In Romania parcul auto total de motociclete si mopede este sub 100.000 de unitati, cu mult sub tarile de traditie ale Europei unde vorbim de multe milioane. La fel si vanzarile anuale noi si second-hand abia trec de cateva mii de unitati pe plan local, iar cele mai des scoase la vanzare sunt in intervalul 1.000-3000 de euro, arata o analiza Autovit.ro. Intra in articol pentru a citi despre industria moto la nivel mondial si european si despre ce modele sunt scoase la vanzare pe internet.
O industrie de peste 60 miliarde dolari/an
In lume exista peste 250 de milioane de motociclete si scutere de toate tipurile, ceea ce inseamna peste 35 de unitati/1.000 de locuitori. Spre comparatie, numarul de automobile este de aproape trei ori mai mare, insa in unele tari motocicletele sunt mult mai numeroase, in timp ce in altele, inclusiv Romania, sunt de zeci de ori mai putine.
In tari precum China, India, Thailanda, Vietnam sau Indonezia scuterele si motocicletele sunt la tot pasul si sunt folosite in activitati de zi cu zi, nu doar in scop recreativ. Conteaza mult clima blanda ce permite utilizarea lor tot anul, dar si nivelul de trai scazut care face masinile inaccesibile pentru majoritatea populatiei. India si China au printre cele mai ieftine masini noi din lume, la preturi de sub 4.000 de euro, insa piata moto continua sa fie consistenta, cu peste 10 milioane unitati vandute in fiecare an. In Indonezia piata anuala este de circa 7 milioane de unitati, iar in Vietnam, de peste 3 milioane.
Situatia este diferita in Europa, SUA si Australia unde multi dintre cei care-si cumpara motociclete au deja un autoturism cu care merg la serviciu si aleg un vehicul pe doua roti (sau cu patru daca e vorba de un ATV) pentru a se relaxa. Pentru multi, motocicleta este simbol al statutului si cei care isi permit aleg modele scumpe si puternice care, desi nu se vand in volume mari, aduc marje de profit importante/unitate constructorului.
De la cel mai mic scuter de sub 50 cc, pana la super-motociclete de 1000 cc, industria motocicletelor are o valoare de peste 63 miliarde dolari/an, ajutata de ”boom-uri” din tari precum India sau Indonezia care compenseaza scaderea petrecuta in ultimii ani.
Cele mai iefine scutere noi, au preturi de sub 1000 de euro, iar o mare parte din piata este constituita de modele Entry in intervalul 1.000-2.000 euro. Cele mai scumpe modele de serie costa peste 50.000 euro si au viteze maxime de peste 300 km/h. La fel ca la autoturisme, si la motociclete exista modele rare ce costa sute de mii sau chiar peste un million de euro.
Si, continuand analogia cu masinile, si producatorii de motociclete premium isi indreapta privirea spre China unde numarul celor cu venituri mari a crescut, iar motocicletele premium sunt semn al statutului social. China, la randul ei cucereste restul lumii, marcile chineze avand vanzari importante si in Europa, lucru pe care producatorii de automobile din cea mai populate tara de pe glob nu l-au reusit inca.
Europa si vehiculele pe doua roti
In Uniunea Europeana s-au inmatriculat anul trecut 1,27 milioane de motociclete si mopede, jumatate fata de 2006 cand s-a depasit valoarea de 2,5 milioane, arata datele asociatiei europene de profil ACEM care a strans statistici din Uniunea Europeana. Franta a fost cea mai mare piata, cu peste 250.000 de unitati inregistrate in circulatie anul trecut, in Italia s-a depasit 185.000, iar in Germania, 170.000. Romania, Ungaria sau Bulgaria, cu piete de sub 2.500 de unitati/an, aproape ca nu conteaza in statistici.
Parcul auto de vehicule motorizate cu doua roti totalizeaza 35 de milioane de vehicule in Uniunea Europeana, iar datele arata clar tarile in care aceste vehicule au traditie, tari in care clima este mai blanda (macar in regiunile sudice), locuri in care motocicletele si scuterele nu au doar un rol recreativ, ci sunt folosite pe scara larga in diverse activitati comerciale, inclusive taximetrie.
