In conditiile in care tot mai multi clienti se documenteaza pe internet inainte de a-si lua masina noua si tot mai putini sunt dispusi sa faca drumuri la dealeri in afara orasului, industria se adapteaza si se duce in locurile unde oamenii isi fac cumparaturile: mall-urile. Constienti ca oamenii nu sunt inca dispusi sa-si cumpere un autonmobil 100% cu ajutorul internetului, dealerii combina conceptul de showroom traditional, cu cel de showroom digital, arata o analiza Financial Times.
Un studiu arata ca pana la final de deceniu numarul de dealeri auto din Europa de Vest va scadea cu peste 30%, ceea ce inseamna 14.000 de puncte de vanzare. Numarul pare mare, insa estimarea este realista fiindca vanzarile facute direct la dealer scad, din moment ce oamenii se arata tot mai putin dispusi sa faca multe calatorii la concesiunile din afara orasului pentru a-si lua masina noua.
Astfel, daca in 2009 oamenii mergeau in medie de patru ori la dealeri pana sa-si ia masina noua, acum in medie vorbim de 1,3 calatorii fiindca posibilii cumparatori isi fac documentarea pe internet si deja stiu ce vor sa isi ia, inainte sa se duca la dealeri.
In aceste conditii, dealerii au constatat ca numarul de oameni care vin in showroom-uri a scazut de peste doua ori in cinci ani, astfel ca un dealer care vinde anual 500 de masini se poate astepta la un numar mediu de numai 650 de vizite. Care ar fi alternativele? Diversi producatori, de la Dacia pana la Tesla Motors, au introdus in Europa de Vest posibilitatea de a achizitiona masini prin internet, insa lumea nu este pregatita pentru acest pas radical, astfel ca industria a gasit o cale de mijloc.
Pentru ca oamenii sunt tot mai putin dispusi sa viziteze showroom-urile de la margine de oras sau din afara lui, dealerii au decis sa vina mai aproape de locuri unde oamenii isi fac adesea cumparaturile si au inchiriat spatii in mall-uri. Un exemplu interesent este un „showroom digital” deschis de Hyundai intr-un mare mall britanic.
Spatiul, plasat intre magazinele Body Shop si Disney Store, contine doar trei masini, personalul este format din 18 angajati, dintre care 13 femei, iar de la touch-screen-uri mari potentialii clienti pot face diverse operatiuni legate de cumpararea masinii, inclusiv alegerea modelului de finantare. Ei pot sa se inscrie si pentru drive-teste pe care le pot efectua singuri in masini cu dispozitive GPS tracking.
Cei de la Hyundai spun ca, desi chiria unui showroom digital de 2.000 mp este foarte mare, numarul de clienti care-l viziteaza este si el ridicat si awareness-ul marcii creste. Tocmai de aceea, compania vrea sa mai deschida sapte astfel de showroom-uri in mall-uri din Marea Britanie.
Totusi, desi numarul de dealership-uri clasice s-a redus si se va reduce in continuare, acestea nu vor disparea si, desi marjele de profit la vanzarea de masini noi sunt mici, uneori de 1-2%, compenseaza veniturile din serviciile post-vanzare.