Qoros, una dintre putinele marci auto chineze ce au si ambitii europene, vor prezenta la Salonul Auto de la Geneva (5-15 martie) un SUV compact numit numit 3 City. Qoros, companie mixta intre producatorul auto chinez Chery si fondul de investitii Israel Corp, a fost prezenta la ultimele editii ale salonului de la Geneva cu un sedan, dar si un hatchback. Compania a ales Slovacia ca piata europeana de test, insa nu s-a extins mai mult.
Qoros 3 City SUV este ceva mai lung decat un Duster si a fost prezentat in premiere in China, la final de 2014. Preturile masinii nu sunt mici, pe piata chineza pornind de la 19.000 euro.
SUV-ul are la baza platforma hatchback-ului, insa modelul are roti mai mari, garda la sol mai inalta si aspect mai robust. Masina are motor turbo pe benzina ce dezvolta 154 CP si ii permite atingerea unor viteze de pana la 200 km/h.
Qoros promite de ceva timp ca va intra in Europa, unde nu ar vrea sa fie perceputa ca marca low-cost, ci ca una care sa se bata cu Volkswagen si Ford. La final de 2013 a deschis primul sau showroom european, la Bratislava, in Slovacia, printr-o investitie a Auto Palace Panonska s.r.o, dealer Mitsubishi si Mazda. Qoros a ales Slovacia pentru ca acolo nu exista o marca auto nationala, dar si fiindca gradul de motorizare este mai mic decat in Vest. Totusi, in alte tari Qoros nu a intrat, iar declarativ ar avea ca obiectiv si tarile nordice,
Qoros, marca fondata in 2007, sustine ca are un centru de design la Munchen si unul de inginerie in Austria, la Graz. Au fost angajati fosti directori de la BMW, General Motors si Volkswagen, iar designul primelor doua modele a fost realizat de Gert Hildebrand, care a ajutat la relansarea marcii MINI. Totul pentru a sublinia ca nu vorbim de o marca pur chinezeasca, ci de una cu puternice legaturi europene.
Qoros ar vrea sa ajunga la vanzari de aproape 200.000 masini/an la finalul deceniului si marea intrebare este daca nu cumva tinteste prea sus in dorinta de a concura, nu cu marci de buget, cum ar fi Dacia, ci cu marci consacrate precum Volkswagen si Ford.
Proprietarii Qoros spun ca ar fi investit peste 2,5 miliarde dolari pana acum, insa rezultatele nu se vad inca si multi experti auto spun ca brandul ar trebui sa renunte la ambitiile europene si sa se concentreze pe realizarea de volume mari de vanzari in China. Alte informatii indica sume mult mai mici investite de Israel Corp (400 milioane dolari), astfel ca vorbim de informatii contradictorii.
Masinile sunt construite intr-o fabrica la nord de Shanghai unde capacitatea de productie este de 150.000/an, insa anul trecut productia efectiva a fost mult sub acest nivel. Capacitatea poate fi extinsa la 250.000-300.000 masini/an, insa pentru asta trebuie sa existe si cerere.