Opel Corsa a ajuns la a cincea generatie, asa ca acum puteti sa-i spuneti Corsa E, in spiritul denumirilor date de producatorul auto german modelelor sale pana acum. Cu un interior complet nou si un exterior care aminteste puternic de generatia a patra, Corsa este un exemplu ca revolutia porneste din interior spre exterior si ca nu e neaparat nevoie sa fii primul ca sa fii considerat foarte bun. Am condus noul Opel Corsa in Germania, prin Frankfurt si imprejurimi. Iata primele impresii de la volan.
Am facut doua afirmatii pe care nu intazii sa le dezvolt.
Prima este ca revolutiile pornesc din interior. Dupa cum este vizbil, exteriorul noului Opel Corsa seamana destul de mult cu cel al generatiei precedente, motiv pentru care noul model a fost uneori criticat ca este mai degraba un facelift. Interiorul, in schimb, este complet nou si inspirat din cel al modelului ADAM, care, dupa mine, are cel mai frumos interior de Opel la ora actuala. Corsa preia designul general, unele butoane, calitatea foarte buna a materialelor si, mai ales, ergonomia postului de condus. Ar fi fost si mai bine daca noua Corsa ar fi avut si instrumentele de bord de la Opel ADAM, insa Opel a preferat sa aleaga unele mai simple, foarte usor de citit, care sacrifica estetica de dragul lizibilitatii.
A doua afirmatie este ca nu trebuie neaparat sa fii primul pentru a fi foarte bun. Opel Corsa nu este cel mai bine vandut model din segmentul sau, ci Volkswagen Polo. Iar intre Polo si Corsa si-au mai facut loc atat Renault Clio IV, cat si Ford Fiesta. Cam asa arata statisticile de vanzari pe 2014, in Europa. Asadar, Corsa D e pe locul al patrulea si are in spate opt ani de prezenta pe piata (din 2006). Cu alte cuvinte… e un model vechi. Si cu toate acestea se vinde mult mai bine decat multe dintre masinile de clasa B care au fost lansate mai recent: Peugeot 207, Citroen C3, Toyota Yaris, SEAT Ibiza, Kia Rio, Dacia Sandero si multe altele.
Acestea fiind spuse, Opel Corsa vine acum cu arme noi: o calitate a fabricatiei foarte buna, cel mai silentios si mai echilibrat motor de 1 litru turbo pe benzina de pe piata si singura cutie de viteze manuala cu sase trepte disponibila pentru un astfel de propulsor.
Razboiul „downsizing” a fost inceput de Volkswagen, cu 1.2 TSI, continuat de Ford, cu 1.0 EcoBoost, si perfectionat de Opel, cu 1.0 TURBO ECOTEC. Deci motor mic, silentios si cutie de viteze cu sase trepte. In sfarsit Opel are cutii de viteze manuale foarte bune, care schimba lin si nu mai agata. Si la sistemul de directie se simte o mica imbunatire, fiind acum mai directa si mai precisa. E peste Renault Clio IV, dar sub Ford Fiesta. Suspensiile au castigat in rafinament si sunt acum sensibil mai silentioase decat la vechiul model. Toate acestea sunt argumente care atarna foarte greu in favoarea Opel Corsa.
In ceea ce priveste consumul de carburant, este similar cu al propulsorului Ford 1.0 EcoBoost. Adica undeva intre 5 si 7 litri de benzina/100 km parcursi. Real.
Merita retinut faptul ca propulsorul Opel 1.0 ECOTEC este disponibil in versiunile de putere de 90 CP si 115 CP. Eu am condus doar versiunea mai puternica, precum si un 1.4 TURBO de 120 CP. Din orice punct de vedere propulsorul 1.0 ECOTEC de 115 CP mi se pare cel mai potrivit pentru Corsa, dintre toate motorizarile sale pe benzina.
Sistemul multimedia IntelliLink de pe ADAM este si el disponibil pe noul Opel Corsa, la un pret foarte competitiv: 300 euro fara TVA. Astfel, intra in categoria de pret in care joaca si Media NAV de la Dacia si Renault (nu si varianta conectabila la internet a Media NAV, denumita R-Link, care costa dublu – n.r.).
La capitolul tehnologii, sunt cateva care mie imi plac foarte mult pe noul Opel Corsa. Un exemplu este monitorizarea unghiurilor moarte, cu martor luminos de avertizare care se aprinde in oglinzile laterale atunci cand o masina se afla in unghiul mort. In plus, prin intermediul camerei video Opel Eye, masina detecteaza pericolul unei coliziuni si proiecteaza pe parbriz niste lumini rosii daca te apropii periculos de masina din fata.
Dincolo de toate aceste plusuri, nu toate lucrurile sunt perfecte la noul Opel Corsa. Mi-ar fi placut, spre exemplu, ca sistemul multimedia si de navigatie sa fie amplasat un pic mai sus. Ca sa-l urmaresti cu atentie trebuie sa-ti iei complet ochii de la drum si nici macar vederea periferica nu iti mai functioneaza, atat de „ingropat” este IntelliLink spre podeaua masinii. De asemenea, mi-ar fi placut o cotiera centrala pentru locurile din fata, macar ca optiune. La cat de spatioasa e noua Corsa, se simte nevoia unei cotiere centrale.
In concluzie, Corsa a evoluat frumos si este acum o masina mai bine facuta ca niciodata. In acest moment mi se pare cel mai bun si mai complet Opel pe care ti-l poti cumpara, daca ne uitam la raportul pret-calitate. In Romania noul Opel Corsa porneste de la 10.850 euro cu TVA, iar din ianuarie-februarie 2015 o puteti testa si voi la dealerii marcii.