Acasa Piata Auto Cum a evoluat in ultimii ani piata vehiculelor comerciale si ce modele sunt cel mai adesea scoase la vanzare

Cum a evoluat in ultimii ani piata vehiculelor comerciale si ce modele sunt cel mai adesea scoase la vanzare

de Vlad Barza

Utilitare Ford (sursa - Ford)

Piata vehiculelor comerciale a suferit de pe urma crizei, scazand si cu peste 75% fata de anul de maxim (2007), insa in ultimii ani vanzarile de utilitare noi si-au mai revenit. Un raport Autovit.ro arata cum a mers piata utilitarelor noi, dar si ce se intampla pe piata second-hand unde sunt scoase la vanzare si modele de peste 100.000 euro, dar si unele cu peste 1,5 milioane kilometri la bord.

Desi nu este atat de mult in prim plan cum se intampla cu piata autoturismelor, piata vehiculelor comerciale este esentiala pentru functionarea tuturor domeniilor, de la industrie grea si constructii, pana la curierat si transport persoane. Fiind un domeniu business to business, vehiculele comerciale sunt mult mai putin mediatizate decat autoturismele, dar pretul mediu pe achizitie este mai mare, iar proprietarii pastreaza mai mult timp un vehicul.

Cand “boom-ul” imobiliar era la ordinea zilei, in 2007-2008, piata vehiculelor comerciale a atins maximul istoric. Ulterior a urmat, la fel ca la autoturisme, o cadere semnificativa, iar ultimii ani au fost constanti, dar la un nivel de trei ori mai mic fata de perioada de maxim.

O piata mondiala de 22 de milioane de vehicule

Pe plan mondial s-au vandut anul trecut peste 22,7 milioane de vehicule comerciale, cu sase milioane mai multe decat acum cinci ani, semn ca pietele mari si-au revenit din declinul adus de criza. Cea mai mare piata este de departe SUA (8,2 milioane unitati), piata unde se vand extrem de bine camionetele. In China, vanzarile au trecut de 4 milioane vehicule, iar in Europa, de 2,4 milioane. Vanzarile de utilitare, camioane si autobuze au atins in Europa maximul de 3,4 milioane unitati in 2007. Doi ani mai tarziu insa, se prabuseau la doua milioane de vehicule pentru ca mai apoi sa reuseasca o oarecare redresare.

Franta este cea mai mare piata europeana pentru vehicule comerciale noi, cu inmatriculari de peste 30 de ori mai mari decat Romania. Dintre tarile din regiune, Polonia are cea mai mare piata, peste 61.000 unitati anul trecut, Cehia a trecut de 20.000, Ungaria a depasit 16.000, iar Bulgaria de 4.000.

Piata romaneasca: maxim, declin, stagnare

In 2007 si 2008 boom-ul din constructii a dus la achizitii record pe toate segmentele, astfel ca piata a depasit 40.000 de vehicule noi/an, valoare nemaintalnita pana atunci. Criza a dus insa cifrele anuale la valori de patru ori mai mici decat maximul, iar din 2011 a urmat o redresare, insa inmatricularile anuale au ramas la sub 15.000 unitati/an.

Inmatriculari de vehicule comercianle noi pe piata romaneasca

Anul Numar de unitati
2006 35.544
2007 44.044
2008 40.361
2009 17.545
2010 9.649
2011 13.799
2012 14.287
2013 13.829

Evolutia vanzarilor de vehicule comerciale in ultimii patru ani, pe categorii (date – APIA)

Anul Vehicule comerciale sub 3,5 tone Vehicule comerciale peste 3,5 tone Autobuze de sub 22 de locuri Autobuze de peste 22 de locuri
2010 9.227 3.207 706 108
2011 11.233 3.960 760 91
2012 10.631 3.445 1.138 112
2013 8.571 3.575 1.068 95

Top 5 marci ca volume in 2013 si cota de piata (vehicule comerciale noi)

Dacia 16%
Mercedes 12%
Ford 10%
Volkswagen 9%
Renault 7%

Top zece este completat de marcile Iveco, Fiat, DAF, Volvo Trucks si MAN, marci care desi au volume mai mici decat primele cinci, vand si vehicule mai scumpe, in special camioane, cu marje de profit mai mari.

Cele mai vandute modele

Dacia Dokker, produs in Maroc, a fost cea mai vanduta utilitara anul trecut in tara, cu aproape 2.000 de unitati, Ford Transit si Citroen Jumper au trecut de 500 de unitati, iar top cinci a fost completat de Renault Master si Mercedes-Benz Sprinter. Printre modelele cu volume importante se mai numara Peugeot Boxer, Fiat Ducato si Iveco Daily.

In primul trimestru din 2014 piata vehiculelor comerciale a crescut cu 37%, segmentul celor de peste 3,5 tone avansand cu 120%, in timp ce la sub 3,5 tone avansul a fost de 12%. La autobuze cresterea a fost de 1%. Cele mai vandute modele de utilitare au fost Dacia Dokker VAN, Ford Transit si Mercedes-Benz Sprinter.

