In multe cazuri efectele unei actiuni de amploare sunt contrare celor asteptate de cei care o pornesc, iar un exemplu foarte bun este protestul taximetristilor din cateva orase europene le adresa Uber, aplicatia mobila care poate transforma orice sofer intr-un proprietar de taxi. Cat de mult a crescut popularitatea Uber, la ce se asteapta sefii companiei si ce spun soferi traditionali de taxi puteti citi in articol.
In Londra, Paris, Berlin, Roma si Milano mii de taximetristi au protestat miercuri, 11 iunie, impotriva introducerii aplicatiei mobile Uber din SUA, care permite oricarui sofer doritor sa transporte pasageri dintr-un punct in altul. Soferii companiilor de taxi sunt furiosi si spun ca Uber le ia painea de la gura fiindca accepta soferi care nu au licenta de taxi si care nu trebuie sa respecte legile breslei si taxele aferente. In plus, se pune problema asigurarii in caz de accident, caz in care nu poate fi trasa la raspundere in niciun fel o companie. Apoi, in Londra si alte mari orase cei care vor devina taximetristi trebuie sa treaca un test prin care dovedesc ca stiu extrem de bine orasul, test care nu se da si in cazul Uber.
Bulevardele blocate si sirurile de masini care au claxonat au avut un efect contrar asteptarilor taximetristilor conventionali fiindca oamenii de rand au aflat in premiera cine e Uber si ce face, iar multora li s-a parut interesanta ideea. Cel putin asa arata cifrele de download care indica faptul ca in Marea Britanie numarul de descarcari ale Uber a fost de peste noua ori mai mare decat cu o saptamana in urma, aplicatia ajungand in top 3 descarcari pe App Store in Regatul Unit.
Cifrele au fost excelente si in Germania, Franta si Italia, lucru ce le-a dat incredere celor de la Uber, care spun ca succesul e o dovada ca acesta este viitorul.
Aplicatia de mobil permite oricarui sofer sa transporte persoane si sa fie platit pentru asta. Un om care vrea sa ajunga din punctul A in punctul B cauta pe Uber un sofer inscris, il cheama prin aplicatie, iar la sfarsitul calatoriei i se ia automat de pe card contravaloarea. Clientul poate da bacsis daca vrea (cash), insa ideea este ca soferul care il duce poate fi oricine. Inainte ca masina sa ajunga, clientul poate vedea date dspre sofer si inclusiv o poza, primind si o estimare a costului calatoriei pe care o va face.
In cateva orase din SUA Uber a fost considerata ilegala de autoritati, insa in majoritatea locurilor a crescut mult si este un real succes. Cei de la Uber spun ca nu se tem de interdictii venite de la autoritatile europene, ci se vor concentra sa creasca numarul de utilizatori rapid si sa dovedeasca faptul ca Uber este o aplicatie sigura. Cei de la compania americana spera ca, daca numarul soferilor inscrisi va creste mult acestia vor avea tot mai multe curse de „bifat” si astfel tarifele vor fi tot mai mici. Cu tarife tot mai mici este garantat faptul ca si numarul de clienti va creste, iar aplicatia – si altele in acelasi stil – va castiga multi clienti.
Cei de la Uber sunt nemilosi in limbaj cand vorbesc despre taximetristii conventionali: „In aceasta campanie electorala candidatul este Uber, iar oponentul este un ticalos numit taxi”, spunea recent Travis Kalanick, cel care a fondat compania in 2009. Cele mai noi estimari arata ca Uber ar valora 18,2 miliarde dolari, ceea ce inseamna mai mult decat gigantul Hertz, compania consacrata in domeniul rent-a-car.
Cei de la Uber spun ca taximetria traditionala este ramasa in urma, este ca intr-un Ev Mediu intunecat si managerii companiei americane mai spun ca se vede faptul ca nu a existat concurenta, iar acum a venit timpul ca domeniul sa se schimbe si clientii sa aiba mai multe alegeri.
Ideea de taxi isi are originea in prima parte a secolului XVII, cand in Londra si Paris au aparut trasuri care puteau fi inchiriate contra unor sume de bani foarte mari pentru vremea aceea. Mai ales hanurile inchiriau trasuri, insa doar nobilii si mestesugari bogati isi permiteau.
Un nou model de trasura, mai usoara si cu posbilitatea de a fi trasa de un singur cal, a inceput sa se raspandeasca de la jumatatea secolului XIX. Inchirierea era scumpa, dar tot mai multi isi permiteau. Schimbarea decisiva a venit in ultimii ani ai secolului XIX, cand si-au facut aparitia in orase mari precum Londra, iar primele taxiuri cu aparat de taxat si motor cu combustie interna au aparut la Stuttgart, tot in ultimii ani ai secolului XIX.
Apoi domeniul a explodat cu aparitia unor vehicule populare precum Ford Model T si mai tarziu Volkswagen Beetle, iar inventarea ceasurilor de taxare electronice au dus domeniul spre o explozie fara precedent.
In unele tari, mai ales in Asia, este ceva normal sa opresti orice masina pe post de taxi, dar in Europa si America nu este ceva obisnuit si, tocmai de aceea, aplicatii precum Uber schimba regulile jocului.