Acasa Dacia Uzina Dacia din Mioveni, tot mai aproape de a fabrica modele Renault, pe masura ce mai multe Dacia sunt produse in Maroc

Uzina Dacia din Mioveni, tot mai aproape de a fabrica modele Renault, pe masura ce mai multe Dacia sunt produse in Maroc

de Adrian Mitrea

Renault Megane pe linia de asamblare (sursa - 0-100.ro)
Renault Megane pe linia de asamblare (sursa - 0-100.ro)

Cu uzine auto amplasate strategic, in tari in care productia costa putin, cum sunt Romania si Maroc, Grupul Renault se vede in postura de a redistribui modelele pe care le fabrica in cele doua unitati de productie, iar scenariul in care la Mioveni vor fi produse mai multe modele Renault, iar in Tanger mai multe Dacia, capata contur. „A aparut in octombrie anul trecut linia 2 de la Tanger unde se pot produce ceea ce numim noi X52, deci produsele Logan, Sandero. Nu se produce Duster, deocamdata, acolo. Ceea ce ne da o oarecare flexibilitate pentru ca daca din diferite motive avem interesul sa mutam 10.000 de Sandero dintr-o parte in alta ne permite sa producem mai mult Duster aici, spre exemplu. Deci de Renault nu vorbim deocamdata in Romania. Cu siguranta am putea vorbi peste cativa ani”, a declarat Radu Mavrodin, directorul de resurse umane pentru Renault in Romania si in regiunea EUROMED, intr-o discutie restransa cu presa.

In prezent, singurul model Renault care e produs la Mioveni este Symbol, cu alte cuvinte o Dacia Logan putin mai bine echipata si cu alte sigle. In viitor vom putea vorbi insa de modele Renault adevarate care vor fi produse in Romania, mai ales in contextul in care Grupul Renault cauta eficientizarea costurilor, iar uzina din Tanger poare fi incarcata cu productia de modele Dacia, degrevand-o pe cea din Romania.

Mavrodin explica: „Cred ca Renault deocamdata nu va fi produs (la Mioveni – n.r.), dar lucrurile probabil ca vor evolua in urmatorii 2-3 ani. Producem Renault Clio la uzina din Turcia de la Bursa si il mai producem la uzina Flins din Franta. Referitor la productia Dacia, lucrurile despre care vorbeam acum un an s-au intamplat. Cu alte cuvinte, aveam deja linia 1 la Tanger, care producea doar Dokker si Lodgy, ceea ce era foarte bine, insa nu exista (…) o flexibilitate intre uzina din Tanger si uzina de la Mioveni. A aparut in octombrie anul trecut linia 2 de la Tanger, unde se pot produce ceea ce numim noi X52, deci produsele Logan, Sandero. Nu se produce Duster, deocamdata, acolo. Ceea ce ne da o oarecare flexibilitate pentru ca, daca din diferite motive avem interesul sa mutam 10.000 de Sandero dintr-o parte in alta, ne permite sa producem mai mult Duster aici (in Romania – n.r.), spre exemplu. Deci de Renault nu vorbim deocamdata in Romania. Cu siguranta am putea vorbi peste cativa ani”.

Este deja cunoscut faptul ca productia Dacia ar putea scadea in 2014 la Mioveni cu circa 30.000 de unitati, pe fondul cresterii capacitatii uzinei din Tanger.

In Maroc activitatea a intrat intr-un curs normal, angajatii s-au organizat in sindicate, iar negocierile merg bine, dar asta dupa ce au existat si situatii hilare, potrivit lui Radu Mavrodin.

„In Maroc avem Tanger si Casablanca. In aceste doua locatii avem o activitate industriala. De Tanger a auzit toata lumea. Langa Casablanca exista o veche uzina Renault, de o capacitate mai mica, unde totusi producem si acolo vehicule Renault, cat si Dacia. Exista o activitate sindicala puternica la Somaca, langa Casablanca, prin sindicatul SDT, care este un sindicat mare, istoric, care este foarte puternic. Relatiile au fost bine gestionate de-a lungul timpului. In Tanger lucrurile sunt putin diferite pentru ca fiind o uzina noua, evident, nu exista sindicat. S-au facut alegeri in iulie anul trecut si a iesit castigator un alt sindicat, unul care este si el mare in Maroc. Marea problema acum este sa cream un climat de incredere cu reprezentantii acestui sindicat pentru ca, inca o data va spun, o uzina tanara inseamna o populatie cu o piramida a varstelor foarte scazuta, populatie tanara, ceea ce inseamna de foarte multe ori o lipsa de… experienta… hai sa spunem lucrurilor pe nume. Si foarte mare impetuozitate, fara a avea intotdeauna fondul in spate”, a declarat executivul Renault.

