Cand Louis Schweitzer, seful de pe atunci al Renault, propunea in 1997 o masina de 6.000 de dolari, subordonatii i-au spus ca e nebun. Masina a iesit in 2004 pe piata, mai scumpa decat tinta intiala, insa intreaga lume auto a vorbit despre fenomenul numit „loganizare” si companiile rivale au fost puternic influentate. Care au fost culisele proiectului Logan, de ce a fost ales acest nume, ce constrangeri au aparut si ce s-ar fi intamplat daca Logan-ul era un dezastru comercial puteti citi in articol.
Masini ieftine de sub 5.000 de dolari au existat de mult timp in multe tari si vechiile Dacii costau sub acest prag. Problema era ca aceste masini super-ieftine nu era mereu fiabile, era nevoie ca cineva sa le „piguleasca” si trusa cu piese NU putea lipsi din portbagaj. Prin ce e diferita de masinile ieftine dinaintea sa? Logan este fiabila, tinuta de drum este buna si la fel si rezistenta la intemperii. Dovada ca la zece ani de la lansare nu au existat recall-uri masive, ci doar undeva de ordinul a 20-30.000 de unitati.
Nu este o masina frumoasa, are dotari minime in versiunile mai ieftine, dar pretul este atuul sau (cu cateva mii de euro mai mic decat concurenta).
Istoria Logan este fascinanta, iar ma jos puteti citi 12 lcururi mai putin cunoscute.
- Lui Louis Schweitzer (supranumit parintele Logan-ului) i-a venit ideea unei masini de 6.000 de dolari (devenita apoi de 5.000 de euro) dupa o vizita la uzina Lada in 1997 unde a vazut un hangar plin de masini construite dupa tehnologia Fiat a anilor 60′. Schweitzer povesteste ca masinile erau extrem de urate, fiabilitatea era un dezastru, insa se vindeau ca painea calda datorita pretului care era in ton cu puterea de cumparare din Rusia.
- In toamna lui 1998 Louis Schweitzer vorbea pentru prima oara despre ideea unei masini low-cost, moderna, robusta, ieftin de fabricat, o masina care sa coste 30.000 de franci si sa fie accesibila celor care nu au bani pentru un Renault. La momentul acela francezii nu cumparasera Dacia si perfectarea tranzactiei era destul de departe. Nici ideea vinderii acestei masini ieftine in Europa de Vest nu era luata in calcul.
- Proiectul Logan a fost primit cu neincredere de multi dintre managerii Renault si extrem de putine departamente (un exemplu pozitiv fiind designul) l-au privit cu incantare. Schweitzer s-a putut impune fiindca era directorul Renault, deci avea influenta mare.
- S-a mers atat de dur cu economia de cheltuieli incat s-a discutat si daca sa se puna sau nu sigla Logan pe partea din spate a masinii, desi sigla costa doar un euro.
- Logan este un nume foarte des intalnit in Canada (si cel mai inalt varf muntos din tara se numeste (Mount) Logan. A fost ales fiindca este scurt – doua silabe – si nu e cu mult diferit ca sonoritate si pronuntie de Megane.
- La proiectul masinii low-cost lucrul a inceput in mod serios in 2001, iar numele Logan a aparut la inceput de 2003. In 2004 s-a inceput lucrul la hatchback-ul Sandero care a fost lansat patru ani mai tarziu in Brazilia si tot patru ani a durat de la idee la lansare si pentru Duster (2006-2010)
- In momentul lansarii din iunie 2004 nu era prevazut ca Logan sa ajunga si in vestul Europei, insa doua lucruri au schimbat planurile: interesul extraordinar aratat de presa internationala si faptul ca la dealerii din Romania oamenii au venit in numar extrem de mare sa vada masina.
- In Rusia, Logan si restul gamei Dacia se vand sub sigla Renault din doua motive.
1. Primarul Moscovei (oras in care Renault are o uzina mare) s-a opus vanzarii masinii sub brandul romanesc Dacia.
2. Renault era o marca cunoscuta in Rusia, introducerea unei marci precum Dacia ar fi necesitat investitii uriase.
- La preluarea uzinei, in1999, forta de munca in Romania costa un euro/ora, in timp ce in Europa de Vest costurile erau 20 euro/ora. Acum decalajele sunt mult mai mici fiindca salariile au crescut sustinut la Dacia.
- Uzina Dacia statea rau la partea de competitivitate acum 15 ani cand 30.000 de oameni produceau 100.000 masini/an, in timp ce o uzina Renault din Occident facea 300.000 masini cu 5.000 de oameni. In prezent, 14.000 de angajati Dacia construiesc 340.000 masini/an.
- Varianta pesimista era ca Logan sa nu aiba succes, iar uzina Dacia sa ramana una de nisa care sa produca nu mai mult de 100.000 de masini/an si doar pentru Romania si pietele din jur.
- In contractul de privatizare semnat in 1999 se stipula o productie de 200.000 unitati in 2010. Realitatea a aratat mult mai bine si in acel an productia a fost cu mult mai mare: peste 340.000 unitati.
Pentru articol au fost utilizate informatii din
– cartea Renault si Dacia – De 10 ani impreuna (autor Dan Vardie)
– extrase publicate in presa franceza din cartea L’épopée Logan (autori Bernard Jullien, Yannick Lung si Christophe Midler)
– extrase publicate de presa franceza din cartea lui Louis Schweitzer – Mes années Renault. Entre Billancourt et le marché mondial.
– Informatii aflate din interviuri cu oficiali Renault