De multe ori datele tehnice ale unei masini noi suna mult prea bine, iar in condusul de zi cu zi consumul mediu este mult peste cel promis in documentele masinii. Ei bine, grupurile de aparare ale drepturilor consumatorilor spun ca de vina sunt metodele de testare care nu s-au mai schimbat din 1970 si la permit companiilor auto sa faca diverse artificii pentru a obtine cifre atat de bune. Comisia Europeana ar vrea sa introduca proceduri mai severe de testare a eficientei, insa industria face lobby din greu, sperand ca normele vor intra in vigoare in 2021, nu in 2017, scrie Financial Times.
Datele organizatiei The International Council on Clean Transportation arata ca masinile noi sunt chiar si cu 30% mai putin eficiente decat arata datele oficiale prezentate, fiindca producatorii auto profita de teste cu proceduri invechite pentru a ajunge la valori mult prea optimiste (si nerealiste) ale emisiilor de CO2 sau pentru consumul de carburant.
Comisia Europeana ar vrea ca in 2017 testele sa se schimbe si procedurile sa nu le mai permita producatorilor sa apeleze la diverse artificii tehnice care duc la rezultate nerealiste. Ca exemplu se da faptul ca bateria este deconectata in timpul testelor pentru a nu se incarca, dar si faptul ca se umbla la presiunea din roti ca sa fie exact cea la care rezultatele ar iesi cel mai bine.
La teste se fac multe lucruri care sa duca la rezultate de consum si emisii care sa arate cat mai bine. Se umbla si la frane si la alternator, se folosesc anvelope speciale si se aleg doar anumite suprafete de drum. Rezultatul? Valorile comunicate in brosurile publicitare ajung sa fie mult diferite de cele din viata reala, iar consumatorii sunt practic indusi in eroare.
Testele din 1970 erau adaptate acelor vremuri cand pe sosele erau foarte putine masini in comparatie cu prezentul, puterea motorului era mai mica, accelerarea se facea mai greu, iar numarul de kilometri parcursi de o anumita masina era mai mic decat in prezent.
Nu e de mirare ca oficialii UE vor o actualizare a testelor, ceea ce inseamna o schimbare semnificativa. Ar dori sa o puna in practica in 2017, dar un lobby puternic al gigantilor auto europeni vrea sa amane implementarea schimbarii pana in 2021 cel devreme. Opozitia e legata de normele privind nevoia reducerii mediei emisiilor de CO2 pentru fiecare producator auto, norme care devin tot mai dure dupa 2020.
E usor de banuit ca noile teste vor scoate la iveala valori mai mari ale emisiilor de CO2 decat cele obtinute acum, iar asta ar trage inapoi producatorii si i-ar obliga la investitii suplimentare pentru a scadea poluarea mai mult conform noului tip de testare. Un studiu al Exane BNP Paribas arata ca industria ar trebui sa cheltuiasca in plus zece miliarde euro pentru a se conforma noilor teste, iar asta nu e o veste buna pentru companii si profitul lor.
Parlamentul European spune insa ca modul de testare trebuie schimbat cat de curand pentru ca producatorii auto profita de vulnerabilitatile sistemului invechit din prezent pentru a-si infrumuseta bilantul.
Industria auto nu are motive de bucurie, iar seful BMW, Norbert Reithofer, spunea la o conferinta in martie ca, daca se va schimba modul de masurare a emisiilor CO2 indutria auto va avea „o povara in plus”.
ACEA, asociatia care reprezinta interesele constructorilor europeni de automobile, spune ca actualele teste sunt conforme cu regulamentele, insa admite ca introducerea unor noi tipuri de testare va duce la rezultate care sa reflecte mai bine situatia in condusul de zi cu zi, insa si emisiile medii de CO2 vor fi mai mari. ACEA conchide ca schimbarile vor necesita investitii mai mari din partea companiilor auto si costurile vor fi, ca in mai toate cazurile, transmise catre clientul final.