Acasa Tehnologie Fenomenul Uber – Cum a reusit sa creeze scandal in Europa o aplicatie care poate transforma in taximetrist orice sofer

Fenomenul Uber – Cum a reusit sa creeze scandal in Europa o aplicatie care poate transforma in taximetrist orice sofer

de Vlad Barza

(sursa - Uber)

In mai multe orase mari europene taximetristii au blocat strazile in semn de protest fata de o aplicatie americana de mobil numita Uber care permite oricarui sofer doritor sa functioneze ca taximetrist. Aplicatia s-a lansat acum patru ani si este activa in 37 de tari. Intra in articol pentru a vedea de ce sunt taximetristii atat de suparati si care este raspunsul Uber.

In 2009, doi antreprenori americani – Garrett Camp si Travis Kalanick – fondau Ubercab, o aplicatie despre care spuneau ca va revolutiona transportul urban. Atunci putini i-au crezut, insa acum Uber a ajuns sa duca la proteste pe scara larga, la blocarea oraselor si la interventia autoritatilor care se vad nevoite sa modifice legislatia taximetriei. Dar Uber a ajuns sa fie estimata a valora peste 18 miliarde dolari, suma apropiata de cat a platit Facebook pentru WhatsApp, aplicatie cu 450 milioane de utilizatori.

Aplicatia de mobil permite oricarui sofer sa transporte persoane si sa fie platit pentru asta. Un om care vrea sa ajunga din punctul A in punctul B cauta pe Uber un sofer inscris, il cheama prin aplicatie, iar la sfarsitul calatoriei i se ia automat de pe card contravaloarea. Clientul poate da bacsis daca vrea (cash), insa ideea este ca soferul care il duce poate fi oricine.

Tocmai de aici a pornit controversa, iar taximetristii din SUA si mai noi cei europeni, sunt furiosi de introducerea aplicatiei care face, spun ei, concurenta neloiala. Taximetristii profesionistii spun ca soferii Uber nu trebuie sa se conformeze legilor de profil, nu trebuie sa plateasca taxele specifice taximetriei si nici nu le trebuie vreo licenta. Asta le ofera din start avantajele mari.

Miercuri, in orase precum Londra, Paris, Berlin, Roma si Milano taxiu-rile au blocat bulevardele, ca raspuns la amenintarea venita de la Uber care e prezenta in 37 de tari. Interesant e ca s-au facut si experimente si comparatii intre cursele cu Uber si cele cu taxiu-urile conventionale pe distante similare, concluzia fiind in destule cazuri ca, desi cursa dureaza mai mult, este mai ieftina cu Uber.

Cei de la Uber spun ca au promis sa reinventeze transportul urban si exact asta au si facut, iar despre protestele taximetristilor clasici spun ca pur si simplu trebuie sa invete sa se adapteze erei digitale.

Un lucru uimitor este ca cele mai noi estimari arata ca Uber ar valora 18 miliarde dolari. Sefii Uber vorbesc in termeni grandiosi despre companie si spun ca vor sa creeze un serviciu atat de grozav, incat in viitor detinerea unei masini sa devina istorie, oamenii urmand sa se deplaseze doar cu soferii Uber.

Evident ca e exagerat, insa Uber are in vizor si transportul de marfa si diverse pachete pe distante mici, ideea fiind ca soferii inscrisi sa actioneze precum curierii, dar nu pe distanta de sute de kilometri, ci in acelasi oras sau intre localitati apropiate.

Cei de la Uber spun ca marea parte a clientilor sunt incantati de serviciile soferilor si mai sustin si ca acesti soferi castiga prin Uber mai bine decat daca ar lucra la companiile de taxi. Marea intrebare este daca Uber este un fenomen care va dura, fiindca e posibil ca unii soferi sa nu fie seriosi, sa ajunga la client greu, iar calatoriile sa fie mai scumpe.

In plus, scandalul starnit in Europa ar putea duce la reglementari stricte si pentru Uber fiindca deja in SUA si Australia autoritatile au intervenit,. sustinand ca daca un pasager plateste pentru a fi dus din punctul A in punctul B este clar serviciu de taximetrie si trebuie sa se supuna legilor specifice.

Lasa un comentariu