Discutiile s-au purtat foarte echilibrat pana acum, au existat riscuri de „explozie” a situatiei, insa „explozia” nu a avut loc si deocamdata Renault lucreaza foarte bine si cu sindicatul din Tanger, si cu sindicatul din Casablanca.

Salariile angajatilor marocani au crescut aproximativ la fel ca cele ale salaratilor romani, care pentru 2014 au primit o crestere medie de circa 7%.

„Nivelul cresterilor a fost similar cu cel din Romania, din punct de vedere procentual. Este adevarat ca baza este mai mica in Maroc. In acelasi timp, pentru ca acum discutiile s-au purtat mai structurat, pentru ca exista sindicat, am luat in calcul toate aspectele sociale. Pachetul nostru n-a inclus numai salarii, ci si alte beneficii care inainte nu existau”, a spus Mavrodin.

Asa cum in Romania este cam de doua ori mai ieftin sa produci automobile decat in Europa de Vest, la fel si in Maroc este de doua ori mai ieftin sa produci decat in Romania. Iar aceasta realitate a starnit reactii.

„In momentul in care au avut loc negocierile anul trecut a existat o tensiune suplimentara, aproape ciudata si aproape caraghioasa – as spune eu. A aparut foarte mult in presa romaneasca ca salariul din Romania e de doua ori cat salariul din Tanger. Informatie care s-a dus in presa din Maroc si colegii din Maroc s-au simtit jigniti ca de ce sunt atat de ieftini. S-a ajuns acolo. In tot cazul, lasand gluma la o parte, partenerii nostri responsabili sa reprezinte angajatii, atat in Romania, cat si in Maroc, s-au dovedit foarte rezonabili. Negocierile au fost dificile, nici nu ma asteptam sa fie altfel, dar au dat dovada de mare responsabilitate. Buni negociatori, dar responsabili!”, potrivit lui Radu Mavrodin.

El a readus pe tapet avantajele competitive ale Romaniei, care nu tin doar de pretul de productie scazut, ci si de calitatea inalta a muncii.

„Forta de munca din Romania nu este chiar atat de ieftina si e evident ca pretul creste. Inca avem un cost bun al fortei de munca, dar dincolo de orice ne bazam pe competente, pe raportul pret/calitate si dincolo de asta vorbim si de gradul de integrare a furnizorilor si de calitatea globala. Noi (la Mioveni – n.r.) putem sa functionam cu o cadenta de 65 masini/ora pastrand calitatea. In alte uzine, chiar din grup, in momentul in care treci de 25-30 masini/ora, incepi sa ai dificultati mari in calitate. Deci noi romanii avem totusi o traditie si am reusit sa ducem procesul de productie la un nivel superior si este un element de competitivitate foarte, foarte mare”, a spus oficialul Renault.

Romania este un model din punctul de vedere al structurii pe sexe, femeile fiind foarte bine reprezentate. Circa 32% dintre cei 17.000 angajati ai Grupului Renault Romania sunt femei, un nivel de referinta pentru toata compania mama, pentru partenerul de alianta Nissan si pentru alte companii de origine franceza, iar pana in 2016 se va ajunge la o pondere de 45% a femeilor in efectivele Grup Renault Romania.

„La nivel global, Turcia este feminizata in proportie de 5% si asta se datoreaza aproape exclusiv gulerelor albe din aceasta tara. In fabricatie exista doar sapte femei, care au fost recrutate foarte recent. Colegii nostrii turci sunt foarte mandri, pe buna dreptate, deoarece acesta este un foarte mare succes. E o bariera culturala, evident. Nimeni nu putea sa conceapa ca femeile pot sa lucreze in Turcia in uzina. Sunt convins ca foarte curand vom ajunge la o cifra mult mai mare, deoarece avem actiuni in acest sens. Trebuie sa se ajunga la un prag critic. Cand ai 1-2 sau 10 femei, chiar ele nu vor sa vina pentru ca se simt izolate. Cand aduci 50-100, lucrurile se deblocheaza de la sine”, a spus Radu Mavrodin, dupa Gala Femeilor de Succes Renault Romania.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre