La sfarsitul perioadei de valabilitate a Contractului Colectiv de Munca (CCM) 2014, Sindicatul Automobile Dacia (SAD) a refuzat prelungirea perioadei de negociere si a anuntat marti, 6 ianuarie 2015, ca va declansa conflictul de munca, a anuntat producatorul auto. „Revendicarile de cresteri salariale ale SAD sunt total nerealiste: cresteri salariale de 400 lei (echivalentul a +15% pentru operatori), precum si prima de rezultat de 2.300 lei (+65% fata de prima acordata in 2014)”, potrivit Dacia.
Compania spune ca aceste sume anuntate de catre SAD au fost declarate ca negociabile.
Administratia Dacia si-a reafirmat deschiderea catre dialog cu SAD si sustine incheierea unui Contract Colectiv de Munca pe 2 ani (2015-2016), care ar permite garantarea unor volume de fabricatie la un nivel ridicat pe urmatorii doi ani si, in consecinta, mentinerea celor trei schimburi. Un contract pe un an ramane posibil, dar nu ar permite garantarea volumelor de fabricatie, noteaza producatorul auto national, detinut de grupul francez Renault.
0-100.ro scria in decembrie 2014 ca la Dacia au reinceput negocierile pentru Contractul Colectiv de Munca (CCM), pentru 2015, iar de aceasta data Administratia a venit cu o propunere de CCM pe o durata de doi ani. Propunerea nu e pe placul sindicatului deoarece oamenii nu ar mai avea dreptul la greva in fiecare an, ci doar o data la doi ani, potrivit unor surse apropiate negocierilor.
Situatia este de inteles de ambele parti. Grupul Renault isi doreste un mediu mai previzibil in care sa-si desfasoare activitatea, fara amenintarea protestelor in fiecare debut de an. Oficialii companiei spun ca in fiecare an au fost cresteri salariale, iar nivelul salarizarii este acum unul decent, peste medie, comparativ cu posturi similare din industria romaneasca.
Sindicatul se uita mai degraba la interesul imediat al angajatilor si preseaza in fiecare an pentru cresteri semnificative ale salariilor (din punct de vedere procentual, nu valoric – n.r.).
Situatia este delicata deoarece uzina din Maroc a Grupului Renault este tot mai competitiva. Acolo sunt produse modelele Lodgy, Dokker, Dokker Van si Sandero (o parte din productia din Romania fiind mutata acolo – n.r.).
In urmatoarea perioada, pana la sfarsitul primului trimestru din 2015, ar trebui sa aflam la ce rezolutie se va ajunge, fie varianta cu un contract mai stabil, pe doi ani, fie varianta de pana acum, cu renegociere anuala.
Prin contractul Colectiv de Munca (CCM) pe 2014 salariatii au primit o crestere de 7% (fata de +6% in 2013), plus o prima de rezultat si o prima exceptionala.