Noul BMW M3 Sedan are un pret de pornire de 75.206 euro cu TVA (60.650 euro fara TVA) in Romania, iar BMW M4 Coupe porneste de la 76.508 euro cu TVA (61.700 euro fara TVA), a anuntat BMW Group Romania, importatorul local al marcii premium germane. Ambele modele beneficiaza de un motor turbo cu sase cilindri in linie, care dezvolta 431 Cai Putere (CP) si un cuplu maxim de 550 Newton-metru (Nm). Asadar, odata cu lansarea lui M3 Sedan si a lui M4 Coupe, BMW spune adio motoarelor natural aspirate pe gama sa M.
„Lansarea noilor BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe inseamna prezentarea de catre BMW M GmbH a unei noi interpretari a automobilelor sport de inalta performanta si transferul filosofiei BMW M spre cea de-a cincea generatie M3. A patra generatie BMW M3 Coupe a fost produsa in peste 40.000 de unitati, iar BMW M4 Coupe este pregatit sa continue aceasta poveste de succes. Simbolul M4 face referire la noua gama care furnizeaza baza pentru noul model M – si, in premiera, versiunea Coupe va fi lansata o data cu varianta cu patru usi. Conform logicii, aceasta din urma va fi botezata BMW M3 Sedan. Noul model urmeaza sa fie prezentat la Salonul Auto de la Detroit in luna ianuarie 2014 si va avea debutul pe pietele din intreaga lume la jumatatea anului viitor”, a anuntat BMW.
Propulsor turbo cu sase cilindri, care se afla in echiparea celor doua automobile, combina calitatile unui motor aspirat de inalta turatie cu punctele forte ale tehnologiei de turbocompresie, noteaza BMW. Conceptul designului ultrausor a realizat o reducere a masei cu aproximativ 80 de kilograme fata de precedentul M3.
Dezvoltat special pentru noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe, motorul de turatie inalta, cu sase cilindri dispusi in linie si tehnologie M TwinPower Turbo, produce o putere maxima de 431 CP. Cuplul maxim de 550 Nm este disponibil pe o plaja larga de turatii si depaseste performantele precedentului BMW M3 cu aproximativ 40%. In plus, motorul a inregistrat o reducere a consumului de combustibil si a emisiilor cu aproape 25%. Atat BMW M3 Sedan, cat si BMW M4 Coupe realizeaza sprintul de la 0 la 100 km/h in 4,1 secunde folosindu-se de transmisia optionala M cu dublu ambreiaj, cu sapte trepte (4,3 secunde pentru transmisia manuala).
BMW M4 Coupe are o masa proprie de 1.497 kg gratie utilizarii riguroase a masurilor de design ultrausor inteligent. Acestea includ utilizarea masiva a materialelor ultrausoare, precum plastic ranforsat cu fibra de carbon (CFRP) si aluminiu, pentru o serie de componente ale sasiului si caroseriei. Astfel, ambele modele sunt echipate cu acoperis din carbon.
„Unul din obiectivele principale in dezvoltarea BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe a fost asigurarea faptului ca noile automobile ofera calitati impresionate pe circuit. Prin urmare, prezenta sistemului de racire in specificatie de curse face ca temperatura optima pentru motor, turbocompresoare si transmisie este mentinuta in orice moment”, explica BMW.
Pentru a accentua caracterul sportiv al celor doua modele in ceea ce priveste compozitia tehnica si ajustarile de finete ale masinilor, inginerii au colaborat indeaproape cu pilotii oficiali BMW Motorsport de-a lungul fazei de dezvoltare. De exemplu, pilotii DTM Bruno Spengler si Timo Glock au luat parte la teste extinse si la activitatea de setare derulate pe bucla Nordschleife de la Nurburgring.
Echilibrul conceptului general
Pe sosea, noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe au o pozitie joasa, sunt late, dar bine echilibrate, ceea ce evidentiaza accentul pus pe dinamica in dezvoltarea emotionala a designului M. Prizele largi de aer din fata, componentele vizibile din plastic ranforsat cu fibra de carbon (CFRP) si difuzorul spate sunt departe de a fi doar simple figuri de stil ale designului; toate au si rol functional in ceea ce priveste aerodinamica, racirea si reducerea masei.
Masuri aerodinamice peste tot
Conceptul aerodinamic al modelelor BMW M GmbH a fost dintotdeauna unul dintre elementele definitorii. Inginerii trebuie sa orienteze aerul in jurul automobilului pentru a crea cea mai buna platforma posibila pentru performanta dinamica, in timp ce motorul, sistemul de propulsie si franele trebuie sa beneficieze de racirea necesara, date fiind sarcinile semnificative la care sunt supuse pe circuit.
