Acasa Piata Auto Romania vs. Polonia – Cum ne comparam cu una dintre cele mai mature piete auto din regiune

Romania vs. Polonia – Cum ne comparam cu una dintre cele mai mature piete auto din regiune

de Vlad Barza

Opel (sursa - 0-100.ro)
Opel (sursa - 0-100.ro)

Inainte de criza, piata romaneasca a masinilor noi ajunsese sa o depaseasca la volume pe cea din Polonia, insa de atunci piata locala s-a prabusit, iar cea poloneza s-a mentinut sus. O analza Autovit.ro arata cum se diferentiaza Romania de Polonia si cum difera gusturile clientilor din cele doua tari. Intra in articol pentru a citit de ce Polonia, tara care a simtit foarte putin criza, poate fi un exemplu pentru greu-incercata piata auto locala.

Concluziile pe scurt

  • Polonia are o piata auto mult mai stabila decat Romania, fluctuatiile au fost mult mai mici, iar puterea de cumparare este mai mare. Din acest punct de vedere Polonia poate fi un exemplu si pentru piata romaneasca.
  • In 2013 piata masinilor noi a fost in Polonia de cinci ori mai mare decat in Romania, iar piata second-hand a fost de peste trei ori mai mare.
  • Polonia era in 2008 tara europeana cu cele mai mari importuri auto second-hand (peste un milion de masini), insa in ultimii ani piata s-a stabilizat in jurul a 600.000-700.000 de unitati.
  • Skoda si Volkswagen sunt cele mai populare marci de masini noi in Polonia unde nu exista o marca nationala care sa domine piata, cum se intampla in Romania (cu Dacia).
  • Allegro Group detine in Polonia unul dintre cele mai mari site-uri de anunturi auto din Europa – otomoto.pl – a carui platforma este utilizata si de Autovit.ro. Cu 400.000 de anunturi, site-ul polonez ofera o imagine fidela a pietei.
  • In Polonia sub 40% dintre masinile de pe site sunt germane, in timp ce pe Autovit.ro ponderea este de peste 55%, iar BMW este pe locul secund (pe otomoto.pl fiind pe sase).
  • Pe Autovit.ro ponderea masinilor de peste 10.000 de euro este dubla fata de cele de pe site-ul polonez, insa acolo numarul masinilor de sute de mii de euro este mult mai mare si cel mai scump model ajunge la 850.000 euro.

Comparatii Romania si Polonia

Polonia este a sasea cea mai populata tara din UE si cea mai mare dintre cele zece tari care au intrat in Uniune in 2004, ca parte a celui mai consistent „val” de extindere. Tara cu 38 de milioane de locuitori a fost data ca exemplu pozitiv la nivel continental fiindca a fost printre statele europene care au avut cel mai putin de suferit de pe urma crizei, reusind sa gestioneze extrem de bine problemele economiei. Polonia este o forta si in industria auto, avand 14 uzine de asamblare de autoturisme, camioane si autobuze, sectorul numarand peste 150.000 de angajati, incluzand si fabricile de componente auto.

Polonia era data pana acum cativa ani ca si contraexemplu in Romania din cauza numarului mare de masini second-hand din import care intrau anual (recordul fiind de peste un million in 2008). Oameni influenti din industria auto locala spuneau ca si Romania ar putea deveni un „cimitir al Europei” precum Polonia, daca nu se aplica taxe care sa impiedice importurile de masini second-hand. Polonia nu este nici pe departe un exemplu atat de rau, si, desi numarul de masini second-hand importate anual trece de 600.000, exista si o piata consistenta a masinilor noi, fiindca segmentul nu a cunoscut o prabusire precum in Romania in ultimii sase ani.

In Polonia, salariul mediu este cu peste 50% mai mare decat in Romania, parcul auto este de patru ori mai mare si la fel si intinderea retelei de autostrazi. Chiar daca numarul de masini second-hand care intra anual in Polonia este mare (peste 600.000), piata masinilor noi merge bine, fiind in 2013 de peste cinci ori peste cea romaneasca.

