Acasa Piata Auto Cateva tari europene declanseaza ofensiva impotriva masinilor diesel. Constructorii auto nu mai stiu ce sa creada, dupa ce au fost incurajati ani la rand sa dezvolte aceste masini

Cateva tari europene declanseaza ofensiva impotriva masinilor diesel. Constructorii auto nu mai stiu ce sa creada, dupa ce au fost incurajati ani la rand sa dezvolte aceste masini

de Vlad Barza

(sursa - Ford)

Franta, Marea Britanie si Norvegia se numara printre tarile care sunt foarte decise sa micsoreze ponderea masinilor diesel de pe sosele, dupa ce concluzia ultimilor ani a fost ca aceste masini sunt per total mai poluante decat cele pe benzina. Problema este ca producatorii auto au fost incurajati sa dezvolte modele diesel si unele marci vand in proportie de peste 80% masini pe motorina, astfel ca nu stiu acum pe ce categorii sa insiste, in conditiile in care emisiile de CO2 trebuie reduse, arata o analiza Financial Times.

Masinile diesel au emisii medii de CO2 mai mici decat cele pe benzina si pornind de la acest lucru in multe tari europene asigurarea e mai ieftina si taxele de inmatriculare sunt mai mici. In plus, cum multi dintre producatori vand peste 50-60% masini diesel in Europa de Vest, aceste emisii medii mai mici ii ajuta sa atinga tintele tot mai stringente de poluare impuse de CE.

A trecut vremea in care dieselul era insa laudat ca fiind un „carburant curat” si studii aprofundate au aratat ca in ciuda emisiilor de CO2 mai scazute, aceste masini emit alti agenti poluanti in cantitati mari, spre exemplu oxidul de azot care poate cauza probleme respiratorii grave.

Dieselul nu mai este bine vazut, iar premierul francez Manuel Valls admitea la final de 2014 ca a fost o greseala promovarea dieselului, astfel ca Franta demareaza din acest an un program prin care sa scada ponderea masinilor diesel de pe strazi, o tinta clara fiind in Paris unde se doreste interzicerea masinilor pe motorina pana in 2020. In capitala Frantei peste 90% dintre masini sunt diesel, iar in Franta aproape 70% din masinile noi vandute sunt diesel, astfel ca lucrurile nu vor fi usor de realizat.

In Marea Britanie, autoritatile din Londra propun o dublare a taxei de congestie pentru diesel-uri in urmatorii ani, in timp in Islington se doreste ca masinile cele mai poluante sa fie taxate in plus la parcare.

Si Norvegia discuta astfel de taxe mari, tara nordica fiind celebra pentru taxele mari pentru automobilele conventionale, lucru ce a facut ca modelul electric Tesla Model S sa fie cel mai bine vandut model auto in unele luni.

Schimbarea pozitiei fata de diesel preseaza mai multi constructori auto ce au vanzari mari pe partea de diesel, cei mai expusi fiind producatorii francezi si cei trei producatori germani premium. La BMW dieselul reprezinta 81% din vanzarile europene, iar la Daimler, 71%, in timp ce la Volvo e ssi mai mult: 90%.

In conditiile in care dieselul nu este agreat nici in SUA si nici in Japonia, „prigoana” din Europa inseamna ca marile companii au pariat pe tehnologia gresita. Dieselul era preferat de multi si datorita cuplului mare si consumului mai mic decat la benzina, in conditiile in care sunt destule tari in care dieselul este mai ieftin decat benzina. Mai rau pentru constructorii auto este si faptul ca masinile hibride si cele electrice se vand in volume extrem de mici, in special din cauza pretului ridicat.

In UE, 53% dintre masinile noi vandute in 2013 au fost diesel, in trei tari ponderea fiind de peste 70% (Luxemburg, Portugalia, Irlanda) si in alte patru tari, de peste 60% (Franta, Spania, Belgia, Suedia). Cote foarte mici sunt in Olanda (sub 25%) si Danemarca (putin peste 30%). In Romania dieselul a avut in 2014 aproxumativ 56% din piata masinilor noi.

La pompa, dieselul este cel mai scump in Norvegia si Marea Britanie (echivalentul a 1,5 euro/litru). In Rusia pretul este de sub 0,5 euro (35 de ruble), iar in Macedonia este echivalentul a 0,83 euro, in timp ce in Romania este aproximativ 1,13 euro.

Lasa un comentariu