13.965

35.229

79.941

2013

11.233

53.029

48.405

2014

13.345

46.866

50.631

2015

14.433

54.592

54.847

Tabel 2: Inmatriculari lunare in 2015 (sursa – DRPCIV)

Luna

Masini noi

Masini second-hand din import

Reinmatriculari

Ianuarie

4.978

17.695

17.529

Februarie

4.116

17.710

18.066

Martie

5.339

19.187

19.252

Tabel 3: Cat a contat primul trimestru raportat la intregul an

Anul

Masini noi

Masini Ssecond-hand din import

Reinmatriculari

2009

25%

36%

25%

2010

9%

16%

24%

2011

12%

33%

24%

2012

21%

20%

22%

2013

19%

23%

23%

2014

19%

21%

23%

Tabel 4: Top 5 marci ca numar de masini noi inmatriculate in primele trei luni

Marca

Cota

1. Dacia

30,3%

2. Skoda

10,4%

3. Volkswagen

8,7%

4. Ford

8,3%

5. Renault

5%

Tabel 5: Top 5 marci ca numar de masini second hand din import inmatriculate

Marca

Cota

1.Volkswagen

29%

2. Opel

16,9%

3.Ford

11,5%

4.BMW

6,7%

5.Audi

6,7%

Tabel 6: Top 5 marci ca numar de masini second hand tranzactionate in tara

Marca

Cota

1.Volkswagen

19%

2. Opel

12%

3.Dacia

10%

4.Ford

8%

5.BMW

7%

Masinile de pe Autovit.ro in primul trimestru din 2015

In orice moment pe Autovit.ro sunt peste 65.000 de anunturi, dintre care o treime sunt pentru autoturisme. Pretul este criteriul esential in alegerea unei masini second-hand. Anul acesta ponderea masinilor de sub 5.000 de euro prezente pe Autovit.ro a scazut, in timp ce ponderea masinilor de peste 20.000 euro aproape s-a dublat.

In topul marcilor, Volkswagen ramane lider detasat, insa in ultimele luni a crescut ponderea masinilor germane premium. In prezent aproape 30% dintre masinile de pe Autovit.ro fiind BMW, Mercedes si Audi.

Tabel 7: Masinile de pe Autovit.ro, in functie de pret

Palier de pret

Ponderea in Q1 2015

< 3.000 euro

18%

3.000 – 5.000 euro

16%

5.000 – 10.000 euro

28%

10.000 – 20.000 euro

20%

> 20.000 euro

18%

Cele mai scumpe masini prezente pe Autovit.ro sunt modele exclusiviste de peste 100.000, euro precum Lamborghini Gallardo, Bentley Continental, Porsche 911 sau BMW M6. In oferta Autovit.ro se gasesc si cateva masini electrice, de la modele ceva mai ieftine, precum Renault Twizy si Mitsubishi i-MIEV, pana la o Tesla Model S de 110.000 euro.

Tabel 8: Topul marcilor pe Autovit.ro

Marca

Ponderea din totalul anunturilor

1.Volkswagen

18%

2.BMW

12%

3. Mercedes

9%

4.Opel

8%

5.Audi

8%

O schimbare spectaculoasa s-a petrecut la capitolul pret, cea mai consistenta categorie de pe Autovit.ro devenind cea a masinilor cu mai putin de cinci ani vechime. Desi numai 4% dintre masini sunt mai vechi de 17 ani, printre acestea se gasesc si modele de colectie, cum ar fi Ford Mustang din 1966, Chevrolet Corvette din 1971, Rolls Royce Silver Shadow din 1970 sau Citroen 2CV din 1980.