Top 5 tari europene in functie de parcul moto (sursa – ACEM)
Tara |
Numar de motociclete si mopede in circulatie |
Italia |
8,55 milioane |
Spania |
5,02 milioane |
Germania |
3,84 milioane |
Franta |
3,09 milioane |
Turcia |
2,65 milioane |
Statisticile legate de productie arata cat de mult a afectat criza acest segment. Inainte de 2007 productia moto a UE depasea chiar si 1,4 milioane unitati/an, iar in 2012 a scazut la sub 650.000 unitati, din care jumatate au iesit de pe liniile de asamblare in Italia. Germania, Austria, Franta si Spania au incheiat Top 5, insa in tari precum Spania productia a scazut cu 80% in ultimul deceniu.
Situatia din Romania
Tara noastra nu are traditia moto specifica unor tari precum Italia, Spania sau Franta, un impediment fiind clima temperat-continentala care timp de 5-6 luni pe an face dificila deplasarea pe doua roti. Drumurile cu gropi, o atitudine uneori agresiva a soferilor, dar si numarul relativ mic de locuri de unde puteau pana de curand sa fie cumparate scuterele si motocicletele sunt factori care au dus la un grad redus de motorizare. Totusi, lucrurile s-au schimbat in ultimul timp, iar intre 2007 si 2013 parcul moto si-a dublat volumul, de la sub 50.000 de unitati, la aproape 100.000, arata analiza Autovit.ro.
Parcul moto din Romania
In Romania, categoriile “motociclu” si “motocicleta” au in total aproape 96.000 de vehicule inregistrate in circulatie si doar 2.500 au mai putin de doi ani vechime. Aproximativ 40% au intre doi si 10 ani vechime, 31.000 de vehicule au intre 11 si 20 de ani vechime, iar peste 22.000 sunt mai vechi de doua decenii. Vorbim asadar de un parc invechit fiindca aproximativ 40% dintre motociclete si scutere sunt produse inainte de 1999.
Numarul de vehicule aflate in circulatie (exemple pentru marcile cunoscute; sursa – DRPCIV)
Marca |
Numarul de vehicule inmatriculate |
Aprilia |
3.177 |
BMW |
2.678 |
Ducati |
750 |
Harley Davidson |
951 |
Honda |
15.179 |
Kawasaki |
6.503 |
KTM |
1.739 |
Peugeot |
647 |
Piagggio |
1.965 |
Suzuki |
11.084 |
Triumph |
265 |
Yamaha |
11.339 |
Doua marci cu preturi accesibile au depasit pragul de 5.000 de unitati: First Bike, cunoscuta pentru scutere si motociclete si Linhai, cu importante vanzari in segmentul ATV. Parcul moto din Romania este foarte mic in comparatie cu tarile din Europa Centrala. In Cehia sunt pe strazi aproape un million de motociclete si mopede, in Polonia sunt peste 2,2 milioane, iar in Ungaria, peste 151.000.
Piata moto
Sunt foarte putine date disponibile despre vanzarile de motociclete, scutere si mopede, insa DRPCIV are statistici despre inmatricularile categoriei “motociclu”, segment care cuprinde aproape toata piata moto.
Numarul de vehicule noi inmatriculate anul trecut a fost de sub 1.200, in timp ce importurile second-hand au fost de aproape cinci ori mai mari, la fel cum si reinmatricularile (tranzactii pe plan intern) au depasit nivelul de peste 5.000 de unitati. Cifrele arata deosebita sezonalitate a pietei moto, neintalnita in piata autoturismelor unde luni care prin traditie erau de maxim, au ajuns sa fie printre cele mai slabe din an ca urmare a volatilitatii din piata. La segmentul motociclete si scutere piata merge bine cinci luni pe an, in timp ce decembrie, ianuarie si februarie au niveluri de patru-cinci ori mai mici decat lunile din perioada calda (aprilie – august).
Inmatricularile categoriei “motociclu” in 2013 (sursa – DRPCIV)
Luna |
Inmatriculari noi |
Inmatriculari second-hand din import |
Reinmatriculari |
Ianuarie |
48 |
172 |
147 |
Februarie |
94 |
268 |
261 |
Martie |
115 |
394 |
479 |
Aprilie |
118 |
762 |
721 |
Mai |
169 |
669 |
630 |
Iunie |
137 |
661 |
544 |
Iulie |
149 |
700 |
576 |
August |
115 |
638 |
460 |
Septembrie |
80 |
430 |
405 |
Octombrie |
67 |
360 |
356 |
Noiembrie |
48 |
212 |
296 |
Decembrie |
54 |
138 |
164 |
TOTAL |
1194 |
5404 |
5039 |
Inmatricularile in piata moto in primele patru luni ale ultimilor trei ani (perioada ianuarie-aprilie) sursa – DRPCIV
Anul |
Inmatriculari noi |
Inmatriculari second-hand din import |
Reinamtriculari |
2014 |
382 |
1.511 |
1.668 |
2013 |
375 |
1.596 |
1.608 |
2012 |
298 |
1.112 |
1.426 |
Autovit.ro si anunturile din categoria “Motociclete ATV”
Nicio alta categorie de pe Autovit.ro nu are o variatie atat de mare in functie de perioada calda a anului si de cea rece (cand numarul de anunturi se reduce si la jumatate fiindca posesorii isi pun la pastrare “motoarele”, iar numarul de tranzactii scade asa cum arata si datele Politiei.
Fata de autoturisme, pretul mediu din anunturi este mult mai mic la vehiculele din piata moto, peste jumatate dintre anunturi fiind la sub 3.000 de euro si mai putin de 10% sunt pentru motociclete si ATV-uri de peste 10.000 de euro. Cele mai scumpe sunt motocicletele puternice de peste 20.000 de euro.
Numarul de anunturi pe Autovit.ro, in fuctie de pret
Palierul de pret |
Ponderea din totalul anunturilor |
0-1.000 euro |
13% |
1.000-3.000 euro |
38% |
3.000-5.000 euro |
21% |
5.000-10.000 euro |
20% |
10.000-15.000 euro |
4% |
Peste 15.000 euro |
4% |
Situatia marcilor cel mai adesea prezente in anunturi o reflecta pe cea din piata, topul fiind dominat de marcile renumite din Japonia (Suzuki, Honda, Yamaha si Kawasaki sunt in peste jumatate dintre anunturi. Sunt preznte si marci de renume precum BMW, Harley Davidson, Ducati, MV Augusta, KTM si Piaggio. Este de remarcat faptul ca sunt peste 30 de marci, fapt ce reflecta o piata diversa cu marci din Japonia, Italia, Rusia si China.
Ponderea marcilor in functie de aparitia in anunturi
Marca |
Ponderea din total anunturi |
Suzuki |
17% |
Honda |
15% |
Yamaha |
12% |
Kawasaki |
7% |
Aprilia |
5% |
La capitolul vechime, aproape jumatate dintre anunturi au ca subiect vehicule moto mai noi de opt ani, iar ponderea celor mai vechi de 1996 este extrem de mica (9%). La majoritatea motocicletelor si mopedelor puse la vanzare este mentionat numarul de kilometri, o buna parte avand intre 20.000 si 40.000 km, in timp ce maximul este de peste 120.000 km.
Anunturile in functie de vechimea vehiculului
Anul fabricatiei |
Ponderea din total anunturi |
Inainte de 1990 |
4% |
1991-1996 |
5% |
1997-2002 |
19% |
2003-2006 |
20% |
2007-2010 |
36% |
2011-2014 |
16% |
ATV-urile sunt si ele prezente, aceste vehicule de agrement populare in statiunile turistice fiind puse la vanzare cu preturi de la sub 3.000 de euro, pana la peste 20.000 euro, cele mai des intalnite marci fiind Polaris, Bombardier, Linhai si Arctic Cat.
„Domeniul moto in Romania este inca la nivel de hobby. Chiar daca asistam la o crestere in ultimii ani in ceea ce priveste deplasarea pe doua roti (biciclete, scutere, motociclete), suntem totusi departe de tarile cu traditie in acest domeniu. De asemenea, in Romania, inca se poate circula acceptabil cu masina in orasele mari. Mai mult, spre deosebire de Vest unde aproape toate parcarile sunt cu plata, la noi predomina locurile de parcare fara plata, astfel ca nu este resimtita puternic nevoia de „doua roti”. Un alt factor il reprezinta clima temperat-continentala care timp de cinci-sase luni pe an face dificila deplasarea cu vehicule moto.” spune Mihai Cune, Business Manager la Autovit.ro.