Acasa Romania Uber – Inger sau demon? – Cum si-a inceput controversata aplicatie drumul in Bucuresti si la ce ar trebui sa ne asteptam

Uber – Inger sau demon? – Cum si-a inceput controversata aplicatie drumul in Bucuresti si la ce ar trebui sa ne asteptam

de Vlad Barza

Rob Khazzam, omul care se ocupa de lansarile Uber (sursa - Uber)
Rob Khazzam, omul care se ocupa de lansarile Uber (sursa - Uber)

Aplicatia Uber s-a lansat miercuri si in Bucuresti, iar in presa si pe retelele sociale s-a vorbit mult despre ea. Chiar prea mult, ar spune unii. Cateva mii de oameni au descarcat aplicatia, insa pe strazi sunt putini soferi si la anumite ore nu poti gasi masina. Cei de la Uber considera ca inceputul este fenomenal in Bucuresti si spun ca sunt bineveniti sa se alature si taximetristii de meserie. In articol puteti citi un interviu cu omul care a lansat Uber in Romania si aflati in ce mod sunt selectati soferii. Intra pentru a citi si despre neajunsurile aplicatiei care vine cu ambitii mari, insa nu va scoate taxi-urile conventionale de pe piata.

De ce se vorbeste atat de mult despre Uber

Uber este aplicatia care permite oricarui sofer fara cazier sa fie un fel de taximetrist. Chemi masina prin aplicatie si plata se face tot prin aplicatie, clientului luandu-i-se banii de pe card la finalul cursei. Se vorbeste mult despre Uber, fiindca aplicatia a intrat in peste 280 de orase din 55 de tari si, mai ales, a suparat mult lume. In plus, o evaluare recenta arata ca Uber ar putea valora 40 de miliarde dolari, o suma uriasa cu „iz” de exagerare.

Cei mai suparati au fost taximetristii clasici care s-au vazut concurati de a aplicatie care permite aproape oricarui om sa transporte persoane cu masina personala, insa fara ca acesta sa fie nevoit sa-si ia licenta de taxi sau sa dea un „examen” pentru a dovedi ca stie perfect orasul.

Soferul pastreaza 80% din venituri, iar la Uber merge restul de 20%. In Bucuresti tarifele sunt, dupa cum urmeaza: 1,39 pornirea, 1,39 lei/km+0,23 lei/minut. Tariful minim al cursei este 6 lei, iar taxa de anulare a comenzii este tot 6 lei. Per total, o cursa cu Uber ajunge sa fie macar cu 20-30% mai scumpa decat o cursa cu un taxi obisnuit, insa un mare avantaj ar fi ca masina ar trebui sa fie mai curata, iar soferul, mai civilizat. Pasagerul da un calificativ soferului (de la o stea la cinci), iar daca cel de la volan fumeaza, daca masina e murdara in interior sau daca e muzica prea tare, pasagerul poate da o singura stea (un rating dezastruos). Un sofer care obtine cateva calificative slabe isi strica media, mai ales ca foarte multi dintre soferi au calificative bune, de peste 4,5.

O mare problema a Uber tine de incredere, fiindca practic mergi in masina cu un necunoscut care nu tine de o companie de taxi-uri si, daca se intampla ceva, nu prea stii unde sa te plangi. Uber spune ca are insa un proces sever de selectie si ca se intalneste personal cu toti soferi candidati pentru a-i evalua si pentru a inspecta masinile (care nu pot fi mai vechi de zece ani, pentru a fi acceptate in aplicatie. In afara de criteriile de baza, cei de la Uber spun ca, daca li se pare ceva in neregula la soferul candidat, il refuza chiar daca indeplineste toate criteriile obiective. Evident ca procesul nu are cum sa fie exhaustiv.

Poate revolutiona Uber piata taxi-urilor in Bucuresti? In scurt timp cu siguranta nu. Trebuie sa se ajunga la sute de soferi, astfel incat cei care ar vrea o masina, sa si gaseasca. Tariful este mai mare decat la taxi-urile clasice si aplicatia va fi utilizata doar de fanii tehnologiiei si de cei obisnuiti sa plateasca des cu cardul.

E clar ca Uber nu va ajunge sa scoata de pe sosele mii de masini de pe strazile capitalei si in perioada imediat urmatoare nu vom vedea un trafic mai fluent datorita Uber. Pentru a trage insa linie, trebuie sa vedem care este bilantul Uber in 12-18 luni. Daca un user va gasi rapid sofer la orice ora si in orice zona, se va putea spune ca aplicatia e un succes. Iar pentru asta e esential ca primii soferi acceptati sa fie multumiti, pentru a-i tenta si pe altii sa se inscrie.

