Intr-o vila de pe langa Piata Romana, in fosta ambasada a Elvetiei, se gaseste unul dintre locurile cu cele mai multe secrete. Nu e vreo banca sau vreun sediu al SRI-ului, ci studioul unde Renault a desenat modelele din gama Dacia si unde se lucreaza inca de pe acum la masinile pe care le vom vedea pe sosele dupa 2016-2017. Casa este bine pazita, iar vizitele sunt o raritate, insa in articol puteti citi despre impresiile primei vizite dupa sase ani de pauza.
Culorile vii ce mascheaza ravnitele secrete
Casa este spatioasa si luminoasa, la etaj se urca pe o scara eleganta, spiralata, iar camerele de la etaj, unde lucreaza designerii, sunt pline de culoare. Postere cu concepte Renault din trecut, cu diverse siluete de masini excentrice, reviste de design si multe monitoare cu touch-screen la care angajatii jongleaza cu diverse machete 3D pe care le intorc pe toate fetele special pentru noi, vizitatorii.
Pe unele birouri se gasesc zeci de machetute de plastic, in stilul celor care se gasesc in comert, iar in cateva nise din perete sunt asezate in scop decorativ machete ceva mai mari, busturile mici si expresive, dar si adidasi in culori tipatoare. Am putut atinge diverse materiale, am vazut schite, planse de proiectare, mostre de material si multe elemente cu care „desenatorii” auto se intalnesc zi de zi.
Departe de a fi martorii unei zile de lucru normale, ba din contra, pentru angajatii centrului de design activitatea era paralizata fiindca au fost ascunse toate secretele legate de viitorul designului Dacia. Se stie ca pozele-spion se vand la mare pret si chiar si diverse schite stil „exercitiu de imaginatie” despre cum ar putea arata Daciile viitorului sunt „devorate” cu nesat de public si comentate pe larg si cu ardoare.
Asa ca tot ce era sensibil a fost ascuns, iar lucrul ne-a fost confirmat cu zambetul pe buze de englezul care conduce studioul. „Puteti fi linistiti, am facut curat temeinic”, ne-a spus Geoffrey Gardiner, seful Renault Central Europe Design, unul dintre cele sase mari studiouri ale marcii franceze. Gardiner ne-a asigurat astfel ca in vizita noastra nu vom vedea vreo schita a unei Dacia care va fi produsa pe la final de deceniu.
Surpriza vine la vara
Ca orice mare producator auto, Renault este foarte secretoasa cand e vorba de modelele viitorului, iar mica vila a fost intesata de oameni de la o firma de paza care s-au asigurat ca intra doar cei de pe lista si ca nimeni nu umbla aiurea prin camere, cautand prin dulapuri desene secrete care-ti fac mintea sa trepideze.
Vizita a inceput cu o prezentare in holul de la intrare: slider-uri generale care prezentau in cuvinte formale misiunea studioului gandit sa creeze „cele mai adecvate produse pentru regiune”. Pentru a ne trezi din amorteala, Geoffrey Gardiner a promis ca studioul de la Bucuresti ne va arata o „surpriza in aceasta vara” si in zadar am incercat dupa prezentare sa-i mai smulg o informatie: Va fi un concept car? A zambit si a spus ca va fi o surpriza si ca merita sa asteptam, exact in genul in care, tot zambind, evita intrebarile mai delicate, Francois Fourmont, fostul sef al Dacia, care spunea jovial „on verra” si prelungea misterul…
Printre putinele informatii care au putut fi comunicate este si cea conform careia la centru sunt 24 de designeri din aproape zece nationalitati, ceea ce face lucrurile interesante si amuzante, fiind adunate in trei camere mari culturi atat de diferite care sunt unite nu doar de limba engleza, ci si de misiunea de a face treaba buna in concurenta cu celelalte studiouri de design ale Renault.
Concurenta prietenoasa si misterele mai putin prietenoase
Seful studioului de la Bucuresti a insistat pe termenul neobisnuit de „concurenta prietenoasa” intre studiourile Renault din toata lumea. Concurenta fiindca directia centrala din Paris incurajeaza fiecare studio sa vina cu propuneri pe o anumita tema si apoi compara proiectele si alege ce pare mai potrivit. Dar exista si o parte prietenoasa, fiindca studiourile colaboreaza, impartasesc idei, nu e o rivalitate ca cea intre marci din grupuri auto diferite.
