Acasa Romania Ce planuri are Corneliu Birtok-Baneasa, unul dintre cei mai apreciati inventatori romani

Ce planuri are Corneliu Birtok-Baneasa, unul dintre cei mai apreciati inventatori romani

de Vlad Barza

Corneliu Birtok-Baneasa (sursa - ARTRI)

De ani buni, romanul Corneliu Birtok-Baneasa este premiat in mod constant la marile saloane pentru inventiile sale ce reduc consumul autovehiculelor, iar intentiile sale sunt sa livreze filtre pentru automobile de curse si sa inceapa o colaborare cu Malaezia, a spus el la un eveniment de presa organizat de Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI). De ce inventiile lui nu au ajuns in uzinele marilor producatori auto, care sunt proiectele la care se gandeste si de ce nu vrea sa plece definitiv din tara puteti citi in articol.


O idee ce ar putea aduce economii consistente transportatorilor

Din 2007 incoace, Corneliu Birtok Baneasa din Deva a castigat 20 de permii la saloane internationale de inventica, iar lucrul s-a repetat in acest week-end, la Geneva. El a castigat medalia de aur pentru un dispozitiv de transfer al aerului care reduce consumul de carburant cu peste 5% la camioane si autobuze.

El explica faptul ca acest dispozitiv se monteaza ca un accesoriu al sistemului de filtrare al camionului si el practic capteaza curentul de aer si il transfera in tubulatura admisiei.

„Se creeaza o presiune care este proportionala cu viteza de mers, practic el hraneste cu aer filtrul de aer, iar pana acum nu am inregistrat vreun efect negativ cu acest dispozitiv dinamic de transfer”, spune inginerul, in varsta de 35 de ani.

Primele cercetari au fost facute la facultatea de inginerie din Hunedoara, a fost construit si un prototip si au fost facute masuratori pentru a vedea care sunt avantajele fata de varianta clasica. Apoi a fost definitivat produsul si s-au facut teste pe un autocamion Volvo, in Suedia, timp de 20 de luni si pe toate tipurile de vreme.

„Testele au decurs foarte bine, reducerea consumului de combustibil a fost de 5-7%, iar anul trecut am folosit inventia pe 20-25 de camioane de la o firma de transport din Deva. Prima implementare pe un autobuz a fost in 2012 la societatea de transport public din Alba Iulia. Rezultatele sunt bune si anul acesta vrem sa extindem produsul destinat autobuzelor”, spune el.

Costul instalarii sistemului pe camioane este cuprins intre 500 si 1.500 euro, in functie de materialele folosite, insa consumul scade in medie cu circa 1,5 litri/100 km pentru un camion care necesita 30 litri/100 km.

„Daca facem un calcul simplu, la cat merge un camion intr-un an, cred ca in sub 12 luni dispozitivul e amortizat. In plus, el nu are nicio piesa de schimb, poate sa ramana mult timp in sistemul de admisie”, potrivit lui Birtok-Baneasa.

Comanda poate fi onorata intr-o saptamana sau doua pentru sisteme conventionale, iar daca este vorba de o campanie pilot poate dura una-doua  luni pana se realizeaza produsul personalizat. Inventatorul spune ca are discutii pentru a-si trimite produsele la export fiindca sunt firme interesate. In prezent capacitatea de productie nu este foarte mare, in hala din Deva lucreaza patru-cinci oameni care pot asambla cateva zeci de dispozitive pe saptamana. Daca vine o comanda serioasa productia se poate multiplica pentru a o onora cat mai rapid.

Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI) spune ca ii va promova inventiile fiindca, in aceste vremuri in care carburantii s-au tot scumpit si se vor mai scumpi, o solutie ce reduce consumul este foarte utila.

Patrunderea in marile uzine auto, o sarcina foarte grea

Birtok-Baneasa a devenit cunoscut acum cativa ani pentru o inventie foarte interesanta cu care a castigat mai multe concursuri internationale: un filtru de aer care poate creste cu pana la 10% puterea motorului, reducand si consumul cu pana la 10%. Acest filtru poate fi montat in circa o ora pe o mare parte dintre autoturisme si costa 350 lei, fiind util si pentru persoanele fizice. Inventatorul explica in 2011 ca, pe langa functia principala de filtrare, produsul sau creste viteza aerului absorbit, preraceste aerul si mareste coeficientul de umplere a filtrului.

Intrebat de HotNews.ro pe cate aututoturisme a ajuns filtrul, inventatorul spune ca e vorba de aproximativ 600. De ce nu a ajuns insa ideea sa fie preluata de un producator auto mondial?

„E foarte greu sa ajungi intr-o uzina auto. Am avut discutii, insa din pacate nu s-au finalizat pentru ca oamenii nu erau foarte seriosi. Voiau sa-l testeze, insa fara ca eu sa fiu prezent si mi s-a parut o aberatie, fiindca daca nu ai nimic de ascuns faci un contract clar si apoi te apuci si testezi in prezenta ambelor parti”, spune el.

Un alt domeniu promitator: masinile de competitii

In aceasta iarna, Birtok-Baneasa spune ca a realizat si filtre destinate masinilor de curse. Se fac teste si filtrele sunt particularizate in functie de competitie: unele pentru motorizari pentru masini de drift, altele pentru masini de raliu, altele pentru masini de indemanare. Aceste filtre au fost testate pe modele BMW, Mitsubishi, Opel si Ford.

Produsul este finalizat si duce la cresterea puterii motorului, dar ajuta si la pastrarea unui aer cat mai rece, fiindca in competitie este nevoie de asa ceva.

De ce nu pleaca din tara si ce proiecte urmeaza

Intrebat de HotNews.ro daca vrea sa plece din tara, Corneliu Birtok-Baneasa a spus ca nu are vreo intentie: „Daca ar fi sa fac un studiu pentru o companie m-as duce, dar sa plec definitv… nu. Iubesc viata sociala de aici si chiar nu ma vad in alta parte”.

Inventatorul a dat si alte detalii si despre proiectele sale.

„Exista mai multe planuri. Primul ar fi crearea unui hibrid intre o instalatie de oxihidrogen si un filtru supraaspirant, o instalatie care sa aiba injectorul cuplat direct in filtrul de aer, ceea ce e foarte bine fiindca se creeaza un spatiu suplimentar si nu mai trebuie efectuate anumite operatiuni”, spune cercetatorul, care precizeaza ca ideea poate fi aplicata de la autoturisme pana la TIR-uri si principalul castig ar fi o reducere substantiala a consumului de combustibil.

Al doilea proiect este o alimentare GPL destinata in special camioanelor si autobuzelor cu instalatie de alimentare common-rail.

„Este un lucru deosebit fiindca este complicata montarea instalatiilor GPL pe motorizarile diesel deoarece nu avem aprinderea”, a explicat Birtok-Baneasa. El spune ca e posibila o colaborare cu Malaezia pe partea de mixaj a amestecului dintre aer si gaz.

Lasa un comentariu