Detaliile precum bara fata proeminenta, sasiul omogen si spoilerul creeaza portanta in acelasi raport pe puntea fata si cea spate, producand atribute optime de manevrabilitate.
„Modul in care directionam debitul de admisie prin radiatorul de ulei al motorului creeaza efectul Venturi, care reduce portanta pe puntea fata si, in consecinta, imbunatateste directia”, explica Albert Biermann, directorul de dezvoltare BMW M GmbH.
Elemente precum Air Curtain si branhiile M, cu Air Breather integrat in aripile fata, minimizeaza turbulentele in pasajele rotilor frontale. Alaturi de oglinzile retrovizoare sculptate cursiv, toate acestea sunt particularitati distinctive de design ale BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe si contribuie la reducerea rezistentei aerodinamice.
Concept sofisticat de racire pentru performante maxime
Potentialul de performante al BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe impune cerinte speciale pentru gestiunea temperaturii in motor si ansamblurile periferice. De exemplu, pe langa cele doua turbocompresoare foarte dinamice, sistemul de admisie a aerului de la motorul cu sase cilindri include si un intercooler indirect pentru racirea aerului de admisie, ceea ce maximizeaza presiunea de incarcare si puterea motorului. Alaturi de radiatorul principal, sistemul de racire pregatit pentru regimul de cursa cuprinde si radiatoare suplimentare pentru circuitele de apa de temperaturi ridicate, respectiv joase, pentru turbocompresor si uleiul transmisiei.
Acestea asigura un echilibru constant al temperaturii si, astfel, performante fara restrictii in timpul condusului deosebit de sportiv. Suplimentar, o pompa electrica asigura functionarea circuitului pentru racirea lagarelor turbocompresorului atunci cand automobilul stationeaza.
Transmisie manuala cu sase trepte, cu reglajul turatiei motorului
Puterea motorului este transferata prin transmisia standard, manuala cu sase trepte, cu un ambreiaj robust, cu doua discuri. Acest angrenaj este mult mai compact decat predecesorul sau si mai usor cu 12 kg. Pe langa sporirea confortului de schimbare a vitezelor, cutia manuala utilizeaza garnituri inovatoare de frecare, din carbon, in inelele de sincronizare.
Lubrifierea carterului uscat ofera o furnizare eficienta a uleiului la toate componentele motorului. Cutia de viteze regleaza turatia motorului la retrogradari – o particulare care anterior era rezervata transmisiei M cu dublu ambreiaj. Aceasta functie, adaptata in functie de viteza, imbunatateste cursivitatea transmisiei, ajuta la imbunatatirea stabilitatii si a fost dezvoltata initial de inginerii din motorsport.
Transmisie M cu dublu ambreiaj cu Drivelogic, 7 trepte, Launch Control
A treia generatie a transmisiei M cu dublu ambreiaj i-a facut pe inginerii M sa stabileasca inca o data standardele in privinta puterii si performantelor pe circuit, fara a face vreun compromis in utilizarea cotidiana. Disponibila optional, transmisia M cu dublu ambreiaj, cu Drivelogic, ajuta noul motor turbo de inalta turatie sa livreze performante impresionate. Pe langa schimbarea automata a vitezelor, transmisia permite – in modul manual – schimbari ultrarapide, fara intreruperi ale fluxului de putere.
Functia integrata Launch Control asigura performante optime de demaraj, astfel ca se obtin date ale acceleratiei care nu ar fi posibile cu o cutie de viteze manuala. Functia Smokey Burnout permite conducatorilor sa induca patinarea rotilor spate in timp ce automobilul se deplaseaza la viteza redusa.
Sistemul Stability Clutch Control deschide ambreiajul cand automobilul are un efect subvirator pentru a-l readuce pe trasa. Transmisia M cu dublu ambreiaj ofera conducatorului si functii suplimentare, precum modurile selectabile Drivelogic pentru mai mult confort, eficienta sau sportivitate. Treapta suplimentara – a saptea – fata de cutia de viteze manuala permite rapoarte mai scurte – si are efecte pozitive asupra performantelor si eficientei.
Proprietatile materiale ale CFRP – Plastic Ranforsat cu Fibra de Carbon, material foarte usor, dar cu o durabilitate impresionanta – au permis inginerilor sa urmeze o abordare fundamental noua in productia axului de transmisie. Aceasta componenta transmite cuplul motorului de la cutia de viteze spre diferentialul spate si opereaza sub sarcini foarte mari – in special la automobilele de inalta performanta.
