Un studiu european pe tema transporturilor demonteaza multe dintre prejudecatile pe care le avem in acest domeniu. Romanii NU se numara printre europenii care folosesc intensiv masinile si nici nu-i intereseaza viteza deplasarii. Pentru romani conteaza siguranta mijlocului de transport si, totodata, se numara printre europenii care merg cel mai mult pe jos, releva un Eurobarometru dedicat calitatii transporturilor.
Studiul a fost realizat de TNS in cele 28 de state membre ale Uniunii Europene si s-a derulat in perioada 11-20 octombrie 2014. Cercetarea arata ca bugetul mediu anual al unei gospodarii europene, dedicat transportului, este de 4.530 euro. Documentul integral poate fi accesat AICI.
Automobilele (54%) sunt cel mai utilizat mijloc de transport, urmate de transportul public urban (19%), mersul pe jos (14%), bicicleta (8%), motocicleta sau moped (2%), tren (2%). Din aceste cifre se observa cat de mare este potentialul transportului pe doua roti, fie ca vorbim de biciclete sau de vehicule motorizate. Studiul releva faptul ca cetatenii vest-europeni tind sa foloseasca masinile personale mai mult decat restul locuitorilor Europei (57% vs. 45%).
Date interesante din Eurobarometru
- Confortul/accesibilitatea (61%) si viteza (31%) sunt mai importante decat pretul (13%).
- 21% dintre europeni spun ca nimic nu i-ar face sa renunte la masina personala pentru alte mijloace de transport. Romanii sunt aproape de aceasta medie (20%). Totodata, frecventa mai are in statii (27%), acoperirea geografica mai buna (26%) si tarifele mai mici (25%) se numara printre elementele principale care i-ar determina pe oameni sa foloseasca mai mult transportul public.
- Utilizatorii de automobile au pareri impartite despre evolutia calitatii transporturilor rutiere in ultimii cinci ani: 38% spun ca s-a imbunatatit, 40% sustin ca s-a deteriorat.
- Sase din zece respondenti spun ca cele mai mari probleme din tara lor tin de ambuteiaje si de calitatea drumurilor.
- 56% dintre respondenti cred ca imbunatirea calitatii drumurilor ar trebui sa fie o prioritate, in vederea cresterii sigurantei rutiere.
In ceea ce priveste „automobilul conectat”, 51% sustin ca si-ar dori asa ceva, dar acest lucru este conditionat de anonimitatea datelor (38%) si de a avea posibilitatea de a alege cand masina este conectata si cand nu.
Analize socio-demografice
- Barbatii sunt mai degraba utilizatori ai automobilelor decat femeile (59% vs. 49%), in timp ce femeile sunt sustinatoare mai mari ale transportului public decat barbatii (22% vs. 15%) si ale mersului pe jos (17% vs. 11%).
- Oamenii cu un nivel de educatie mai scazut sunt cei care ar folosi cel mai putin masina (45% vs. 61-62%) si ar fi cei mai dispusi sa mearga pe jos (26% vs. 9-12%).
Particularitati ale tarilor
- Mersul pe jos este preferat de 23% dintre romani, la fel ca portughezii. Un procent mai mare al mersului pe jos se gaseste doar in Spania si Bulgaria (25%). La polul opus, in Luxemburg si Olanda mersul pe jos este mijloc de transport pentru 5%, respectiv 4% dintre respondenti.
- Niciun respondent din Malta si doar 1% din Cipru si Portugalia au mentionat bicicleta ca mijloc de transport, la polul opus fiind olandezii (36%), Danemarca (23%) si Ungaria (22%). Pentru Romania procentul este de 7% pro bicicleta.
- Pentru romani cel mai mult conteaza securitatea mijlocului de transport (19%), la mare distanta de portughezi (10%) si restul nationalitatilor. Pentru locuitorii din Danemarca siguranta conteaza in proportie de 1%.
- Pentru romani viteza conteaza cel mai putin (9%).