Anul trecut pe plan mondial s-au vandut 210.000 vehicule electrice, dublu fata de 2012, insa mult sub prognozele optimiste care spuneau ca masinile care se incarca la priza se vor vinde „ca painea calda”. Un raport al International Council for Clean Transportation arata care sunt tarile unde masinile electrice o duc mai bine si ce legatura este intre vanzari si subventii.
In 2009 se vindeau sub 10.000 de masini electrice, in 2011 se trecea de 45.000, in 2012 se ajungea la 110.000, iar anul trecut numarul masinilor electrice a fost de 210.000 unitati, fiind incluse si cele pur elctrice, dar si cele care dispun de motor pe benzina ce functioneaza pe post de generator.
Datele ICCT (International Council for Clean Transportation) arata ca circa 100.000 de vehicule electrice s-au vandut in SUA, aproximativ 60.000 in UE si cam 30.000 in Japonia, datele fiind pentru anul trecut.
Foarte interesanta este insa statistica legata de tarile in care masinile electrice au cele mai mari cote de piata, iar aici Norvegia sta cel mai bine, cu 6,1% din totalul vanzarilor de masini noi. In Olanda cota „electricelor” este de 5,6%, iar in SUA este de 1,3%, cu mentiunea ca statul California este cu mult peste medie, patru procente dintre masinile noi vandute fiind electrice.
Franta, Japonia si Suedia se situeaza in intervalul 0,5%-0,8%, iar Danemarca, Austria, Germania si Marea Britanie stau si ele in plutonul fruntas, masinile electrice avand cote de peste 0,2% in 2013.
Norvegia sta atat de bine nu doar fiindca benzina este scumpa (1,80 euro/litru) si taxele pentru masinile conventionale sunt mari, dar si fiindca se acorda subventii agresive ce pot scadea cu peste 11.000 euro pretul unei masini electrice. Si Olanda vine cu scutiri ce pot scadea cu peste 6.000 de euro pretul unei masini 100% electrice, iar in Franta subventiile pot duce pretul in jos cu peste 8.000 euro.
Insa, in contextul in care cifrele optimiste vorbeau de 20-30 de milioane de masini electrice vandute pana la final de deceniu, chiar si cresterea anuala de 100% este mult prea mica. Fiecare tara mare vine cu subventii guvernamentale de cateva mii de euro, insa ele nu s-au dovedit suficiente pentru a crea volume de vanzari unor modele precum Renault ZOE Z.E., Nissan Leaf, Opel Ampera sau Mitsubishi i-MIEV. Astfel, in piete unde se vand peste un milion de masini noi/an, masinile electrice abia totalizeaza cateva mii de exemplare.
Ramane in continuare cercul vicios legat de faptul ca oamenii nu cumpara masini electrice fiindca exista prea putine statii de incarcare, insa nici in instalarea de astfel de puncte de reincarcare nu se investeste mult tocmai fiindca vanzarile sunt atat de mici.
Una dintre concluziile raportul este ca nu conteaza doar subventiile oferite in momentul cumpararii unei masini electrice, ci tot mai importante sunt promisiunile pe termen lung legate de statiile de incarcare si de diverse pachete de reduceri care sa se intinda pe mai multi ani din „viata” masinii.