„Rigiditatea impresionanta si masa redusa ale CFRP permit ca axul de transmisie sa fie construit dintr-o singura bucata, fara cruce cardanica. Fata de modelul anterior, masa este redusa cu 40% si se inregistreaza si o scadere a maselor de rotatie – in schimb, se obtine o dinamica imbunatatita a transmisiei”, explica Albert Biermann.
Diferentialul M activ
Printre componentele care adauga o stralucire aparte repertoriului dinamic al noilor BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe se numara axele tubulare de transmisie ale diferentialului spate si diferentialului M activ, care utilizeaza un diferential multidisc cu patinare limitata controlata electronic pentru optimizarea aderentei si a stabilitatii directionale.
Diferentialul multidisc cu patinare limitata actioneaza foarte rapid si cu precizie deosebita. Unitatea de control este conectata cu sistemul DSC (Dynamic Stability Control / controlul dinamic al stabilitatii) si tine cont de parametri precum pozitia pedalei de acceleratie, turatie si rata de giratie a automobilului. Fiecare situatie de condus este analizata cu precizie si o pierdere iminenta a tractiunii este identificata din faza incipienta. Gradul de blocare – care poate varia intre 0 si 100% – este ajutat in functie de necesitati, intr-o fractiune de secunda, ceea ce permite evitarea patinarii pe suprafete alunecoase, in cazul in care exista o diferenta mare intre coeficientii de frecare ai rotilor spate, in virajele stranse si la schimbarile bruste de directie. Optimizarea tractiunii in aceasta maniera ofera o stabilitate deosebita in conditii dificile si permite accelerari foarte dinamice la iesirea din viraje.
Modul M Dynamic – o subfunctie a sistemului Dynamic Stability Control (DSC / controlul dinamic al stabilitatii) – asigura un comportament dinamic pentru un condus sportiv. Daca DSC intervine pentru a contracara subvirarea si supravirarea, modul M Dynamic permite o patinare mai mare a rotii si, prin urmare, un derapaj usor.
Clientii atrasi de un condus sportiv si dinamic vor aprecia nivelul ridicat de manevrabilitate, desi DSC va interveni atunci cand automobilul depaseste limita – exceptand cazul in care sistemul este complet dezactivat. Indiferent de setarea aleasa de conducator, acesta ramane responsabil pentru stabilitatea automobilului.
Elementele de aluminiu ale suspensiei asigura o dinamica optima
Inca o data, masa redusa si nivelul ridicat al rigiditatii structurale reprezinta si aici ingredientele principale prin care automobilul ofera o experienta foarte dinamica a condusului. Numai la puntea fata cu dublu brat transversal, utilizarea constructiei usoare cu aluminiu pentru componente precum bratele de control, suporturile rotilor si subcadrele puntii a redus masa cu cinci kilograme fata de varianta conventionala din otel.
Articulatiile sferice fara joc si lagarele din elastomer, dezvoltate special pentru BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe, asigura un transfer optim si direct al fortelor – lateral si longitudinal.
O placa de rigidizare din aluminiu, bare transversale din CFRP pentru puntea fata si legaturi fixe suplimentare intre subcadrul puntii si pragurile caroseriei – toate acestea contribuie la marirea rigiditatii structurii frontale.
Si noua punte spate cu cinci brate este mai usoara decat constructia precedentei generatii BMW M3. Toate bratele de control si suporturile rotilor sunt realizate din aluminiu forjat, astfel ca masele nesuspendate ale componentelor conexe rotilor sunt reduse cu aproape trei kilograme in comparatie cu precedenta generatie a modelului. Conexiunea rigida dintre subcadrul puntii spate si caroserie – fara a fi utilizare elemente elastice din cauciuc – este preluata din motorsport, contribuind la imbunatatirea pozitiei rotii si astfel la stabilitatea directionala.
„Prinderea dubla elastica pentru diferentialul spate in subcadrul puntii spate – care este fixat de structura caroseriei – ne-a permis sa atinge un nou nivel de precizie a condusului, dar fara a neglija confortul”, declara Albert Biermann.
Dezvoltarea pneurilor pentru automobile a fost incorporata de la inceput in procesul de constructie al puntilor. Pentru automobile sport foarte performante precum BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe, precizia si modul in care este simtita directia sunt, alaturi de stabilitatea laterala si fortele de franare, cele mai importante aspecte in dezvoltarea pneurilor pentru puntea fata. Pentru puntea spate, tractiunea, stabilitatea laterala si cea directionala sunt principalele aspecte. Din acest motiv, ambele automobile vor parasi linia de asamblare cu jante din aliaj, de 18 toli (puntea fata 9 J x 18, puntea spate 10 J x 18) cu anvelope de dimensiuni diferite (puntea fata: 255 mm, puntea spate: 275 mm). Optional sunt disponibile si jante de 19 toli. Special dezvoltate, jantele au o contributie semnificativa la reducerea maselor nesuspendate ale masinii si la optimizarea calitatilor dinamice si eficientei. Toate componentele dintre volan si anvelope conlucreaza armonios si ofera un nivel maxim al precizie condusului si al stabilitatii laterale, precum si un confort bun al calatoriei.
