Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor organizeaza luni, 27 aprilie, o conferinta de presa cu ocazia startului, pentru populatie, a Programului Rabla, urmand sa anunte alte doua programe pentru stimularea achizitiei masinilor electrice. In Europa s-au vandut anul trecut 60.000 de masini electrice, iar in Romania nici macar 10 unitati, segmentul neavand nicio sansa de dezvoltare fara subventii care sa compenseze pretul mare al masinilor.
„In cadrul evenimentului de presa vor fi prezentate alte doua programe, complementare Rabla, configurate in prezent de Administratia Fondului pentru Mediu precum: Ecotichetul – program de stimulare a achizitiei de catre populatie a autovehiculelor electrice, precum si Programul de dezvoltare a infrastructurii de incarcare a acestor tipuri de masini”, anunta un comunicat de presa al ministerului.
In tarile din Vestul Europei statul da subventii intre 4.000 si 9.000 euro pentru achizitia de masini 100% electrice. Aceste modele sunt mult mai scumpe decat cele cu motor conventional, o masina electrica de clasa mini costand cam 20.000 de euro, iar una de clasa mica este cam 25.000 euro fara subventie.
In plus, in multe tari din Vest s-a investit masiv in statii de incarcare, fie din bani publici, fie prin diverse parteneriate cu companii private. Cert e ca in Bucuresti exista doar cateva statii de incarcare, mult prea putine pentru a sustine un parc decent de masini electrice.
In cadrul conferintei de luni vor fi expuse toate datele despre derularea Programului Rabla, inclusiv pasii pe care cetatenii interesati sa-si inlocuiasca autovehiculele vechi, poluante, cu altele noi, trebuie sa-i parcurga incepand de luni.
In cadrul Programului, cu o valoare totala de 200 milioane lei, a fost alocat un numar de 20.000 de tichete pentru persoane fizice si 5.000 de tichete pentru persoane juridice si institutii publice. Tichetele vor fi alocate electronic, in sistemul informatic gestionat de Administratia Fondului pentru Mediu.
Astfel, valoarea eco-bonusurilor este urmatoarea:
- a) Un ecobonus in valoare de 750 lei la achizitionarea unui autovehicul nou al carui motor genereaza o cantitate de emisii de CO2 mai mica de 100 g/km, in regim de functionare mixt, potrivit mentiunilor inscrise in certificatul de conformitate al autovehiculului nou.
- b) Un ecobonus in valoare de 1.500 lei la achizitionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid (tehnologii hibrid conventionale).
- c) Un ecobonus in valoare de 2.500 lei la achizitionarea unui autovehicul nou electric hibrid (tehnologii avansate de tip plug-in).
In continuare se mentine posibilitatea cumularii a maximum doua eco-bonusuri, cu mentiunea ca aceasta se poate realiza numai intre eco-bonusul „a” si eco-bonusurile „b” sau „c”. Valoarea primei de casare a fost mentinuta la 6.500 lei.
Conferinta va fi sustinuta de ministrul Mediului, Apelor si Padurilor, Gratiela Gavrilescu, si de presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu, Adrian Gearap.