Tesla Motors, celebra companie americana producatoare de masini electrice, discuta cu autoritatile slovace pentru o posibila linie de asamblare in tara central-europeana, scrie presa slovaca. Tesla Motors, creatia lui Elon Musk, nu are nevoie foarte rapid de o uzina in Europa, fiindca vanzarile sunt inca mici pe continent, insa Slovacia ar fi o destinatie potrivita, mai ales ca bateriile folosite de masini sunt produse in aceasta tara, de catre Panasonic.
Slovacia este o forta in industria auto, o tara de 5,5 milioane de locuitori avand o productie anuala de aproape un milion de masini. Tara era supranumita „Detroit-ul Europei” tocmai fiindca are cel mai bun raport intre populatie si productia auto. Acum insa, comparatia cu Detroit-ul nu mai este valabila fiindca orasul american este in faliment, in timp ce Slovacia o duce bine.
Tesla Motors are un singur model in gama (Model S), in 2015 va lansa SUV-ul Model X, iar in 2016 sau 2017 va veni un sedan compact („botezat” de presa Model 3) care ar trebui sa coste circa 30.000 euro.
Compania are in SUA cele mai bune vanzari, iar in Europa Norvegia este cea mai buna piata. In ultimii doi ani compania a deschis peste 30 de magazine in Europa, cel mai apropiat de noi fiind la Viena.
Tesla Motors vrea sa ajunga sa vanda anual 500.000 de masini electrice la final de deceniu si construieste o mega-uzina de 5 miliade dolari impreuna cu Panasonic in SUA. Acum, Tesla asambleaza masini la uzina din Fremont, California, unde anul trecut au fost construite in medie 400 masini/saptamana, in prezent se fac 700, iar tinta pentru finalul lui 2015 este sa se ajunga la 2.000/saptamana.
Compania cauta insa si un loc european de asamblare pentru momentul in care vanzarile pe continent vor ajunge la peste 150.000 de unitati.
Ca si tari candidate, presa a scris de Olanda, Cehia si Polonia, insa cele mai mari sanse le are Slovacia, scrie presa din tara central-europeana.
Agentia slovaca de Comert si Investitii a purtat discutii cu compania americana, spun reprezentantii agentiei de la Bratislava, care au precizat ca Tesla cauta un loc pentru o unitate de productie in Europa, insa este vorba de planuri pe termen mediu si lung.
Slovacia are mai multe atuuri. E bine plasata geografic pentru livrarile in Europa, forta de munca e mai ieftina decat in SUA sau Europa de Vest, iar industria auto este foarte dezvoltata, numarul de angajati angrenati fiind de 60.000. La Bratislava sunt construite masini foarte scumpe, precum Porsche Cayenne, la Trnava se fac masini Peugeot si Citroen, iar la Zilina se produc modele Hyundai si Kia. Productia a evoluat spectaculos: in 2006 nu se faceau nici 300.000 de masini, in 2010 s-a trecut de jumatate de milion, iar anul acesta productia va depasi un milion.
Prea curand insa Tesla Motors nu are nevoie de productie europeana, astfel ca e foarte posibil ca mai repede de doi-trei ani nu va incepe constructia uzinei.
Tesla Motors a vandut in trimestrul al doilea in valoare de peste 750 milioane dolari, numarul de masini livrate fiind de 7.500. In primul trimestru au fost livrate 6.500, iar in intreg anul vor fi livrate 35.000.
In 2013 Tesla Motors a livrat in Europa circa 4.000 de masini, din care jumatate au ajuns in Norvegia, tara in care Tesla Model S a fost in unele luni cea mai vanduta masina noua din piata. Explicatia tine de nivelul ridicat de trai si mai ales de faptul ca masinile electrice sunt scutite de aproape toate taxele, iar parcarea este gratuita. Acum, in Norvegia numarul de masini Tesla inmatriculate a depasit 5.000.
Olanda este o alta tara unde Tesla Motors merge bine, cu peste o mie de masini vandute anul trecut, in Belgia si Danemarca s-au livrat peste 100, iar in Austria 50. In primele opt luni ale acestui an Tesla Motors a vandut in Europa circa 6.000 de masini, estimarile pentru tot anul fiind de 10.000.
Tesla Model S costa de la circa 65.000 euro in Europa, iar compania a deschis peste 30 de magazine modelate dupa conceptul Apple Store. Tesla Motors are magazine in Europa centrala, vestica si nordica, de la Marsilia si Londra, pana la Viena si Trondheim. Compania va deschide un magazin si regiunea arctica, la Tromso (Norvegia).
Cu cateva zile in urma Elon Musk a dezvaluit si Model D, versiunea 4×4 a Model S, care dispune si de doua motoare electrice ce ii dau masinii o acceleratie excelenta: 3,2 secunde de la 0 la 100 km/h. Varianta cu cele doua motoare electrice costa 120.000 de dolari. Musk a prezentat si optiunea de „autopilot” care reprezinta un pas catre masina autonoma. Sistemul se bazeaza pe radar, sonar si camere video si il avertizeaza pe sofer de obstacolele aparute pe traiectoria masinii, vehiculul putand recunoaste si semnele de circulatie. In plus, sistemul, care costa 4.200 de dolari, permite masinii sa se parcheze singura.
Musk spune ca oamenii nu ar vrea ca masinile sa se conduca singure fiindca le place sa conduca. Insa Tesla cu „autopilot” ” va forma o capsula protectoare in jurul soferului” si il va feri de coliziuni.