Servodirectie electrica cu trei reglaje
Sistemul electromecanic de servodirectie care este utilizat la BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe este o dezvoltare noua a BMW M GmbH. A fost adaptat special pentru a sustine un condus dinamic si ofera avantajul unei directii directe, cu un raspuns precis. Functia Servotronic integrata regleaza electronic nivelul de asistare a directiei in functie de viteza automobilului, oferind caracteristici optime de directie la orice viteza. Directia noilor BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe ofera standard trei programe de reglaj, care pot fi selectate prin apasarea unui buton.
Modurile COMFORT, SPORT si SPORT+ permit adaptarea nivelului de interventiei asupra directiei in functie de situatia de moment si de preferintele conducatorului.
„Impreuna, structurile rigide fata si spate, cinematica precisa a puntilor si sistemul de servodirectie electromecanica permit ca BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe sa beneficieze de directie si caracteristici de manevrabilitate remarcabile”, concluzioneaza Biermann.
Optionala, suspensia M adaptiva dispune si ea de modurile COMFORT, SPORT si SPORT+, care permit conducatorului sa aleaga o setare mai confortabila a suspensiei pentru condus in oras, un reglaj mai rigid pentru condus dinamic pe drumurile nationale si o a treia optiune, pentru circuit, care minimizeaza miscarile rotii si maximizeaza performantele dinamice.
Tinand cont de calitatile dinamice superioare, BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe dispun standard de frane BMW M care ofera decelerare remarcabila si o rezistenta ridicata la solicitari intense. Mult mai usoare decat versiunile conventionale, aceste frane contribuie la reducerea substantiala a maselor nesuspendate si astfel contribuie la imbunatatirea performantelor dinamice. Cu o masa redusa suplimentar, franele ceramice BMW M din carbon ceramic pot fi comandate optional, fiind recomandate pentru utilizare pe circuit datorita calitatilor de performanta optimizate.
Noul motor
Noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe de la BMW M GmbH reprezinta momentul revenirii la o configuratie cu sase cilindri dispusi in linie, asa cum s-a utilizat la generatiile a doua si a treia ale emblematicului automobil sport.
„Cand dezvoltam un model nou, in primul rand analizam cerintele pe care automobilul trebuie sa le indeplineasca, apoi decidem care sunt conceptele si tehnologiile care vor realiza aceste obiective”, spune Albert Biermann.
Noul motor turbo, care poate ajunge la maximum 7.600 rpm, combina tot ce este mai bun din cele doua universuri – pe de-o parte, designul cu turatii ridicate pentru reactie spontana, furnizare liniara a puterii pe un interval larg al turatiilor si o nota a motorului deopotriva inconfundabila si plina de caracter; pe de alta parte, tehnologia BMW TwinPower Turbo pentru un cuplu maximizat pe o plaja larga.
Noul motor inregistreaza o usoara crestere a puterii fata de predecesorul V8, la 431 CP (+11 CP), nivel care este disponibil intre 5.390 si 7.000 rpm. Varful curbei de cuplu a fost ridicat cu aproximativ 40%, la 550 Nm, si este oferit pe un interval larg al turatiilor (1.850-5.390 rpm). Sprintul standard, de la 0 la 100 km/h, este realizat de noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe in 4,1 secunde pentru modelul echipat cu cutia de viteze automata. Viteza maxima este de 250 km/h (limitata electronic), respectiv de 280 km/h daca este comandat optional M Driver Package.
Noul propulsor detine si valori excelente in ceea ce priveste consumul: BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe inregistreaza un consum mediu (in ciclul de testare EU) de 8,3 l/100 km si emisii CO2 de 194 g/km, o imbunatatire de peste 25% fata de datele modelului anterior. Emisiile indeplinesc standardele EU6.
Tehnologia BMW M TwinPower Turbo cuprinde doua turbocompresoare mono-scroll, injectie directa High Precision, gestiune variabila a supapelor VALVETRONIC si sincronizare variabila a axului cu came Double-VANOS. Gestiunea variabila a supapelor si a axului cu came furnizeaza un control complet variabil al admisiei de aer. Astfel, motorul poate furniza puterea cursiv si eficient, rezultatul fiind un consum de combustibil redus si emisii scazute. in acelasi timp, reactia acceleratiei este mai rapida decat anterior.
