Ford continua sa isi alinieze masinile si tehnologiile la piata globala, iar asta inseamna o gama de motoare mai coerenta si noi cutii de viteze, cu 9 si 10 trepte, a declarat pentru 0-100.ro, la Salonul Auto de la Paris (4-19 octombrie), Joe Bakaj, vicepresedinte Ford responsabil cu dezvoltarea de noi produse. In interviul acordat 0-100.ro el explica de ce motorul 1.0 EcoBoost nu este pretabil sistemelor de propulsie hibride si de ce cutia de viteze PowerShift, cu dublu ambreiaj, s-ar putea sa piarda lupta cu transmisiile automate clasice.
Adrian Mitrea: Ati lucrat in Marea Britanie, Japonia, SUA… Ce diferente ati vazut in industria auto?
Joe Bakaj: Toate aceste regiuni sunt unice si speciale, in felul lor. In America de Nord se vand mai multe pick-up-uri si SUV-uri, Japonia e o piata speciala pentru ca se vand multe masini de dimensiunea lui Ka. In Europa exista un mai mare echilibru al dimensiunilor, al motorizarilor. Ce pot observa este insa ca, la nivel global, gusturile si preferintele clientilor tind sa fie convergente si asta se pliaza foarte bine pe planul One Ford.
Dupa cum probabil stiti, Focus este cea mai bine vanduta masina din lume, iar Fiesta este cea mai bine vanduta masina din lume in segmentul sau.
Deci suntem multumiti de cum s-a dezvoltat piata globala si aceasta convergenta a pietelor se potriveste foarte bine cu strategia One Ford.
Modelele Focus si Fiesta se pare ca au dimensiunile potrivite pentru cele mai multe dintre piete.
Am mai observat de asemenea alinieri globale in ceea ce priveste standardele de poluare si emisii. Asadar, asistam la o convergenta a sistemelor de propulsie, in toate pietele.
Acum cinci ani, cand mergeam in China, exista interes foarte redus in privinta CO2. Acum interesul a crescut mult. Acelasi lucru il pot spune si despre SUA, care din 2012 a impus un nou standard national in privinta emisiilor. Pe masura ce ne apropiem de 2025-2030, cred ca vom asista la o egalizare a standardelor acestea peste tot in lume.
Avantajul este ca putem folosi aceeasi tehnologie pentru trenurile de rulare in toata lumea.
Adrian Mitrea: Sunteti vicepresedinte pentru dezvoltarea de produse, iar langa noi se afla un Mondeo Vignale. Aveti de gand sa aplicati ideea Vignale si la alte modele Ford.
Joe Bakaj: Pana acum am anuntat Mondeo si S-MAX, deci si S-MAX va avea o versiune Vignale. Desigur, intentionam sa extindem gama aceasta, dar deocamdata pot sa va vorbesc despre aceste doua modele.
Adrian Mitrea: Aveti modele precum B-MAX care sunt cumparate in special in versiuni de top si care au o imagine premium in ochii clientilor. Asadar… putem vedea B-MAX Vignale sau Fiesta Vignale?
Joe Bakaj: Acum nu este momentul potrivit sa vorbim despre asta.
Adrian Mitrea: Daca ar fi sa ma uit la gama Ford, n-am inteles niciodata de ce au existat motoare de capacitati cilindrice foarte apropiate. Aveti 1.5 EcoBoost si 1.6 EcoBoost, iar in trecut aveati pe Fiesta motor de 1,25 litri si 1,4 litri. De ce?
Ce pot sa spun este ca motorizarile evolueaza si exista un parcurs mondial de care trebuie sa tinem cont in reducerea emisiilor. In fiecare an, in medie, trebuie sa reducem emisiile cu 4%. Deci in trei ani vorbim de o reducere a emisiilor cu 12%. Nu poti face asta decat daca permanent imbunatatesti motoarele.
Cred ca motoarele vor avea nevoie de imbunatatiri la fiecare 3-4 ani.