Parcul auto de vehicule comerciale

La final de 2013 statisticile DRPCIV aratau ca parcul auto national cuprindea 616.000 vehicule utilitare, din care sub 5% erau mai noi de doi ani, iar 51%, mai vechi de zece ani.  Inmatricularile de vehicule comerciale second-hand aduse din import au fost in mod constant peste cele de vehicule noi, in unele luni fiind si de peste trei ori mai mari. Trei marci au peste jumatate din piata: Volkswagen, Mercedes-Benz si Ford.

Autovit.ro si anunturile pentru vehicule comerciale

Pe Autovit.ro sunt in medie peste 3.000 de anunturi la categoria Utilitare-Camioane, cea mai consistenta subcategorie fiind cea de vehicule comerciale si apoi cea de camioane. O pondere mai mica o au autobuzele, semiremorcile si remorcile, autospecialele si vehiculele de camping (segment care este departe de a avea in Romania popularitatea din tarile nordice).

Cele mai scumpe vehicule comerciale puse la vanzare pe platforma Autovit.ro au pret de peste 100.000 de euro (autobetoniere, TIR-uri, cisterne). Cele mai ieftine sunt rulotele de dinainte de 2000 si microbuzele mai vechi de 20 de ani, cu preturi de sub 2.000 euro. O componenta importanta o reprezinta utilitarele usoare, iar numarul de anunturi pe Autovit.ro a crescut datorita dezvoltarii sectorului agricol unde micii fermierii au inlocuit vechile Dacii “papuc” cu modele mult mai noi, dubite stil Ford Transit si Mercedes-Benz Sprinter. Si firme din sectoare precum curierat si transport de marfa au facut in ultimii ani achizitii de vehicule second-hand, cele noi fiind prea scumpe pentru bugetele alocate.

Camioanele sunt un segment prin excelenta business-to-business si statisticile detaliate lipsesc. Firmele de transport si de constructii si-au permis in perioadele faste, 2006-2008 sa cumpere masiv si vehicule noi, insa apoi piata a ajuns de trei ori mai mica si camioanele second-hand au devenit solutia viabila.

Fata de segmentul autoturisme, anunturile categoriei Utilitare-Camioane contin mai multe date tehnice despre vehicul si o parte insemnata dintre anunturi contin si numarul de kilometri rulati, element esential in stabilirea pretului si in luarea deciziei de cumparare. Unele TIR-uri de peste 15-20 de ani vechime au si peste 1,5 milioane km rulati si preturile acestora sunt si de sub 10.000 de euro.

Cele mai vechi utilitare care fac subiectul anunturilor sunt macarale si camioane de dinainte de 1980, dar la polul opus, aproximativ o zecime dintre anunturi se refera la vehicule din 2012 si 2013.

Ponderea anunturilor pentru vehicule utilitare pe Autovit.ro, in functie de vechime

Anul fabricatiei Ponderea din numarul total de anunturi
1970-1989 1%
1990-1999 15%
2000-2008 63%
2009-2014 21%

Ponderea anunturilor pentru vehicule utilitare, in functie de pret

Palier de pret Ponderea din numarul total de anunturi
Pana la 5.000 euro 31%
5-10.000 euro 33%
10-25.000 euro 25%
25-50.000 euro 9%
Peste 50.000 euro 2%

Cea mai consistenta categorie de anunturi este cea de vehicule comerciale (circa 60% din intreaga categorie Utilitare/Camioane. Peste 80% au fost utilitare de sub 3,5 tone, cele mai intalnite modele fiind Ford Transit, Peugeot Boxer, Fiat Ducato, Mercedes-Benz Sprinter si Iveco Daily.

Cele mai multe vehicule din oferta sunt in intervalul 3.000-7.000 euro si in general cu peste 200.000 km rulati, dar in unele cazuri si cu peste 500.000 km. Cele mai scumpe vehicule comerciale puse la vanzare sunt din 2013 si 2014 si costa peste 50.000 euro. Consistenta este si subcategoria Utilitare/Camioane unde un total de aproape 500 de anunturi se refera la vehicule de tip platforma, basculanta si cap tractor. Cel mai scump cap tractor, model 2010, este pus la vanzare la un pret de peste 50.000 euro, iar cele mai ieftine sunt de sub 10.000 de euro si au peste un milion de kilometri. Anunturile la betoniere nu sunt multe ca numar, insa stabilesc recordurile de pret la segmentul vehiculelor comerciale pe Autovit.ro, cel mai scump model pus in primele luni ale anului depasind 200.000 de euro. Cele mai ieftine sunt la sub 20.000 de euro, dar au peste 15 ani vechime.

Autovit.ro gazduieste aproape o suta de anunturi pentru autobuze, cele mai scumpe modele scoase la vanzare avand preturi de peste 100.000 de euro, la polul opus fiind modele cu multe sute de mii de kilometri si preturi intre 20.000 si 30.000 euro.

Lasa un comentariu