Motorul cu sase cilindri prezinta un carter cu design simplu, care creste rigiditatea si permite ca presiunea in cilindri sa fie marita pentru maximizarea puterii. Si in loc de garnituri, alezajele cilindrilor dispun de un invelis cu doua fire elicoidale, rezultatul fiind o reducere semnificativa a masei motorului. O alta inovatie este arborele cotit care, pe langa faptul ca ofera o capacitate crescuta de transfer al cuplului, are o masa redusa semnificativ. Masele de rotatie reduse au efect benefic asupra reactiei acceleratiei.
Pe circuit, dinamica exceptionala a BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe solicita foarte mult sistemul de alimentare cu ulei a motorului, al carui design reflecta experienta vasta in motorsport pe care o are BMW M GmbH. Baia de ulei, cu masa redusa datorita folosirii magneziului, dispune de un capac special pentru a limita miscarea uleiului sub efectul acceleratiei laterale. La accelerari si decelerari longitudinale extreme, o pompa de extractie a uleiului si un sistem sofisticat de retur al uleiului, situat langa turbocompresor, contribuie la mentinerea unei circulatii continue a lubrifiantului. Astfel, uleiul este livrat continuu la toate componentele motorului, in orice situatie – in condusul cotidian sau in evolutiile pe circuit.
Acustica motorului, in stransa legatura cu performantele demne de motorsport ale BMW M3 si BMW M4, este furnizata de aranjamentul inovator al clapetelor din sistemul de evacuare cu doua tevi. Aflate chiar inaintea tobei spate, clapetele gestionate electric minimizeaza presiunea de retur a evacuarii si produc acustica BMW M – inconfundabila de-a lungul intregului interval de turatii -, oferind si un indicator precis despre sarcina motorului. Diferitele moduri de condus ce pot fi selectate, care ofera conducatorului reglaje preconfigurate si bine echilibrate alaturi de profiluri acustice diferite.
Reducerea masei in toate detaliile
Designul ultrausor inteligent a fost o prioritate principala in dezvoltarea modelelor BMW M3 si BMW M4. Obiectivul a fost minimizarea masei proprii pentru a oferi ambelor modele o dinamica remarcabila si o eficienta exemplara. Aceste masuri au oferit rezultate impresionante. Masa proprie a BMW M4 a fost redusa la 1.497 de kilograme, ceea ce inseamna ca noul model este mai usor cu aproape 80 de kilograme fata de modelul anterior cu o echipare comparabila – cu beneficii la capitolele dinamica si consum.
In premiera, BMW M3 Sedan are acoperis din CFRP. La precedentele modele, acoperisul din CFRP (Plastic Ranforsat cu Fibra de Carbon) era rezervat doar versiunii coupe. Acum, in premiera, BMW M3 in varianta cu patru usi va include aceasta dotare cu design atractiv si functional. Acoperisul din CFRP aduce o scadere a masei cu cinci kilograme in cazul BMW M3 Sedan si cu peste sase kilograme la BMW M4 Coupe. De asemenea, coboara centrul de greutate al automobilului, cu efect pozitiv asupra dinamicii condusului.
Realizate din aluminiu, nu din otelul conventional, aripile fata si capota (cu curba Powerdome ca element de design distinctiv) au o contributie majora la conceptul de design ultrausor al modelelor si, in acelasi timp, imbunatateste distributia sarcinilor pe punti.
La M4 Coupe, linia conturata a acoperisului se continua in capota portbagajului si accentueaza personalitatea sportiva a noului model. Nou dezvoltata, capota portbagajului are o geometrie optimizata pentru performante aerodinamice, in timp ce utilizarea fibrei de carbon si a plasticului furnizeaza reduceri suplimentare de masa.
Noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe dispun si de ax de transmisie din CFRP. Rigiditatea mare si masa redusa ale CFRP permit ca axul sa fie produs dintr-o singura bucata, fara articulatie cardanica. Astfel se obtine o scadere a masei cu 40% fata de modelul anterior, iar reducerea maselor de rotatie are ca efect reactii mai prompte ale acceleratiei.