Tabel 9: Masinile de pe Autovit.ro, in functie de anul fabricatiei

Anul fabricatiei

Procentaj din total anunturi

2011 – 2014

37%

2007 – 2010

28%

2003 – 2006

20%

1998 – 2002

13%

inainte de 1998

2%

Tabel 10: Masinile de pe Autovit.ro, in functie de puterea motorului

Puterea motorului

Procentaj din totalul anunturilor

50 – 80 CP

12%

80 – 125 CP

38%

125 – 150 CP

20%

150 -200 CP

17%

peste 200 CP

13%

Concluzii si estimari

  • 1. Toate cele trei categorii ale pietei auto (masini noi, second hand din import, second hand pe plan intern) au crescut in primul trimestru al anului, ceea ce pare sa indice faptul ca va fi un an mult mai bun decat 2014. Totusi, ca si numar de unitati, cresterile sunt mici in primele luni: la masini noi de circa o mie de unitati, iar la reinmatriculari cresterea a fost de aproape 4.000 de unitati, dovada ca piata romaneasca este foarte mica.
  • 2. Piata masinilor noi are mari sanse sa avanseze cu 10-15% in acest an, ajutata de cele doua programe (Rabla si Prima Masina). La second-hand prognozele sunt greu de realizat avand doar datele din primul trimestru, insa nu ne asteptam la evolutii spectaculoase.
  • 3. Programul Rabla va avea un rol esential in cresterea pietei masinilor noi, mai ales ca numarul total de tichete a crescut cu 5.000 si se acorda si ecobonusuri intre 750 si 2.500 lei pentru masini cu emisii reduse, pentru electrice si pentru hibride. E de asteptat ca programul sa aiba macar eficienta de anul trecut cand prin el s-au realizat un sfert din vanzarile de masini noi (la unele marci chiar 40%). Un minus tine de faptul ca programul nu a inceput in martie, cum au promis guvernantii, ci pentru populatie a demarat pe 27 aprilie.
  • 4. Programul Prima Masina are potential de a ajuta piata, insa ca volume este mult limitat fata de Rabla. Initial s-a promis ca va incepe la 1 noiembrie 2014, insa a demarat cinci luni mai tarziu, pe fondul lipsei de interes a bancilor (doar 13 institutii financiare s-au inscris). In plus, desi dobanda este mai mica decat la un credit clasic si avansul este mult mai mic, cheltuielile suplimentare fac programul neatractiv pentru multi clienti. Desi initial s-a anuntat un obiectiv foarte optimist de 20.000 de masini noi vandute prin acest program, realitatea va fi mult diferita si e posibil sa nu se vanda nici 2.000 de unitati, mai ales ca foarte multe modele sunt excluse pentru ca au preturi peste plafonul maxim (50.000 lei + TVA).
  • 5. Vanzarile de masini au de suferit si fiindca multi tineri au credite de 20-30 de ani pentru locuinte nu isi mai pot permite inca o indatorare la banca pentru achizitionarea unei masini noi sau pentru una second-hand in stare excelenta. Acesti tineri ajung sa-si cumpere fie masini second hand de maxim 3.000 – 4.000 euro, fie nu-si mai iau deloc autoturism.
  • 6.  Spre final de an este posibil ca in piata masinilor noi sa intervina un sentiment de asteptare, daca se va reduce TVA-ul de la 24% la 19% incepand cu 1 ianuarie 2016. Unii isi vor amana achizitia pentru a profita de un TVA mai redus.
  • 7.  Desi masinile electrice si-au gasit peste 60.000 de clienti in Europa anul trecut, la noi sunt aproape inexistente si oficial s-au vandut mai putin de 10 unitati anul trecut. Pretul mare, lipsa infrastructurii de incarcare, dar si lipsa unor stimulente fiscale de cateva mii de euro/masina le fac extrem de putin fezabile pentru romani. Ecobonusul de 600 euro din programul Rabla nu are cum sa schimbe situatia. Pe 27 aprilie autoritatile au anuntat ca doresc sa ofere un ecobonus de 20.000 lei pentru fiecare masina electrica achizitionata. Suma este importanta, insa nu va influenta mult piata fiindca este vorba despre 100 de tichete, iar subventia mai necesita o serie de aprobari pana a fi aplicata.
  • 8.  Masinile noi sunt inca scumpe pentru foarte multi romani, de aceea nu se asteapta o crestere spectaculoasa. Cresterea va veni oarecum organic, odata cu cresterea consumului, a creditelor, a veniturilor. Rabla si alte programe ajuta, dar nu sunt o solutie sustenabila pe termen lung si un stimulent puternic de relansare a pietei.
  • 9.   Tot mai multi cumparatori de masini second-hand se indreapta catre dealerii autorizati, dorind sa achizitioneze masini cu istoric verificabil si cu garantie. Totusi, dealerii autorizati au inca o implicare redusa in vanzarea de masini second-hand si din cauza cadrului legislativ incomplet care permite comerciantilor independenti sa nu plateasca taxe si impozite.
  • 10.  Reprezentantele auto vor avea un rol minimal in comertul cu masini second-hand, mai ales ca programele de buy-back si trade-in au succes scazut din cauza costurilor mai mari ale masinilor si a problemelor cu taxa auto (in caz ca trebuie platita la revanzare).

„Piata auto ar putea creste ajutata de o revizuire a calculului pentru timbrul de mediu sau o plata esalonata a acestuia. Astfel, tranzactiile cu masini second hand pe plan intern ar putea reveni la o medie de aproximativ 30.000 unitati vandute pe luna la fel ca in anii anteriori. De asemenea, aceasta schimbare ar ajuta si la o revenire a pietei masinilor noi. Evident este ca blocarea tranzactiilor din segmentul second hand nu s-a reflectat in cresterea vanzarilor de masini noi, asa cum se asteptau initiatorii taxei. Mai mult decat atat, de la introducerea taxei de prima inmatriculare in 2007, piata a scazut constant pana anul trecut” spune Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.

Lasa un comentariu