Tabel comparativ Romania-Polonia

Categorie Romania Polonia
Suprafata 238.391 kmp 312.679 kmp
Populatie 20,1 milioane 38,4 milioane
Salariul mediu net/luna 400 euro 680 euro
Parc auto (nr masini) 4,6 milioane 18,5 milioane
Productie auto in 2013 410.999 unitati 583.258 unitati
Piata masini noi in 2013 57.710 unitati 289.913 unitati
Importuri masini second-hand in 2013 221.852 711.865
Kilometri de autostrada 635 km 2.820 km
Numar de masini/1000 locuitori 230 485

Piata masinilor noi si second-hand

Piata auto romaneasca a masinilor noi a fost anul trecut de cinci ori mai mica decat in anul 2007. Spre comparatie, piata poloneza s-a situat in 2013 peste nivelul din 2007 si in acesti ani variatiile au fost mici, 2010  fiind anul de maxim, cu peste 315.000 unitati. Variatiile mici sunt dovezi ale faptului ca piata poloneza este una matura, mai rezistenta la diversii factori care ii pot schimba cursul. In plus, puterea de cumparare mai mare este clar vizibila in vanzarile de masini noi care au ramas relativ constante in ultimii sapte ani. Cele doua piete au avut evolutii cu totul diferite, din moment ce in 2007 vanzarile de masini noi erau mai mari in Romania, decat in Polonia, iar anul trecut piata noastra era de cinci ori mai mica decat cea poloneza. Dar polonezii au inteles ca atunci cand vrei sa dezvolti o piata, nu incepi sa taxezi tranzactiile ci le incurajezi.

„Incetinirea pietei auto in tara noastra a fost influentata in ultimii ani de introducerea timbrului de mediu si de majorarea impozitului pentru masinile cu peste 2.000 cmc, taxacare, spre exemplu, nu se regaseste in Polonia. Astfel, schimbarile perpetue in sistemul de taxare si puterea scazuta de cumparare a romanilor au ingreunat dinamica pietei auto si au dus inevitabil la scaderea acesteia”, spune Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.

Inmatricularile de masini noi in Romania si Polonia in ultimii sapte ani

Anul Romania Polonia
2007 312.533 277.427
2008 285.506 319.190
2009 116.016 276.220
2010 94.441 315.855
2011 81.709 277.427
2012 66.436 272.719
2013 57.710 289.913

Importurile second-hand au avut o evolutie extrem de interesanta in Polonia. Desfiintarea barierelor legislative a facut ca in primul an dupa aderare (2004) sa fie aduse 800.000 de masini, de 20 de ori mai mult decat cu un an inainte. In 2008 s-a atins maximul, cu peste 1,1 milioane de masini second-hand aduse in tara, dintre care peste 600.000 au fost din Germania si cate 100.000 din Franta si Italia. In acel an peste 55% din masinile noi aduse erau mai vechi de zece ani. In Romania, desele schimbari ale taxei auto au avut influenta asupra pietei second-hand care a fluctuat enorm (de la sub 100.000 unitati, la peste 300.000).

Inmatricularile de masini second-hand din import in ultimii sase ani in Romania si Polonia

Anul Romania Polonia
2008 300.891 1.103.970
2009 212.836 693.324
2010 214.606 718.286
2011 94.488 655.314
2012 174.950 657.392
2013 221.852 711.865

Marcile preferate de romani si polonezi

La preferinta pentru marcile auto, o diferenta intre Romania si Polonia este ca acolo piata e mai fragmentata la capitolul cote de piata, marcile cel mai bine plasate avand cote mai mici decat in Romania.

Fata de Romania, in Polonia Toyota are o cota mult mai mare iar Skoda este lider cu o cota mult peste cea avuta de brand-ul ceh in tara noastra. Diferentele sunt normale, daca tinem cont ca in Polonia nu exista o marca nationala precum Dacia (care avea acum un deceniu chiar si 80% din piata romaneasca, iar acum are peste 30%). Dacia este pe locul 11 pe piata poloneza, cu 4% din piata, in timp ce Duster este in top 15 cele mai vandute modele.

Cele mai vandute modele din Polonia sunt Skoda Octavia si Fabia, top cinci fiind completat de Ford Focus, Volkswagen Golf si Toyota Auris. In Romania, cele mai vandute modele sunt de la Dacia (Logan, Sandero si Duster), iar dintre masinile de import, cele mai cautate sunt Skoda Octavia, Volkswagen Golf si Ford Fiesta.

La partea de second-hand, cele mai populare trei marci second-hand alese de romani reprezinta aproape 60% din total, in timp ce primele trei marci alese de polonezi au aproape 35% din piata.

