Nici macar o marca auto chineza nu a devenit respectata pe plan mondial, iar asta se intampla din cauza companiilor auto chinezesti, care nu trebuie sa se zbata si sa inoveze, fiindca au mereu un partener strain care genereaza vanzari bune, e de parare seful Geely, companie care din 2010 detine Volvo. Si Geely este printre marcile chineze care voiau sa ajunga la vanzari foarte mari, insa nu au reusit. Anul trecut, profitul companiei a scazut cu 46%, iar productia a fost de doar 400.000 unitati. Conform legii chineze, orice producator auto strain trebuie sa se asocieze cu un partener local, companiile straine neavand cum sa intre singure in piata.
Li Shufu, miliardarul chinez care conduce grupul Geely Automobile Holdings, a vorbit in Financial Times despre situatia marcilor auto chineze care nu reusesc sa castige respectul clientilor de pe pietele mari si, mai mult, nu se descurca bine nici in China.
Referindu-se la companiile auto chinezesti, Shufu a spus ca sunt niste „copii rasfatati” care au primit „o bomba invelita in zahar” din cauza legislatiei. Asta fiindca orice companie straina care produce masini in China trebuie sa se alieze cu parteneri locali (joint-venture), ideea autoritatilor fiind sa se asigure transfer de tehnologie de la compania straina experimentata la cea locala, neexperimentata.
Insa aceste reguli au facut ca grupurile auto locale sa se complaca. „Companiilor chinezesti nu le pasa ca trebuie sa devina competitive pe pietele internationale. Asta este problema”, spune seful Geely, explicand ca aceste companii chineze stau linistite stiind ca jumatate din business este controlat de o companie auto celebra care face tot posibilul sa fie profitabila.
Geely, Chery, BYD, Great Wall, Qoros, Brilliance, Landwind sunt marci chineze care au aparut la marile saloane internationale si au anuntat planuri mari de a ajunge sa vanda enorm si sa „cucereasca” Europa sau America, insa cifrele de vanzari au ramas extrem de mici. Spre exemplu Qoros, marca chineza care a participat la ultimele editii ale Salonului Auto de la Geneva, a vandut anul trecut doar 51 de masini in Europa.
Nici Geely, grupul condus de Shufu, nu o duce bine, profitul scazand anul trecut cu 46%, spre 230 miloane dolari. Vanzarile au scazut atat in China, cat si in afara, totalizand 410.000 masini. In plus, Geely a avut sub 2% din uriasa piata chineza, unde vanzarile auto trec de 20 milioane masini noi/an.
Cu Volvo lucrurile stau mult mai bine: Geely a investit mult, s-au deschis doua uzine in China si luni s-a anuntat planul de a deschide una si in SUA. Investitia ar urma sa fie de 500 milioane dolari, capacitatea va fi de 120.000 unitati, iar productia va incepe in 2018 daca totul merge bine. In cateva saptamani va fi anuntat statul american unde va fi construita uzina.