Adrian Mitrea: In zona de cilindree de 1 litru ati rezolvat lucrurile, cu acest motor 1.0 EcoBoost. El are si versiunea fara turbo, de 80 CP, iar variantele turbo au puteri de la 100 CP la 140 CP. Se va intampla o astfel de limpezire si in zona motoarelor mai mari? Este 1.5 EcoBoost urmatorul motor global Ford?
Joe Bakaj: Motoarele de 1,5 litri, EcoBoost si TDCi, sunt cele mai noi ale noastre si le vom pune pe foarte multe modele la nivel global. Dar trebuie sa priviti motoarele ca pe niste componente in permanenta transformare.
Adrian Mitrea: Din partea unor companii rivale, precum General Motors si Toyota, am vazut eforturi mari pentru a scoate pe piata masini pe hidrogen. La Ford nu pare sa existe acelasi interes. De ce? Nu credeti in masina pe hidrogen?
Joe Bakaj: Noi lucram la aceasta tehnologie probabil de cel mai mult timp dintre toti competitorii nostri. Avem un joint-venture cu Mercedes-Benz (…), iar acum trei ani am anuntat un parteneriat tripartit intre Ford, Mercedes-Benz si Renault, in privinta pilelor de combustie.
Adrian Mitrea: Daca tot vorbim de parteneriate, stiu ca in trecut a existat interes din partea unor producatori auto pentru a le furniza motorul Ford 1.0 EcoBoost. Ce progrese au fost facute in aceste negocieri?
Joe Bakaj: Din ce stiu eu, nu au existat discutii pentru a furniza acest motor altor producatori auto.
Adrian Mitrea: Dar imi amintesc ca in urma cu un an am citit stiri potrivit carora Daimler ar vrea acest motor…
Joe Bakaj: Imi amintesc si eu subiectul, au fost niste stiri false pe acest subiect. Cei de la Daimler au au facut clarificari la momentul respectiv si au spus ca nimeni din echipa lor nu a discutat cu noi. Evident, noi n-am spus nimic.
Adrian Mitrea: Deci pastrati acest motor doar pentru marca Ford…
Joe Bakaj: Da. Si dupa cum stiti, e un motor fantastic!
Adrian Mitrea: Este 1.0 EcoBoost pretabil sistemelor de propulsie hibride?
Joe Bakaj: Nu este neaparat cea mai buna solutie pentru un ansamblu hibrid. Un sistem hibrid lucreaza cel mai bine cu un motor cu ardere interna care are punctul de eficienta maxima intr-o zona limitata a turatiei, iar motorul sta turat constant la acea turatie.
La un motor turbo eficienta este nu doar mai mare, dar si mai raspandita pe intreaga plaja de turatie.
Adrian Mitrea: Pe noile modele, precum Mondeo si S-MAX, am vazut ca va reintoarceti la cutii de viteze automate clasice, cu convertizor de cuplu. In tot acest timp, cutia de viteze automatizata cu dublu ambreiaj PowerShift a fost pusa doar pe unele modele si doar in combinatie cu unele motorizari. De ce? Nu este suficient de buna pentru a pune pe orice masina, in orice combinatie?
Joe Bakaj: (…) Vom lansa transmisii automate cu convertizor de cuplu si 9 si 10 trepte de viteza. Acestea vor fi dedicate pietei globale. PowerShift este potrvita pentru unele masini, iar cutiile automate cu convertizor de cuplu pentru alte masini. Mai ales cand ai greutate mare a vehiculului si motor de capacitate cilindrica mica, cutia de viteze automata cu convertizor de cuplu are un avantaj pentru ca tocmai acel convertizor iti multiplica cuplul, la pornirea de pe loc. Acest fapt, coroborat cu un numar potrivit de viteze, 9-10, poate conduce la o eficienta ridicata si ne poate permite sa mergem mai departe cu downsizing-ul.
La nivel global, transmisiile PowerShift nu sunt atat de bine primite in America de Nord, dar placute in Europa.
Pentru ca incercam sa gasim o solutie pretabila la nivel mondial, cred ca in cele din urma vom merge pe directia transmisiilor automate cu convertizor de cuplu, numar corect de viteze si frecare redusa, cu pierderi de putere reduse.