Cele mai vandute marci de masini noi in 2014 (Romania si Polonia)

Romania Polonia
Dacia                               31,8% Skoda                                  12,4%
Skoda                                9,5% Volkswagen                           9,1%
Volkswagen                        9,4% Toyota                                   8,3%
Ford                                   8,5% Ford                                      7,5%
Renault                              5,8% Opel                                      7,3%

Top marci masini second-hand din import (inmatriculari in 2013)

Romania Polonia
Volkswagen                                           26% Volkswagen                                   15%
Opel                                                      18% Opel                                              11%
Ford                                                      12% Audi                                                8%

Piata second hand din Romania fata de cea poloneza – Autovit.ro si otomoto.pl

Autovit.ro, cel mai mare site de anunturi auto din Romania, are un corespondent in Polonia: otomoto.pl care este cel mai mare site auto din grupul Allegro unul dintre cele mai mari site-uri de anunturi auto din regiune. Cu aproape 400.000 de anunturi, dintre care peste 250.000 pentru autoturisme, site-ul este una dintre cele mai importante destinatii pentru internautii polonezi. Diferentele dintre masinile prezente pe cele doua site-uri sunt reprezentative pentru diferentele dintre clientul roman si cel polonez, cand e vorba de masini second-hand.

In ceea ce priveste marcile cel mai des prezente se vede clar preferinta romanilor pentru cele germane, peste 55% dintre masinile de pe Autovit.ro fiind germane, in timp ce pe otomoto.pl ponderea este de 39%. Fascinatia romanilor pentru BMW se vede din statistici, in Romania fiind pe locul doi, in timp ce in Polonia este pe sase. In ambele top-uri se gasesc aceleasi noua marci- chiar daca ierarhia este mult diferita – iar pe site-ul polonez din Allegro Group se gaseste marca Toyota, care pe Autovit.ro nu a „prins” top 10.

Top marci pe Autovit.ro Top marci pe otomoto.pl
Volkswagen                               17,7% Volkswagen                                         12%
BMW                                         10,7% Opel                                                  9,4%
Opel                                         10,2% Ford                                                   7,4%
Mercedes-Benz                            9,1% Renault                                              7,1%
Ford                                              8% Audi                                                     7%
Audi                                           7,8% BMW                                                  5,8%
Skoda                                         4,6% Skoda                                                4,8%
Renault                                       4,2% Mercedes-Benz                                   4,6%
Peugeot                                      2,7% Peugeot                                             4,3%
Dacia                                          2,7% Toyota                                               4,3%

Dacia ocupa locul 29 in topul marcilor, cu o prezenta de 0,5% pe otomoto.pl. Totusi, numarul de anunturi trece de 1.300, cele mai multe fiind pentru Sandero si Sandero Stepway, cu mentiunea ca exista si in Polonia la vanzare cateva Dacii 1300 si 1310. La capitolul masini produse in Romania trebuie mentionat si Ford B-MAX care se regaseste in aproape 100 de anunturi pe otomoto.pl, cu preturi de la 9.700 euro. Si mai interesant este faptul ca sunt la vanzare si cateva masini Aro, cel mai vechi fiind din 1976.

Diferenta dintre Romania si Polonia, in sensul ca aceasta din urma are o piata second-hand cu o oferta mai bogata, se vede si in numarul mare de masini exclusiviste prezente pe site-ul polonez al Allegro Group. Spre exemplu sunt peste 100 de masini Ferrari, 40 Lamborghini, peste 1.500 de Porsche si 100 marca Bentley.

Masinile in functie de categoriile de pret

Paalier de pret Ponderea pe Autovit.ro Ponderea pe otomoto.pl
Sub 1.000 euro 1% 11%
1.000-3.000 euro 22% 31%
3.000-5.000 euro 20% 22%
5.000-10.000 euro 28% 21%
10.000-15.000 euro 17% 7%
Peste 15.000 euro 12% 8%

La capitolul palier de pret trebuie observat ca pe Autovit.ro este nesemnificativa ponderea masinilor de sub 1.000 de euro, multe dintre cele care existau in piata fiind casate prin programul Rabla in ultimii ani. Pe de alta parte, pe Autovit.ro in comparatie cu versiunea poloneza, e mai mare ponderea masinilor de peste 10.000 de euro.

Cele mai scumpe modele de pe Autovit.ro  au trecut de 400.000 euro in 2014, in timp ce pe otomoto.pl pretul maxim e si mai ridicat (peste 2 milioane zloti pentru modele Lamborghini si Bugatti).  Spre exemplu, un Bugatti Veyron din 2008 este la vanzare cu 850.000 de euro. Cand este vorba de vechimea masinilor puse la vanzare, diferenta notbila tine de procentul mai mare de masini mai noi de cinci ani prezente pe Autovit.ro.

Masinile de pe autovit.ro si otomobile.pl in functie de vechime

Anul fabricatiei Autovit.ro         Otomoto.pl
Inainte de 1990 Sub 1% 1%
1991-1996 2% 5%
1997-2003 23% 32%
2004-2010 49% 46%
2011-2014 25% 17%

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre