Acasa Piata Auto Cum arata piata SUV-urilor si ce modele scot romanii la vanzare pe internet

Cum arata piata SUV-urilor si ce modele scot romanii la vanzare pe internet

de Vlad Barza

(sursa - Nissan)

Niciun alt segment al pietei auto nu a crescut atat de mult in ultimii ani cum s-a intamplat cu piata SUV-urilor, iar in Europa segmentul reprezinta o cincime din vanzarile auto totale. SUV-urile mici de oras au un succes deosebit, iar o analiza Autovit.ro arata care sunt cele mai vandute SUV-uri noi, dar si ce modele sunt cel mai adesea scoase la vanzare pe internet de catre romani.

Acum 15 ani erau putine marcile care aveau in gama un SUV, in prezent sunt rare marcile care nu au, chiar si Rolls Royce confirmand recent productia un astfel de model. Progresul tehnologic si schimbarea preferintelor consumatorilor au facut ca segmentul SUV sa devina “vedeta” industriei auto, vanzarile crescand cu 88% intre 2008 si 2013 pe plan mondial unde SUV-urile au ajuns sa reprezinte aproape o cincime din vanzarile totale de masini noi. In general, la cifrele pentru SUV-uri sunt incluse si masinile de teren (off-road) care insa au volume mult mai mici de vanzari si in cele mai multe cazuri sunt folosite in orase si nu pe drumuri accidentate.

SUV-urile mici, segmentul vedeta al pietei europene

In Europa, avansul SUV-urilor a fost substantial, de la 9% din piata in 2008, la 19% in 2013, iar boom-ul s-a datorat aparitiei unei noi categorii: SUV-urile de mici dimensiuni precum Renault Captur, Peugeot 2008, Opel Mokka sau Dacia Duster. Aproape inexistent acum cinci – sase ani, segmentul se arata exploziv si a reusit un avans de 81% in 2013 si 61% in 2014, ca numar de unitati vandute.

SUV-urile de dinaintea acestui val erau in multe cazuri prea mari, prea scumpe si cu un consum prea ridicat de combustibil, astfel incat multi clienti nu si le permiteau sau nu le considerau viabile. Industria a realizat studii de piata si a conchis ca publicul va aprecia SUV-uri mai mici, mai ieftine si mai economice, iar subcompactele au fost raspunsul. O parte dintre ele au preturi chiar si de sub 17.000 de euro, Duster fiind cel mai ieftin, cu versiuni la sub 12.000 euro, preturi ce au atras clienti care s-ar fi orientat catre alte tipuri de caroserie, daca nu ar fi avut la dispozitie un SUV acceptabil ca buget.

Din cauza crizei s-a observat in piata si tendinta de “downsizing”, adica orientarea catre motorizari mai mici si masini cu costuri mai mici de intretinere, iar aceste SUV-uri au raspuns exact acestei tendinte. Mai mult, constructorii le-au realizat plecand de la platforme deja existente, deci nu a fost nevoie sa o ia de la zero, elementul esential fiind designul care sa iasa in evidenta. Aspectul “aspru”, durabil este cel care deosebeste SUV-urile mici de alte masini apropiate ca dimensiuni, iar pentru multi cumparatori conteaza si pozitia mai inalta de condus.

Folosind arhitecturi deja existente si o parte semnificativa de componente in comun cu modelele de clasa B si C, constructorii auto reusesc sa construiasca aceste SUV-uri cu costuri relativ mici si cu marja de profit mare, dat fiind ca pretul de vanzare al unui SUV mic de oras este cu cateva mii de euro peste cel al unui hatchback de dimensiuni similare. Aceste SUV-uri reusesc nu doar sa aduca profituri importante, ci si sa atraga clientela tanara care este incantata in general de ideea unei masini mai solide.

Cele mai vandute SUV-uri din Uniunea Europeana in 2014

Modelul

Vanzari (unitati vandute)

Nissan Qashqai

202.000

Renault Captur

164.000

Volkswagen Tiguan

150.000

Peugeot 2008

135.000

Dacia Duster

127.000

Opel Mokka

127.000

Nissann Juke

97.000

Kia Sportage

96.000

Hyundai ix35

93.000

Ford Kuga

86.000

Cele mai vandute SUV-uri premium in UE in 2014

Modelul

Vanzari (unitati vandute)

Volvo XC60

63.000

Audi Q5

60.000

Range Rover Evoque

58.000

BMW X3

48.000

BMW X5

38.000

Daca cele mai ieftine SUV-uri noi de pe piata costa semnificativ sub 20.000 de euro, cele mai scumpe trec de 150.000 de euro, fiind vorba de modele de peste 500 CP cu dotari de lux. Cele mai scumpe SUV-uri de pe piata sunt Mercedes-Benz G 65 AMG L, Ranger Rover V8 Supercharged Autobiography Edition, Porsche Cayenne Turbo si BMW X6 M. In anii urmatori, noi marci intra in premiera pe piata SUV-urilor de super-lux: Maserati, Bentley, Rolls Royce si Lamborghini, targetul fiind format din oamenii cu potential financiar din zone precum China, Orientul Mijlociu si Rusia.

Piata SUV-urilor din Romania

In Romania, piata SUV-urilor s-a schimbat enorm, iar cota lor a crescut de patru ori de la inceputul crizei pana in prezent, sub influenta a mai multor factori:

  • aparitia Daciei Duster
  • cresterea segmentului SUV-urilor mici de oras
  • popularitatea SUV-urilor premium germane – categorie unde oferta s-a diversificat substantial in ultimii patru ani.

Inainte de lansarea Duster, SUV-urile aveau o cota de 7-8% din vanzarile de masini noi, iar acum au peste 20%, in unele luni trecand de 25%. Duster are cam o treime din piata totala a SUV-urilor, insa alte modele cu potential sunt Renault Captur, Opel Mokka, Nissan Qashqai, Volkswageen Touareg si Ford Kuga.

SUV-urile si automobilele off-road pe Autovit.ro

SUV-urile au o pondere foarte importanta pe platforma Autovit.ro unde 12% din masinile prezente se regasesc la aceasta categorie, in timp ce alte doua procente sunt off-road-ere. Sunt peste 30 de marci, de la Acura la Lada si de la Lincoln la Volvo. Cele mai vechi sunt masini Jeep produse inainte de 1980, in timp ce peste 1.500 de masini sunt mai noi de patru ani.
La marci, BMW, Mercedes-Benz si Range Rover au impreuna 40% din anunturile categoriilor SUV si off-road pe Autovit.ro.

Top marci la categoriile SUV si Off-road pe Autovit.ro

Marca

Ponderea pe Autovit.ro

BMW

18%

Land/Range Rover

12%

Mercedes-Benz

10%

Volkswagen

7%

Suzuki

6%

Nissan

6%

Mitsubishi

5%

Audi

5%

SUV-urile sunt in medie mai scumpe decat alte categorii de autoturisme, jumatate dintre masinile de teren si dintre SUV-urile  puse la vanzare pe Autovit.ro fiind la peste 15.000 de euro. Totusi, cele mai scumpe ating si nivelul de 100.000 euro, exemple fiind modelele G si GL de la Mercedes-Benz sau Range Rover Sport.

Ponderea SUV-urilor pe Autovit.ro in functie de pret

Palier de pret

Ponderea pe Autovit.ro

Pana la 5.000 euro

14%

5.000-10.000 euro

19%

10.000-15.000 euro

17%

15.000-20.000 euro

11%

20.000-50.000 euro

28%

Peste 50.000 euro

11%

Autovit.ro ofera posibilitatea cumpararii unor SUV-uri si celor cu bugete mici, bugete mult sub costul unui SUV nou. Astfel, in intervalul 4.000-6.000 euro pot fi cumparate SUV-uri de la peste 15 marci, cele mai noi fiind modele Hyundai Tucson din intervalul 2006 – 2008, in intervalul de pret putand fi achizitionate si modele premium germane mai vechi, precum BMW X5 (2001-2002).

Ponderea SUV-urilor pe Autovit.ro in functie de anul fabricatiei

Anul fabricatiei

Pondere

Pana in 1990

1%

1991-1996

3%

1997-2003

11%

2004-2010

43%

2011-2014

42%

Cele mai vechi SUV-uri de pe Autovit.ro sunt de dinainte de 1980, insa peste 40% sunt mai noi de patru ani, adica de 2011.

Lasa un comentariu