Care e cea mai mare satisfactie a unui designer? Sa vada pe strazi masina la care a lucrat, si mai mult, sa vada lumea intorcand capul dupa ea, spune Gardiner. Studioul de la Bucuresti a avut de lucru in acesti sase ani: conceptul conceptul Frendzy, dar si Duster Detour din Africa de Sud, insa a avut roluri principale in crearea noilor generatii Logan si Sandero si in restilizarea lui Duster.
Intr-un interviu acordat in vara lui 2013 pentru HotNews.ro, Geoffrey Gardiner explica ce a facut studioul bucurestean de design pentru noile modele Dacia: „Masina a fost desenata aici, schitele, munca de design au fost realizate aici, o parte din modelare a fost facuta in Franta, din motive tehnice, iar partea de inginerie a fost facuta la centrul RTR, deci designul s-a reintors aici fiindca designerii trebuie sa munceasca aproape de ingineri. (…) Noi am sustinut inginerii, am mers des la fabrica. Nu am facut doar schitele, ci si modelarea, urmarim masina si in fabrica si ne asiguram ca primele masini care ies de pe liniile de asamblare sunt exact cum le-am conceput noi”.
Tot atunci el explica si ca un studiou de design precum cel din Bucuresti are, la unele proiecte, libertate de creatie extrem de mare, fiind incurajati sa vina cu idei de concepte. La alte proiecte exista cereri predefinite de la directia de planificare produs si de la marketing, se dau o serie de indicatii despre cum sa fie produsul si cui se adreseaza.
Marea intrebare este daca Dacia va lansa o masina de clasa mica, „mica citadina” cum spun francezii. S-au facut speculatii in presa, diversi oficiali ai Renault au admis ca se ia in calcul o astfel de masina, insa, cum spunea un fost inalt oficial Renault „o masina mai mica putem face, dar nu stim daca o putem face si mai ieftina”.
Evident ca in vizita atent coregrafiata la centrul de design nu am putut afla mai nimic despre Daciile viitorului. Dar, haideti sa fim realisti, nu vom vedea masini Dacia cu design excentric si nu vom vedea nici categorii de nisa. In cadrul Groupe Renault o preocupare de prim rang este diferentierea dintre masinile Renault si Dacia, acest lucru fiind facut prin multe moduri, nu doar prin pret. Miza este sa se evite canibalizarea: fenomenul prin care o marca fura clientii altei marci din acelasi grup.
Designerul sef al Renault, Laurens van de Acker, spunea inca din 2011 ca Renault si Dacia trebuie pozitionate diferit, Renault e mai latina, iar Dacia e mai nordica, mai germanica, Renault va ramane mai senzuala, Dacia mai robusta, Renault va fi mai emotionala, iar Dacia, mai rationala, spunea intr-un interviu pentru HotNews.ro respectatul designer olandez: “Strategia ramane la fel, vrem ca marcile sa fie complementare fiindca sunt doua si vrem sa fim sigur ca atragem clienti, dar nu acelasi tip de clienti pentru fiecare marca, in ideea de a evita canibalizarea. Sa facem din Renault o marca latina, iar Dacia sa ramana germanica este o idee buna”.
O vorba de demult spune ca e greu sa mirosi trandafirii daca ai masca de gaze pe figura. Le vezi frumusetea, dar parfumul nu-l percepi si se creeaza un sentiment de usoara frustrare. Cam asa a fost si cu vizita la centrul de design: eram constient ca acolo se petrec activitati captivante, dar ele au fost ascunse si am vazut doar lucruri generale, chiar daca frumos impachetate.
Despre Renault Design Europa Centrala
Centrul Renault Design Europa Centrala a fost inaugurat in mai 2008 si este al saselea pe care Grupul il are in lume, alaturi de cele din Paris, Sao Paulo (Brazilia), Kiheung (Coreea de Sud), Chennai si Mumbai (India). Centrul este parte a proiectului RTR, centrul de Inginerie Regionala al Renault care are ca misiune dezvoltarea de proiecte de vehicule si de mecanica, fabricate in uzinele din zona Euromed (Europa Orientala, Rusia, Magreb, Turcia) sau destinate pietelor din aceasta regiune.