Anul trecut productia auto mondiala a atins un nivel record de aproape 90 de milioane unitati, China contribuind cu un sfert, iar Romania cu 0,5%. In 1999 totul era diferit: productia auto era cu peste 30 de milioane de unitati mai mica, iar China era abia pe locul noua mondial. In Romania productia a crescut de patru ori, iar in Slovacia si Thailanda de sase ori. Cat de mult s-au schimbat lucrurile puteti citi in articol.
2014, un an record
Anul trecut, productia auto mondiala a atins un record absolut: 89,7 milioane autoturisme si vehicule comerciale, cu 2,2 milioane peste nivelul din 2013. Defalcat, autoturismele reprezinta 67 milioane unitati, iar vehiculele comerciale 22 milioane unitati.
China este de departe numarul unu mondial, cu peste 23 milioane unitati produse, in timp ce SUA a depasit 11 milioane unitati. Japonia, Germania si Coreea de Sud completeaza Top 5.
In regiune, Cehia sta cel mai bine (1,25 milioane unitati), urmata de Turcia (1,17 milioane) si de Slovacia (993.000). In Romania productia a fost de 391.000 unitati.
Variatiile fata de 2013 reflecta probleme politice si economice. Productia auto a scazut cel mai mult in Ucraina (-43%) si in Egipt (-31%), ambele tari fiind instabile. Alte tari cu scaderi procentuale mari sunt Thailanda, Argentina si Australia. Cel mai mult a crescut Iranul, a carui productie a urcat cu 47%, la peste un milion de masini, fiindca embargoul a fost ridicat intr-o buna parte din 2014.
In Slovenia productia a urcat cu 27%, in timp ce patru tari au inregistrat cresteri ale productiei de peste 10% (Taiwan, Spania, Cehia si Mexic).
1999 fata de 2014 – o imagine cu totul diferita
Acum 16 ani erau mult mai putine modele pe piata: segmentul SUV era la inceput, iar acum rar gasesti o companie fara un SUV in gama. Nu se vorbea de electrice si hibride, iar multe dintre masini erau produse aproape de locurile unde urmau sa se vanda. Nu e de mirare ca a scazut productia din tarile de traditie, cum ar fi SUA sau Japonia, castigatoare fiind China, unde productia totala a urcat cu peste 20 milioane unitati.
Acum 16 ani se produceau anual 57 milioane automobile, cu 30 de milioane mai putin decat in 2014. Franta era atunci locul patru mondial, acum a ajuns pe 13. Marea Britanie era pe locul opt, acum a ajuns pe 14, iar Thailanda a devenit o forta, productia ei crescand de la 320.000 de vehicule la 1,8 milioane unitati.
Tara | Productia auto in 2014 (milioane unitati) | Productia auto in 1999 (milioane unitati) |
China | 23,7 | 1,8 |
USA | 11,6 | 13,0 |
Japonia | 9,7 | 9,9 |
Germania | 5,9 | 5,7 |
Coreea de Sud | 4,5 | 2,8 |
India | 3,8 | 0,8 |
Mexic | 3,3 | 1,5 |
Brazilia | 3,1 | 1,3 |
Spania | 2,4 | 2,8 |
Canada | 2,4 | 3,0 |
In 1999 Slovacia producea 126.000 de masini, acum a ajuns la aproape un milion de unitati, datorita Volkswagen Group, PSA si Hyundai-Kia. Si Romania a ajuns la o productie de patru ori mai mare.
Cea mai mare diferenta este insa la China, care atunci era pe locul noua, iar acum este lider detasat. De la 1,8 milioane vehicule in 1999, China a ajuns la 23 milioane unitati in 2014.
Cum a evoluat productia auto mondiala in ultimii 15 ani? In 2000 a fost de 58,3 milioane unitati, in 2007 crescuse pana la peste 77 milioane unitati, iar anul urmator a scazut la 70,7 milioane unitati. Minimul a fost in 2009 (sub 62 milioane unitati), iar in 2010 cresterea a fost de peste 25%.