Ford a stat mult timp cu un singur SUV in gama europeana – modelul Kuga – dar acum vrea triplarea vanzarilor pe segment pana in 2018. Cea mai mare contributie o va avea un SUV mic numit EcoSport de la care Ford asteapta vanzari anuale de peste 100.000 de unitati in Europa. Acest model construit in India s-a lansat recent in cateva mari tari europene si de modul in care se va vinde va fi influentat si viitorul uzinei de la Craiova. Cum vrea Ford sa recupereze terenul pierdut fata de concurenta pe segmentul SUV si de ce Craiova are sanse reale sa produca EcoSport puteti citi in articol.
In ultimii cinci ani ponderea SUV-urilor in Europa s-a dublat, spun cei de la Ford care au vandut anul trecut 90.000 de masini in segmentul in care au un singur model: Kuga. Alte marci de volum s-au miscat mai repede si au macar doua – trei SUV-uri si crossovere, in timp ce marcile germane premium au mai multe. Se poate spune ca Ford a reactionat greu.
Ford a decis sa recupereze terenul pierdut si vrea ca in 2018 vanzarile de SUV-uri sa se tripleze, asta insemnand cam 250-270.000 unitati/an, ceea ce ar reprezenta peste o cincime din vanzarile marcii pe continent.
„Segmentul e un succes, creste si vor fi mai multi bani in piata dupa ce iesim din recesiune (…) La Kuga avem clienti care trec la Ford dupa ce au avut masini ale altor marci, clientii sunt mai rationali, pentru o buna parte dintre ei conteaza mai mult produsul decat marca. Daca le place ceea ce vad, cumpara”, explica Roelant de Waard, director de vanzari si marketing al Ford Europa.
La evenimentul de prezentare a SUV-ului de varf de gama Edge in Europa, de Waard a explicat ca Ford vrea triplarea vanzarilor de SUV-uri in Europa in numai patru ani, asta insemnand 180.000 de unitati in plus fata de 90.000 in prezent, cifra deloc mica pe o piata aflata de sase ani in suferinta.
Trei modele vor sustine cresterea: Kuga, EcoSport si Edge, insa „grosul” va veni de la EcoSport, estimarile fiind ca Kuga se poate apropia de 150.000 unitati/an, EcoSport poate ajunge la 100.000, iar restul poate fi acoperit de Edge.
„Fiecare dintre vehicule va trebui sa contribuie”, spune oficialul Ford, referindu-se la Kuga, despre care spune ca va depasi cu siguranta 100.000 de unitati/an, dar si la Edge care va avea o pondere mai mica, circa 20.000 de unitati/an (fiind de departe cel mai scump model).
Kuga, model produs in Spania, este cunoscut in piata si va creste in volume, dar elementul principal este SUV-ul EcoSport lansat foarte recent in cateva piete europene, cu preturi ce pornesc de la 17-19.000 euro, dar depasesc 22.000 euro pentru versiunile de top. Modelul are 16.000 de comenzi si directorul de vanzari al Ford Europa spune ca EcoSport nu este concurent cu Duster fiindca SUV-ul Dacia este construit cu „mai putina maiestrie”, ci mai degraba concurentii sunt Opel Mokka, Nissan Juke si Renault Captur, modele cu cateva mii de euro mai scumpe decat Duster.
Uzina de la Craiova produce doar B-MAX si lumea asteapta nerabdatoare anuntul legat de al doilea model, fiindca masina produsa acum se vinde tot mai slab in Europa, dovada ca livrarile au scazut cu aproape 20% in primele cinci luni, lucru nu prea placut, mai ales ca B-MAX este abia in al doilea an calendaristic complet de vanzari.
Ar fi de asteptat ca pana la final de an sa se anunte ce model va fi produs in Oltenia, iar EcoSport poate detine cheia problemei fiindca Ford are asteptari mari de la el: vanzari anuale de peste 100.000 unitati/an, caz in care merita clar ca masina sa fie fabricata pe plan european si nu adusa de la 8.000 km departare. Insa trebuie sa existe cerere pemtru un numar atat de mare de unitati.
Are Ford astfel de planuri cu EcoSport, SUV care a ajuns acum in pietele mari, iar la inceput de 2015 va ajunge si in Romania?„Cand volumele cresc, intotdeauna ne punem intrebarea daca ar trebui sa il producem pe plan local, dar pentru moment nu exista niciun fel de plan”, spune De Waart.
Asadar, totul depinde de reactia publicului din marile piete europene. Daca va fi pozitiva, Ford ar putea decide sa faca EcoSport la Craiova, insa trebuie luat in seama faptul ca, din momentul luarii deciziei si pana la inceperea productiei de volum, este nevoie de macar 18 luni, chiar daca EcoSport este pe aceeasi platforma cu B-MAX, iar liniile de asamblare nu trebuie radical modificate.
Mai mult ar dura pregatirile daca Ford ar decide sa produca un model mai mic, spre exemplu noua generatie Ka, si tot complicata ar fi producerea unui model de clasa medie, precum Focus, desi acest lucru este foarte foarte putin probabil.
Recent, Ford a anuntat ca viitoarea generatie Fiesta va fi produsa in Germania, astfel ca Romania iese din calcul, iar EcoSport e modelul de succesul caruia depinde viitorul uzinei craiovene si lunile acestea sunt esentiale fiindca primele masini ajung in pietele cu pretentii din Europa de Vest. Vor spune ca designul este neinteresant sau, din contra, le va placea? Vor descoperi imperfectiuni de calitate, gandind apoi ca India nu e un loc unde lumea lucreaza cu seriozitate sau, din contra, vor fi multimiti?
Cert e ca segmentul SUV-urilor de oras s-a aglomerat de masini care vin la 20.000 de euro si sunt practice, sansa Ford fiind sa aduca tehnologii care sa diferentieze marca de concurenta care deja s-a instalat in segment si a si facut vanzari.
Despre EcoSport
- Preturi de pornire, in functie de tara, intre 17.000 si 19.000 de euro, cele mai scumpe versiuni trec de 22.000 euro
- Motorizari: 1,5 litri 112 CP si 1,0 litri (EcoBoost) 125 CP, ambele pe benzina si 1,5 diesel, 90 CP
- Dimensiuni: 4,01 m 1,77 m, 1,65 m (lungime, latime, inaltime)
- Capacitate rezervor: 52 litri
- Consum mediu comunicat de producator: 6,3 litri/100 km la motorul de 112 CP/5,3 litri la EcoBoost/4,6 litri la diesel.
- Concurenti: Opel Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur, Nissan Juke, Skoda Yeti.
- In varianta cu motor EcoBoost de 125 CP viteza maxima este 180 km/h, iar la 100 km/h se ajunge in 12,7 secunde.