HotNews.ro a realizat vineri un interviu cu Rob Khazzam, omul specializat in lansarea Uber pe diverse piete. Mai jos puteti citi despre planurile Uber, despre cum sunt selectati soferii, despre ce masini sunt pe Uber Bucuresti si despre cum vede Uber punctele pe care utilizatorii le-ar considera negative.

Interviul integral

Vlad Barza: Uber s-a lansat de doar doua zile in Bucuresti. Cum a fost primita aplicatia?

Rob Khazzam: Merge bine si suntem foarte multumiti de inceput. Cateva mii de oameni au descarcat aplicatia deja si feedback-ul venit de la ei a fost fenomenal.

Vlad Barza: Cati soferi s-au inscris, de ordinul zecilor?

Rob Khazzam: Nu dam astfel de detalii, insa astazi serviciul este abia la inceput si vom face tot ce putem pentru a aduce cat mai multi soferi pe strazi fiindca acum, cei care comanda o masina trebuie sa astepte intre 5 si 10 minute  si vrem ca timpul mediu sa scada.

Vlad Barza: Bun, pentru cel care vrea un taxi intervalul este mare: 5 minute suna destul de bine, 10 este enorm…

Rob Khazzam: Asa este. Suntem abia in a doua zi si vom incerca sa ducem timpul mediu la sub 5 minute.

Vlad Barza: Ce alte criterii luati in considerare in selectia soferului in afara de varsta (minim 21 de ani), lipsa cazierului judiciar si o masina mai noua de zece ani? Puteti aplica si criterii suplimentare, astfel incat sa va asigurati ca nu se va intampla ceva grav ca in New Delhi unde un sofer Uber a violat o pasagera?

Rob Khazzam: Luam siguranta foarte in serios. Tinem cont de cazierul judiciar, astfel incat sa aducem in sistem doar indivizi de calitate. Ne intalnim personal cu toti soferii, facem o scurta sesiune de training pentru utilizarea aplicatiei si apoi soferii, cand incep sa iasa pe drum, primesc evaluari (ratings) de la pasageri. Ne intalnim  cu soferii, facem o scurta inspectie a masinii si le raspundem la intrebari. In doar doua zile am vazut ca soferilor le place aplicatia si Uber este o companie de tehnologie care a creat aplicatia, incercand sa elimine orice urma de complexitate. Spre exemplu, soferii nu trebuie sa aiba cash la ei si nu mai apare problema cu lipsa restului la bancnota de 100 lei.

Vlad Barza: Insa puteti refuza soferi care indeplimesc criteriile de  baza, insa care va par suspecti din diverse motive. Puteti face asta, daca vi se pare ceva in neregula la ei?

Rob Khazzam: Desigur. Daca vine un potential partener si consdieram, dintr-un anumit motiv, ca nu este potrivit, nu il vom accepta. Din ce am observat insa, aproape toti cei care au venit aici  si au indeplinit criteriile de baza. au fost potriviti si nu am avut de ce sa nu-i acceptam.

Vlad Barza: Pe ce criterii respingeti anumite vehicule?
Rob Khazzam: De exemplu, daca o masina are avarii vizibile, chiar daca e din 2011 de  exemplu, nu am vrea-o pe Uber. Daca un pasager raporteaza ca o masina e zgariata, luam legatura cu soferul.

Vlad Barza: Bucurestiul este faimos pentru numarul mare de masini scumpe de pe strazile sale. Ati vazut in acestezile masini scumpe inscriindu-se in Uber?

Rob Khazzam: Da, la partea de calitate stam bine si cred ca bucurestenii care vor folosi Uber vor fi fericiti sa calatoreasca in masini spatioase si curate. Cred ca exista si un Audi in sistem, un vehicul foarte bun, insa serviciul de ride-sharing trebuie sa fie eficient si sa coste putin ca sa ajungi din punctul A in punctul B.

Vlad Barza; Aveti planuri de lansare si in alte orase romanesti?

Rob Khazzam: E inca devreme, ne bucuram ca am lansat in Bucuresti Uber si speram sa facem treaba buna. Avem in vedere posibilitatea de a ne extinde geografic, dar nu pot sa spun mai mult. Ne gandim daca sa lansam servicii noi in Bucuresti sau sa introducem noi orase in sistem.

