Acasa Industrie Cum incearca un militar suedez sa modernizeze marca Lada. De la curatenie in toalete, la rasplata celor care nu lipsesc de la munca

Cum incearca un militar suedez sa modernizeze marca Lada. De la curatenie in toalete, la rasplata celor care nu lipsesc de la munca

de Vlad Barza

Bo Andersson (Nissan Global blog)
Bo Andersson (Nissan Global blog)

Un suedez pe nume Bo Inge Andersson a fost numit de rusi la conducerea Lada – AvtoVAZ in decembrie 2013 si managerul a trebuit sa faca „militarie” cu angajatii rusi pentru care disciplina era un concept strain. Pana la rezolvarea problemelor tehnice, suedezul care a fost in trecut militar, dar a avut si functie mare la GM, a trebuit sa se ocupe de mentalitati si de lucruri relativ marunte precum WC-urile din sectii sau jachetele managerilor. New York Times povesteste pe larg ce hopuri a avut de depasit scandinavul si ce noi piedici ii pune criza in care se afunda Rusia. La Togliatti sunt construite si masini Logan si Sandero, cu o parte dintre piese trimise de la Mioveni.

Renault a reusit sa faca din Dacia o marca decenta, dovada fiind vanzarile bune din Franta, Germania si Regatul Unit. Nu acelasi lucru s-a intamplat la Lada unde Renault a venit acum cinci ani si doar in ultimul an s-au accelerat schimbarile. Rusia e o tara mult mai complicata, iar Lada-AvtoVAZ e extrem de greu de transformat. Uzina produce acum 11 modele de la patru marci si transformarile majore abia acum au inceput sa se produca. Toate schimbarile recente sunt legate de un om care a lucrat mult timp la General Motors.

Un militar care a salvat si producatorul auto GAZ a fost adus acum un an la sefia Lada: Bo Inge Andersson. Primele vizite la uzina din orasul Togliatti nu i-au lasat impresie buna „Togliatti pare sa fie ultimul loc din Rusia care inca arata precum o parte a URSS”, spunea seful Lada. Exagera fiindca multe locuri din Rusia arata precum fosta URSS, insa comparatia are in ea mult adevar si se referea la faptul ca, pentru AvtoVAZ, compania care produce masina nationala rusa, nu prea au contat conceptele de profit si piedere si cu atat mai putin cel de calitate.

Togliatti este un oras de 700.000 de locuitori in regiunea (oblastia) Samara si in momentele de glorie, peste 150.000 de oameni lucrau la Lada. Orasul s-a numit Stavropol, insa din 1964 poarta numele lui Palmiro Togliatti, fost secretar general al partidului comunist italian.

La Togliatti lucrurile s-au schimbat enorm si economia de piata a facut ca Lada sa ajunga la doar 16% din piata masinilor noi in Rusia, de la peste 70% acum un deceniu. Suedezul adus sa „taie in carne vie” are o misiune grea: sa opreasca declinul si sa readuca Lada pe crestere.

Cand a venit prima oara la uzina, suedezul a inspectat toaletele din diferitele sectii si a dat dispozitie ca managerii sa se imbrace in gri pentru a inspira ideea de munca in echipa. In plus, s-a dus singur sa vorbeasca cu angajati si sa se prezinte. In alte vizite a certat directorii de fata cu angajatii, se spune ca dupa un sef ar fi aruncat si cu un inel de metal, cert e ca o astfel de atitudine a uimit pe multi.

A adus si concepte noi care la orice marca auto sunt normale. Lada nu avea serviciu de relatii cu clientii, iar celor nemultumiti li se raspundea sec: „Pai ce vreti, e o Lada!”. Mai mult, nou creatul serviciu de relatii cu clientii a fost pus sa raspunda comentariilor negative de pe retelele de socializare.

O ata schimbare a fost renuntarea la cresterile anuale automate ale salariilor, deoarece exista o mare problema cu lipsa de la serviciu, 10% dintre angajati absentand des. Pentru a-i motiva pe cei care au avut prezenta 100% la munca, celor 4.000 de oameni in cauza li s-a oferit un salariu in plus.

Bo Andersson nu este iubit de multi dintre angajatii fabricii fiindca imediat dupa venire a anuntat renuntarea la peste 13.000 de angajati. Unul dintre sindicalisti a spus ca noul manager vrea sa razbune batalia de la Poltava, aluzie la batalia din 1709 cand rusii i-au invins pe suedezii care voiau sa cucereasca Moscova in cel mai stralucitor moment al istoriei lor. Acum, spun rusii, un suedez vrea sa scoata Lada de pe piata, prefacandu-se ca o salveaza. Rusii sunt si xenofobi  si multora li se pare de neconceput ca un strain conduce Lada-AvtoVAZ.  Neincrederea in planurile sudezului e reliefata si de porecla primita: Hans- Christian Andersen, trimitere la celebrul auto danez de basme.

Dar scandinavul are sustinerea mai-marilor orasului si – mult mai important – a lui Putin, deci pozitia lui este sigura. Si lucrurile se imbunatatesc mai ales la partea tehnica, pe linia de fabricatie, masinile Lada fiind inca luate in ras in Rusia, in timp ce pe pietele internationale masinile au o prezenta foarte slaba.

Top Gear scria, despre zgomotul facut de transmisia masinilor Lada, ca e precum cel facut de o tava de tinichea plina de cesti de ceai, iar despre Lada spunea ca e cea mai „cea mai josnica forma de viata auto” (the lowest form of motoring life).

Se spune ca Bo Andersson face des inspectii in fabrica si ca nu iarta niciun detaliu. In plus, a obligat managerii sa foloseasca masini Lada si in fiecare dimineata face cu ei la 6.45 sedinte scurte de un sfert de ora pentru a afla rapid problemele.

Marea problema tine insa de mentalitatea rusilor. Uzina Lada-AvtoVAZ a intretinut un imens sistem de protectie sociala de la nastere, pana la moarte, muncitorii fiind obsinuiti sa primeasca apartamente de la fabrica, sa se trateze la spitalele uzinei si copiii sa mearga la scolile uzinei. Cei batrani deplang capitalismul si sunt dezamagiti de nesiguranta locului de munca, in timp ce tinerii – milioane de potentiali clienti – nici nu vor sa auda de batranele masini Lada.

Statisticile arata ca s-a imbunatatit clar calitatea masinilor produse, insa aceasta nu este constanta, existand zile in care defectele sunt anormal de multe. Si productivitatea creste, dar raman cateva probleme pe care Bo Andersson vrea sa le rezolve: furnizorii, o parte dintre ei companii detinute de stat, trebuie sa livreze piese de calitate, la timp si cu preturi competitive.

In primele 11 luni piata masinilor  noi a scazut cu 12% in Rusia, spre 2,22 milioane unitati. Lada a vandut 351.000 masini, cu 16% sub vanzarile din 2013. Granta a fost cel mai vandut model, cu 139.000 unitati, urmat de Largus, cu 60.000 unitati.

Pentru intreg anul Lada-AvtoVAZ asteapta vanzari de 375.000 masini in Rusia, mult sub tinta de 450.000 anuntata la inceput de an. Cauza principala tine de volatilitatea rublei care afecteaza dur puterea de cumparare.

Lada-AvoTAZ asteapta o productie de 619.000 unitati in 2015, fata de 516.000 unitati in 2013.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre