Acasa Industrie Seful unui furnizor de componente auto din Bulgaria, despre zona Giurgiu-Ruse: Cand intru in Bulgaria pe pod ma intreb daca nu cumva sunt in Irak. E atat de groaznic

Seful unui furnizor de componente auto din Bulgaria, despre zona Giurgiu-Ruse: Cand intru in Bulgaria pe pod ma intreb daca nu cumva sunt in Irak. E atat de groaznic

de Vlad Barza

Podul Giurgiu-Ruse (panoramio.com)

Bulgaria a reusit sa atraga o serie de companii producatoare de componente auto, dar niciun mare producator de masini, de vina fiind birocratia mare si mai ales infrastructura deficitara, arata o analiza Reuters despre industria auto bulgara. Seful unei fabrici germane de componente auto din Ruse spune ca e groaznica din punct de vedere al infrastructurii zona podului Giurgiu-Ruse, incat te intrebi daca nu esti in Irak sau in alte locuri din Asia. Totusi, ramane un mare avantaj care suna bine pentru Bulgaria: forta de munca foarte ieftina.

Reuters noteaza in analiza sa ca Bulgaria avea in anii ’80 traditie pe partea de inginerie si automatica, insa nu s-a putut profita de asta pentru dezvoltarea unei industrii auto puternice, precum in Cehia, Polonia sau Slovacia. Acum Bulgaria nu are asamblare de masini, cu exceptia unei mici fabrici in care chinezii de la Great Wall asambleaza cateva autoturisme pe zi cu componente din China.

La partea de productie de piese auto exista mai multe companii, atrase de pozitia geografica a tarii, de costurile reduse cu forta de munca, de taxele mici si de momeda stabila fata de euro. Exporturile de piese auto au trecut de un miliard de euro/an, dublu fata de acum patru ani, iar printre companiile prezente se numara Montupet, Johnson Controls, Sensata, Magna International, Yazaki si Sumitomo Electric.

O alta companie este Witte Automotive din Germania care dispune de o fabrica la Ruse si vrea sa se mute anul acesta intr-o unitate mai mare si sa angajeze peste 200 de oameni (pe langa cei 260 din prezent).

Fabrica tinteste o cifra de afaceri de 25 milioane euro in acest an, iar cehul Tomas Jindra, seful unitatii de la Ruse, spune ca Bulgaria este o tara promitatoarre pentru business, dar exista si o serie de dezavantaje.

Jindra spune ca. desi Ruse este un oras universitar si, teoretic, ar trebui sa fie disponibili multi absolventi pentru angajare, nivelul invatamantului este atat de scazut incat numai cativa dintre ei pot fi angajati. Apoi directorul mai spune ca birocratia este ingrozitoare si da ca exemplu chiar compania sa care si-a instalat utilajele pe terenul unei foste fabrici de textile, dar a mai cumparat un teren pentru a-si extinde activitatile. Jindra spune ca autorizatia pentru a putea converti terenul agricol cumparat, in teren ce poate fi folosit pentru o noua fabrica, a venit abia dupa multe luni de asteptare.

Desi Bulgaria si-a extins reteaua de autostrazi, infrastructura e departe de a fi multumitoare, un exemplu fiind drumul din zona podului Girgiu-Ruse unde se formeaza cozi imense de TIR-uri si podul este plin de gropi :„Cand intru in Bulgaria pe pod ma intreb: Oare sunt in Irak, sunt altundeva in Asia? E atat de groaznic”, spune Jindra, seful fabricii WITTE Automotive de la Ruse.

Totusi, Bulgaria are un mare avantaj legat de forta de munca foarte ieftina in comparatie cu tarile din jur-  costurile medii cu forta de munca sunt de 3,7 euro in Bulgaria, de 7,2 euro in Polonia si de 8,6 euro in Slovacia.

Lasa un comentariu