Vlad Barza: In Europa si SUA aveti multe probleme cu autoritatile si cu taximetristii si in unele locuri Uber a fost interzisa. Va asteptati sa aveti in Romania probleme cu autoritatile?

Rob Khazzam: Ce pot sa va spun este ca UberX si alte servicii Uber sunt solutii pentru orasele viitorului. Nu sunt servicii de care oamenii trebuie sa se teama, ci sunt servicii pe care multi le apreciaza si oamenii vor recunoaste ca aceste servicii rezolva probleme precum blocajele din trafic si poluarea. Aceste tehnologii sunt grozave pentru useri, pentru soferi si pentru orase. Suntem o companie americana in Romania, dar furnizam un serviciu apreciat de milioane de oameni in lume.

Vlad Barza: Va asteptati ca o parte dintre taximetristii clasici sa renunte la colaborarile actuale pentru a trece la Uber?

Rob Khazzam: Ce pot sa spun e ca Uber e o platforma deschisa si, atat timp cat indeplinesc criteriile, toti pot sa o foloseasca. Suntem o companie prietenoasa si avem un serviciu care se adreseaza tuturor.

Vlad Barza: Credeti insa ca soferii vor putea fi multumuiti de castigurile de la Uber, dat fiind ca totusi tarifele sunt mult mai mici decat in alte capitale europene (sub 0,4 euro/km)?

Rob Khazzam: E o chestiune de mobilitate si ii da posesorului masinii ocazia de a creste gradul de utilizare a vehiculelui, dar si sa compenseze costurile fixe legate de masina.

Vlad Barza: Totusi, cei care vor sa aiba castiguri mari din Uber vor trebui sa isi foloseasca mult masinile personale si vor trebuie sa investeasca in ele si sa le repare…

Rob Khazzam: E important sa ne gandim cat de putin sunt folosite masinile personale. Majoritatea stau in parcare 23 de ore si serviciul acesta le va permite sa maximizeze gradul de utilizare al masinii. Ca iti conduci masina zece ori pe zi, o data pe zi sau o data pe saptamana, tot platesti asigurare si tot ai costuri cu service-ul.

Vlad Barza: Un minus al Uber este faptul ca soferii obsinuiti nu stiu toate strazile si scurtaturile la fel cum stiu soferii de taxiu-uri. Cei de la Uber se bazeaza doar pe Google Maps care nu e mereu exact si mai poate sa cada si semnalul. Nu reprezinta o problema acest lucru?

Rob Khazzam: Este un punct de vedere valid. Insa tehnologiile de pe smartphone si hartile se imbunatatesc de la zi la zi. Hartile sunt tot mai sofisticate, GPS-ul merge bine si realitatea e ca soferii Uber sunt romani, locuiesc in Bucuresti si conduc mereu. Sunt multe feluri de a merge in Bucuresti din punctul A in punctul B, iar noi venim cu inca o varianta. (…) Cand intri in masina ii poti spune soferului pe unde sa o ia, noi chiar incurajam astfel de sugestii din partea pasagerului.

Vlad Barza: O parte buna a Uber este ca incurajeaza soferii sa fie mai civilizati. In Bucuresti, de multe ori soferul de taxi fumeaza, pune muzica tare, vorbeste in timpul cursei. La Uber pasagerul il evalueaza pe sofer dupa cursa, dandu-i calificative intre una si cinci stele.

Rob Khazzam: Soferii sunt independenti, nu lucreaza pentru noi. Sistemul insa e construit sa incurajeze experientele de calitate. Sunt cerinte ce trebuie indeplinite de soferi si masinile sunt inspectate pentru ca anumite standarde sa fie respectate. Daca un sofer face de exemplu 100 de calatorii, poate ca 95 de pasageri ii vor da un rating.

Vlad Barza: Inteleg ca o medie de mai putin de patru stele pentru un sofer Uber reprezinta un lucru negativ pentru el…

Rob Khazzam: Da. Este uimitor ca aici in Bucuresti media a fost in doua zile de 4,9, deci vorbim de calitate.

Vlad Barza: In Romania oamenii sunt sceptici in a-si pune detaliile card-ului de credit intr-o aplicatie. De ce ar trebui sa nu-si faca griji?

Rob Khazzam: Uber este lider rmondial in ceea ce priveste procesarea de plati prin aplicatie. Avem cele mai bune masuri de securitate, un standard pentru industrie si majoritatea user-ilor apreciaza faptul ca nu trebuie sa poarte cash la ei.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre