Cateva companii auto cred in mod serios ca pot construi masini 100% autonome, insa consensul general este ca nu vor fi lansate mai repede de 2025 si nu vor face volume mari de vanzari mai repede de 2035. Spre masina autonoma drumul este sinuos si necesita cinci etape in care gradul de automatizare creste pas cu pas. Asa cum aceste masini au sustinatori ferventi, exista si directori care nu vad nimic promitator in domeniu.
Pana acum un an – doi se estima ca primele masini care se pot conduce singure ar putea fi in showroom-uri in 2020, insa in prezent anul mai probabil este 2025. O analiza a Boston Consulting Group arata ca in acel an primele masini autonome ar putea fi lansate in Europa de Vest si Japonia, in timp ce China va fi mai lenta in adoptarea tehnologiei (2035). Compania de cercetare estimeaza ca in 2025 piata totala a masinilor autonome va avea valoarea de 42 miliarde dolari in 2025, iar pentru 2013 estimarea este indrazneata: se vor vinde atunci 12 milioane de masini complet autonome si 18 milioane partial autonome.
Cum se va ajunge acolo? Compania de cercetare Bernstein Research identifica cinci etape pana la masina 100% autonoma, in prezent majoritatea masinilor fiind in Etapa 0 (nici urma de automatizare) si o foarte mica parte dintre masini au patruns in etapa 1, executandu-se teste limitate pentru etapele 2 si 3.
Cele cinci nivele de automatizare (conform Bernstein Research)
– Nivelul 1: Vehiculul poate controla viteza sau directia in anumite conditii, soferul ocupandu-se de restul „sarcinilor” de condus si monitorizand continuu masina (sisteme de tipul active cruise control care exista pe o serie de modele de top)
– Nivelul 2: Automatizarea partiala in care masina controleaza in anumite conditii viteza si directia, existand insa si perioade scurte in care masina face singura anumite manevre, un exemplu fiind parcarea paralela.
– Nivelul 3: Soferul poate ceda automobilului toate comenzile de securitate in anumite conditii, insa cel de la volan trebuie mereu sa fie pe faza iar masina trebuie sa „simta” cand conditiile devin mai grele si sa-i „predea” soferului controlul.
– Nivelul 4: Masina gestioneaza aproape totul in timpul calatoriei si nu e de asteptat sa fie nevoie de interventia soferului in vreun moment. Acest mod este posibil numai in anumite conditii speciale: pe autostrada, in zone cu circuit inchis si doar pe vreme buna. Este fezabil ca masina sa se descurce si fara un ocupant la interior.
– Nivelul 5: Automatizarea completa reprezinta Nivelul 4 cu posibilitatea ca masina sa se poata conduce singura oriunde si pe orice conditii meteo. Ar fi fezabil ca posesorul sa doarma in masina pe tot parcursului drumul sau sa poti trimite masina sa iti ia copilul de la scoala si sa-l aduca acasa.
Mercedes-Benz, Audi si Google sunt companiile care cred cu tarie ca masina 100% autonoma este posibila. Google testeaza astfel de masini de sase ani si a comunicat enorm pe subiect, lansand si propriul concept. Mercedes-Benz are si ea concepte 100% autonome pe care le testeaza si pe sosele, existand posibilitatea ca scaunele acestor masini sa pivoteze, astfel incat soferul poate sta fata in fata cu pasagerii cand masina merge singura. Audi face si ea teste, celebre fiind drumurile de multe sute de kilometri ale unui A7 special care s-a dus in ultimii ani la targul CES Las Vegas.
Sunt insa si companii care nu cred in viitorul masinii 100% autonome. Volvo, desi a facut multe teste de siguranta, nu crede ca e fezabil sa speram la o masina care sa ne duca sute de kilometri in timp ce dormim „bustean” pe bancheta din spate. Insa Volvo si-a propus sa perfectioneze atat de bine tehnologia, incat din 2020 nicio masina a companiei sa nu mai fie implicata intr-un accident mortal. Acest lucru presupune interventia ultra-rapida a unor sisteme de preventie.
Si Sergio Marchionne, influentul sef al Fiat-Chrysler spunea, citat de Automotive News, ca nu crede in viitorul masinilor autonome fiindca oameni vor dori sa le conduca ei insisi si doar cateva functii vor fi automatizate, usurandu-i sarcinile soferului.
Exista deja astfel de sisteme de asistenta a soferului ce pot interveni la viteze nu foarte mari. Costa in jurul a 2.000-2.500 de euro si se gasesc pe modele de top ale marcilor premium germane.
Drumul e lung pana la acceptarea de catre public a masinii autonome si pana la primirea aprobarilor de circulatie pe drumurile publice. Sunt multe lucruri care trebuie perfectionate si nu e loc de eroare. Daca de exemplu masina are instalata o versiune a hartii zonei si in cateva zile este instalat un sens giratoriu, e foarte posibil ca masina autonoma sa aiba dificultati cand intra in zona, in timp ce un sofer uman s-ar adapta imediat.
O mare intrebare tine si de rolul Apple in dezvoltarea masinilor autonome, mai ales ca s-a zvonit ca ar vrea sa lanseze o masina. Informatia nu este confirmata si multi nu o considera neadevarata, insa daca Apple ar intra in aceasta industrie, ar motiva multe companii sa vina cu noutati.