Bara transversala din CFRP, aflata in compartimentul motor, reprezinta un alt exemplu despre cum toate masurile de reducere a masei aplicate la aceste automobile au fost adaptate la imbunatatirea dinamicii. Cu o masa de numai 1,5 kilograme, bara transversala ofera o rigiditate superioara fata de o componenta asemanatoare din aluminiu si joaca un rol important in reactia si precizia excelente ale directiei ambelor automobile. Utilizarea carbonului la aceste modele aminteste ca BMW este lider mondial in constructia CFRP, material foarte usor si extrem de rezistent, si ca BMW a produs primul automobil de serie cu o caroserie realizata integral din acest material – inovatorul BMW i3.
Sustinerea DTM pentru procesul de dezvoltare
In dezvoltarea noilor BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe, inginerii BMW M s-au putut baza atat pe tehnologiile testate pe circuit, ci si pe talentul de condus al unor piloti cu experienta. De exemplu, pilotii oficiali BMW Bruno Spengler si Timo Glock au luat parte la testele vaste pe bucla Nordschleife a circuitului Nurburgring.
„Sunt mandru ca am contribuit la activitatea de reglare a acestor doua automobile”, a declarat Spengler, campion DTM in 2012 si clasat pe locul al treilea in sezonul 2013. „Suspensia are un reglaj foarte sportiv, reactia puntii fata este foarte directa, iar aderenta puntii spate este fenomenala. si motorul este impresionant. Aceasta este baza ideala pentru modelul cu care vom concura in DTM”.
Bruno Spengler despre:
- motorul cu sase cilindri, dispusi in linie, cu tehnologie M TwinPower Turbo: „Ca pilot de curse, sunt impresionat de reactia instantanee, fara intarziere turbo, pe care ti-o ofera cele doua turbocompresoare imediat ce apesi acceleratia. Este o particularitate senzationala a acestui motor, care se traduce intr-o distractie mai mare la volan si este perfecta pentru condus sportiv”.
- servodirectia electromecanica: „Servodirectia electromecanica este foarte precisa si, din punctul meu de vedere ca pilot de curse, acest lucru este foarte, foarte important. Reactioneaza instantaneu la manevre si ofera o reactie excelenta”.
- puntea spate: „Blocarea puntii spate este foarte progresiva datorita diferentialului cu patinare limitata, gestionat electronic, si genereaza un nivel foarte mare de aderenta. Sistemul de control electronic este configurat astfel incat, atunci cand eliberezi acceleratia la intrarea in viraje, diferentialul se decupleaza si efectul de blocare este redus la zero, rezultatul este o virare sportiva. Cand accelerezi din nou la iesirea din viraj, blocarea este cuplata progresiv, pana la nivelul maxim, pentru o tractiune optima”.
Productie. Intoarcerea la originile BMW M3
In urma cu 28 de ani, sediul central BMW Motorsport GmbH, aflat in Preußenstraße, a fost locul unde directorul de atunci al companiei, Paul Rosche, a dezvoltat ideea unui BMW M3. Productia a inceput cateva luni mai tarziu, in vecinatate la uzina originala BMW. In total, prima generatie BMW M3 a fost produsa in 17.970 unitati, pana in 1991. Acum, la o distanta de 23 de ani, productia emblematicului automobil sport – statutul de legenda este garantat de mult – se intoarce la origini. Uzina BMW din München va gazdui productia noului BMW M4 Coupe, in timp ce BMW M3 Sedan va fi fabricat la uzina BMW din Regensburg, unde – cu incepere din 1992 – au fost produse 222.293 de unitati din generatiile a doua, a treia si a patra BMW M3.
Unul din motivele care au stat la baza deciziei de impartire a productiei BMW M3 si BMW M4 intre cele doua uzine a fost angajamentul companiei de integrare a celor doua automobile sport de inalta performanta in procesele de productie ale modelelor de baza. De exemplu, BMW M4 va fi construit la München, alaturi de modele printre care BMW Seria 4 Coupe, iar Regensburg este locul unde este fabricat BMW Seria 3 Sedan, precum si noul BMW M3. Printre beneficiile productiei „combinate” pe o linie comuna este acela ca uzinele pot reactiona rapid la fluctuatiile pietei prin ajustarea volumului in functie de necesitati. Pe langa planificarea eficienta a productiei si logistica, ingredientul esential in aceasta abordare este sistemul cu linie unica: ambele modele M vor fi produse alaturi de modelele din care deriva, pe aceeasi linie de asamblare.
Este prima data cand uzina din Munchen este responsabila pentru productia unui concept de design ultrausor, care reuneste capota si panourile laterale din aluminiu, acoperisul CFRP si hayonul usor. Facilitatea de lipire pentru acoperisul de carbon in vopsitorie este o alta noutate pentru uzina din Munchen. Schimbul vast de experienta cu colegii din Regensburg permite ca angajatii din Munchen sa mentina un nivel remarcabil de experienta in productie atunci cand vine vorba de tehnologii pentru design ultrausor. Uzina din Regensburg are o experienta de multi ani in designul ultrausor. Pe langa productia precedentei generatii BMW M3 cu acoperis din carbon, fabrica din Regensburg a fost responsabila si cu productia numeroaselor modele BMW Motorsport pentru competitii de turisme.
