Google e convinsa ca in cativa ani va putea lansa o masina care sa se poata conduce singura in deplina siguranta, in timp ce constructorii auto promit si ei masini autonome, insa vad drumul spre ele ca fiind unul cu pasi mici. Google e convinsa ca o masina se poate conduce singura si in cele mai grele situatii, in timp ce constructorii auto aleg sa automatizeze pe rand diverse sisteme. Google considera companiile auto ca fiind conservatoare, insa putini ii dau gigantului american sanse sa faca bani din proiect, scrie Financial Times.
Google testeaza din 2010 masini autonome si este convinsa ca in cinci ani poate lansa un model complet sigur si in situatii dificile de trafic. Google foloseste radare, camere video, lasere si software performant care impreuna construiesc o imagine a ceea ce se intampla in jurul masinii. In plus, masina poate recunoaste diverse semne de circulatie, poate face deosebirea intre tipurile de vehicule si, mai ales, poate reactiona cand „vede” obstacole.
Google se indreapta direct catre Sfantul Graal al domeniului auto, testand inca de la inceput masini la care toate sisteme erau automate. Practic inca din 2010 masinile companiei se putea conduce singure, de atunci fiind imbunatatite aceste sisteme, prin testarea in conditii cat mai complicate.
O cale diferita au ales companiile auto care, desi au prezentat si ele cateva concepte autonome, prefera sa creeze pe rand diverse sisteme automatizate care sa asiste soferul. Unele modele pot sa parcheze singure, altele franeaza cand exista pericol de coliziune, altele „vad” obstacolele din fata si il avertizeaza rapid pe sofer. Industria auto prefera insa calea mai sigura, cu pasi mici de automatizare, fiindca publicul nu e pregatit sa imparta soseaua cu masini ce au la volan oameni care citesc ziarul, in timp ce automobilul isi gaseste singur drumul.
Google crede ca diversele tehnologii de asistenta care sunt lansate pe masini, nu trebuie sa constituie un pas intermediar catre masina capabila sa se conduca singura, iar compania crede ca poate face direct saltul catre masinile robotizate, chiar daca acest salt dureaza enorm.
Marele avantaj al Google este ca are timp si bani pentru a desfasura proiectul masinii autonome. Nu se stie insa cat a investit compania si cat mai este dispusa sa investeasca, mai ales ca unii analisti estimeaza ca masina Google se va lansa poate in 2030.
Google e optimista pentru ca echipamentul performant ce transforma o masina normala intr-una robotizata costa tot mai putin. Spre exemplu, laserul costa 75.000 de dolari acum patru ani si se estimeaza ca ar putea ajunge sa coste 10-15.000 dolari/masina, nivel mult mai acceptabil. O conditie esentiala pentru ca masina Google sa fie un succes comercial tine de gasirea unui partener care sa o construiasca, iar aici gigantul american trebuie sa gaseasca exact un aliat din randul companiilor auto pe care Google le considera lente in inovatie.
Google ar putea alege sa vanda tehnologia unor companii auto sau sa faca un serviciu de ride-sharing cu un partener, punand la dispozitia publicului un numar de masini care sa poata fi utilizate contra-cost intr-un anumit oras.
Cert e ca marele obstacol in calea masinilor autonome nu este cel tehnologic, ci cel legislativ fiindca omologarea nu se va face usor. Foarte complicat va fi modul de a stabili cine e vinovat pentru un accident in care este implicata si o masina autonoma.