Piata romaneasca a masinilor noi are toate sansele sa creasca si anul acesta, insa evolutia depinde mult de doua programe: Rabla si Prima Masina. Primul dintre el si-a dovedit din plin utilitatea in 2014, insa cel de-al doilea nu a demarat si, pana nu se clarifica regulile, e foarte greu de estimat impactul asupra pietei, a spus la conferinta de presa Dacia, Jan Ptacek, Director Comercial al grupului Renault in Romania.
Dacia a avut un an record pe plan mondial, depasind in premiera 500.000 de masini vandute, insa un record s avut si productia din afara tarii, ea totalizand peste 150.000 de unitati.
Partea buna este ca Dacia a vandut si in Romania mult mai bine decat in 2013, totalul fiind cu 19% mai mare (29.625 unitati, dintre care peste 8.000 prin Rabla).
Desi se vorbea de oprirea programului Rabla, inclusiv oficiali ai Dacia sustinand ca el a devenit inutil, rezultatele din 2014 au schimbat opiniile. Ptacek subliniaza acum ca programul Rabla a fost foarte util anul trecut, mai ales ca tichetele s-au epuizat inainte de termenul limita, pentru prima oara dupa multi ani.
Insa daca Rabla s-a dovedit a fi extrem de util, marea necunoscuta este programul Prima Masina prin care statul garanteaza jumatate din valoarea creditului pentru ca tinerii sa isi poata lua masina noua. Programul trebuia sa inceapa la 1 noiembrie 2014, insa in lipsa unor norme clare de aplicare, dar mai ales in lipsa unui interes din partea bancilor, el nu a inceput nici acum.
Cum vede oficialul Dacia-Renault viitorul programului Prima Masina? „Sustinem tot ce poate ajuta piata romaneasca. Prima Masina este un program care inca nu a demarat, inca se poarta discutii intre banci si autoritati si cred ca trebuie sa mai asteptam putin ca totul sa se clarifice, dar noi vrem sa participam si cred ca putem avea estimari clare cand vom avea modalitatea completa de functionare a programului”.
Dar poate Programul Prima Masina sa devina la fel de eficient precum Rabla in generarea de volume de vanzari la Dacia?
„Cred ca programul Rabla are un atu: ofera un avantaj client extrem de clar, are efecte pozitive asupra mediului si ajuta si economia romaneasca in ansamblu. Rabla este un program de succes fiindca multa lume beneficiaza de pe urma lui. Prima Masina este un program de credit si trebuie sa vedem cat de interesati sunt clientii de acest tip de credit care e garantat de stat. Este dificil de estimat astazi care va fi impactul programlui Prima Masina, pentru Rabla stim foarte bine care este impactul: unul foarte pozitiv. Cum va spuneam, pentru Prima Masina trebuie sa asteptam varianta finala pentru a vedea care este impactul”, spune oficialul Dacia-Renault.
Ptacek se arata foarte optimist in legatura cu evolutia pietei masinilor noi in 2015 si pentru anii urmatorii fiindca multi trebuie sa-si reinnoiasca masinile. „Intrebarea este cat timp va continua cresterea accelerata. In 2015 nu vad niciun motiv pentru care cresterea pietei sa se opreasca, mai ales ca avem exemplul lui 2014. Evolutia pietei depinde de mai multi factori, insa sunt increzator in ceea ce priveste piata romaneasca”.