Hall of fame. Evolutia unei legende auto de-a lungul a trei decenii
Noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe reprezinta a cincea generatie a automobilului sport veritabil, dar care poate fi utilizat fara probleme zi de zi – unul care a ridicat stacheta in segmentul sedanurilor/coupe-urilor de clasa medie si inalta performanta cu fiecare din ultimele trei generatii.
„Inca din 1985, cand am prezentat prima generatie BMW M3 la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA), BMW M3 a fost modelul emblematic pentru noi in segmentul automobilelor sport de inalta performanta”, isi aminteste Dr. Friedrich Nitschke, presedintele BMW M GmbH. „Astazi, la 28 de ani distanta, noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupe sunt pregatite sa duca aceasta traditie in cea de-a cincea generatie, iar combinatia unica a automobilului – dinamica remarcabila si posibilitatea de utilizare cotidiana fara limitari – este dusa la un nivel nou”.
Prima generatie M3
In primavara anului 1985, departamentul BMW Motorsport a inceput dezvoltarea unui model de curse care sa fie inscris in competitiile pentru turisme. Pentru a indeplini cerintele sportive ale categoriei respective, modelul trebuia vandut anual in minimum 5.000 de unitati, astfel ca versiunea de strada ce urma sa fie omologata a fost conceputa din start ca o masina pregatita pentru Grupa A. Primul BMW M3 a fost prezentat in premiera in septembrie 1985 la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA), iar lansarea pe piata a urmat in vara anului 1986. Motorul aspirat cu patru cilindri dezvolta 143 kW/195 CP (versiunea fara convertor catalitic: 147 kW/200 CP) la o capacitate de 2.3 litri, accelera de la 0 la 100 km/h in 6.8 secunde (6,7 secunde) si atingea o viteza maxima de 230 km/h (235 km/h).
In aceasta echipare, prima generatie BMW M3 a depasit orice asteptari in privinta vanzarilor. Cu varianta cabriolet, diferitele etape de evolutie a automobilului si modelele speciale, BMW a vandut un total de 17 970 de unitati pana la momentul in care productia a fost oprita in 1991.
A doua generatie M3. Trei variante de caroserie
Succesorul modelului original M3 nu a fost conceput ca baza pentru o masina de curse. Totusi, inca de la inceput a fost gandit in trei variante de caroserie. Coupe-ul cu doua usi, care a debutat in 1992, a fost urmat pe piata in 1994 de cabriolet si – in premiera – de un sedan cu patru usi. Toate cele trei modele erau propulsate de un motor de 3,0 litri, cu sase cilindri, care dezvolta 210 kW/286 CP si care sprinta de la 0 la 100 km/h in mai putin de sase secunde. Viteza maxima era limitata electronic la 250 km/h. Varianta M3 GT – produsa in serie limitata – a fost adaugata in 1994, puterea oferita (217 kW/295 CP) trimitand-o in varful scalei de performanta la acea vreme. in 1995, cilindreea motorului a fost extinsa la 3,2 litri, iar puterea a crescut la 236 kW/321 CP.
In 1997, BMW M3 a devenit primul automobil de serie din lume ce dispunea, optional, de cutie de viteze M secventiala (SMG). Aceasta varianta de transmisie se baza pe cutia de viteze conventionala de la M3, dar ambreiajul era activat electrohidraulic pentru schimbarea treptelor. Conducatorii M3 nu mai erau obligati sa apese ambreiajul; tot ce trebuiau sa faca pentru a schimba vitezele la un moment dat era sa impinga levierul schimbatorului. Scepticismul initial a fost eliminat si, in momentul in care modelul a fost retras din productie, fiecare al doilea exemplar al acestei generatii M3 era echipat cu transmisie SMG. M3 s-a transformat dintr-un automobil sport de nisa intr-un succes rasunator de vanzari: 71.242 de unitati coupe, cabriolet si sedan au fost produse in total la Regensburg.
Numeroase particularitati de design ale acestei generatii BMW M3 au ramas emblematice. Printre acestea se numara jantele din aliaj cu design double-spoke si capacele oglinzilor retrovizoare cu forma speciala, optimizate aerodinamic cu doua brate in forma de aripa. Aceste elemente au fost revizuite continuu la generatiile urmatoare M3 sub forma unor indicii fascinante de design.
