Inmatricularile de automobile noi si-au revenit considerabil in Romania, in 2014, avand o crestere de 21,4% fata de 2013, acest avans fiind primul rezultat pozitiv dupa sase ani de scadere consecutiva. Totodata, importurile de masini rulate au scazut cu 0,8%, iar tranzactiile cu masinile existente deja in piata interna (reinmatriculari) au avansat cu 5,7% anul trecut. Dacia este cea mai bine vanduta marca de masini noi in Romania, iar Volkswagen este lider pe second-hand de import.
- Inmatricularile de automobile noi au crescut cu 21,4% in 2014, fata de 2013, la un total de 70.112 masini
- Importurile de automobile rulate provenite din import au scazut cu 0,8% in 2014, fata de 2013, la un total de 219.929 unitati
- Reinmatricularile au crescut cu 5,7% in 2014, fata de 2013, la un total de la 217.304 automobile/cazuri
Din graficul pentru datele de piata pe ultimii sapte ani reiese ca inmatricularile de masini noi si-au revenit usor si au intrat pe o tendinta ascendenta, dar sunt inca de patru ori mai mici decat in 2008, primul an de criza al pietei auto, cand piata a scazut fata de 2007 (anul de maxim istoric pentru vanzarile de masini noi din Romania).
De asemenea se poate observa ca timbrul de mediu introdus in 2013 nu a reusit sa scada semnificativ importurile de masinile uzate din alte tari, ci, in cel mai bun caz, a reusit sa stabilizeze piata de second-hand si sa aduca venituri considerabile la bugetul statului.
In acelasi timp, timbrul de mediu a „ucis” tranzactiile cu masini deja inmatriculate in Romania, care s-au injumatatit fata de anul 2011. In principal au avut de suferit proprietarii cu automobile Euro 3, Dacia Logan sau modele Dacia mai vechi, precum si alte masini Euro 3 populare pe piata locala: Matiz, Volkswagen Golf, Opel Astra.
In ceea ce priveste cele mai vandute masini noi pe piata romaneasca, clasamentul arata cam asa:
- Dacia, cu 22.383 masini (+27,5%)
- Skoda, cu 6.903 masini (+34,6%)
- Volkswagen, cu 6.514 masini (+8,6%)
- Ford, cu 5.721 masini (+56,2%)
- Renault, cu 4.093 masini (+33,1%)
Alte marci importante pe piata din Romania, precum Opel si Toyota, au incheiat 2014 cu vanzari in crestere cu 35% (3.639 unitati), respectiv 6,49% (2.298 unitati).
Interesant este ca marca premium Mercedes-Benz a reusit sa vanda mai bine decat brand-ul mai accesibil Toyota. In 2014 au fost inmatriculate 2.317 automobile Mercedes-Benz noi in tara, in crestere cu 19% fata de anul anterior. BMW a raportat 1.638 unitati (-2,1%), iar Audi 1.363 masini (-3,8%).
Pe piata second hand legea este facuta in continuare de marcile Volkswagen si Opel, clasamentul nefiind modificat de ani de zile.