A treia generatie M3: dinamica imbunatatita intr-un design mai clar
A treia generatie BMW M3 – lansata in 2000 si disponibila doar in variante coupe si cabriolet – a adaugat o noua particularitate – devenita traditionala: curba Powerdome de pe capota. Noul model a ridicat inca o data standardul in privinta performantelor si dinamicii. Motorul cu sase cilindri dispusi in linie avea capacitatea de 3,2 litri si dezvolta 252 kW/343 CP. Aceasta insemna ca M3 putea accelera de la 0 la 100 km/h in 5,2 secunde (cabriolet: 5,5 secunde). si mai impresionanta era acceleratia in reprize, de la 80 la 120 km/h, care se realiza in doar 5,4 secunde. In premiera, BMW M3 dispunea de un diferential blocant variabil pe puntea spate, care permitea o variatie intre 0 si 100%. Astfel se obtineau beneficii considerabile asupra tractiunii si aderentei la demaraj si la abordarea virajelor. In plus, a doua generatie a cutiei de viteze M secventiala (SMG II) permitea conducatorului sa schimbe treptele prin folosirea clapetelor de pe volan.
„Nava-amiral” a sportivitatii acestei generatii M3 a fost BMW M3 CSL, introdusa in 2003. Acronimul de trei litere provenea de la „Coupe Sport Lightweight”, un concept justificat de elemente precum acoperisul, consola centrala si panourile usilor din fibra de carbon, luneta usoara si eliminarea dotarilor orientate spre confort. Cu o masa proprie de numai 1.385 de kilograme, modelul era mai usor cu aproximativ 110 kilograme fata de versiunea standard M3. Toate cele 1383 de unitati – cu un motor mai puternic, de 265 kW/360 CP – au fost vandute in cateva luni.
A patra generatie: motor V8 si design ultrausor inteligent
2007 a insemnat intreruperea unei traditii dupa ce BMW M3 a intrat pe piata, pentru prima data in 15 ani, fara motorul cu sase cilindri dispusi in linie, deseori desemnat „Motorul Anului”. In locul acestuia, a patra generatie a automobilului – disponibila in versiune coupe, sedan si cabriolet (ultima s-a alaturat in 2008) – a fost propulsata de un motor cu opt cilindri. Noul propulsor de 3.999 cmc dezvolta 309 kW/420 CP si aproximativ 85% din cuplul maxim, 400 Nm, era disponibil pe un interval larg de turatii, pana la 6.500 rpm. Inginerii au continuat abordarea cu design ultrausor, in special la coupe. Pe baza experientei pozitive cu alte modele M, acoperisul a fost realizat inca o data din plastic ranforsat cu fibra de carbon. Capota, posesoare a curbei Powerdome, era din aluminiu, material care folosit mult si pentru nou dezvoltatului sasiu ultrausor.
De-a lungul perioadei de productie a celei de-a patra generatii, puncte de atractie au fost si variantele exclusive in serie limitata BMW M3, care atrageau atentia si mai mult asupra caracteristicilor inspirate din motorsport. BMW M3 GTS – automobil omologat pentru sosele, dar dezvoltat pentru competitii destinate cluburilor sportive – s-a remarcat in special. Cilindreea motorului V8 de la versiunea standard M3 a fost extinsa la 4,4 litri pentru a produce o putere maxima de 331 kW/450 CP
Componentele special dezvoltate ale sasiului si masurile aerodinamice, precum si cockpitul cu doua locuri – conceput pentru utilizare pe circuit – echipau acest model exclusivist de serie limitata (disponibila doar in nuanta Fire Orange). 135 de unitati BMW M3 GTS au fost livrate clientilor.
BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology) a fost prezentat in 2011 si a fost limitat la doar 67 de unitati. Datorita componentelor ultrausoare exclusive si tehnologiei modificate a sasiului, modelul cu acelasi motor care dezvolta 331 kW/450 CP – bazat pe BMW M3 Sedan si produs la uzina BMW M GmbH – se mandrea cu un comportament echilibrat perfect. Capota de la BMW M3 CRT era compusa din doua profile CFRP invelite intr-o structura tip fagure de aramide (poliamide sintetice), scaunele „scoica” dispuneau de doua straturi CFRP care acopereau o structura tip fagure din hartie reciclata, iar un strat de carbon, facut prin tehnologia conventionala de productie, acoperea suprafetele vizibile. Realizate amandoua din CFRP, spoilerul spate si elementul de directionare a curgerii de aer, integrat in bara fata, completau elementele ultrausoare ce se regaseau pe BMW M3 CRT.