Inainte de criza in Ucraina se vindeau chiar si 600.000 de masini/an, iar acum s-a ajuns la o treime, iar productia depasea in vremurile bune si 400.000 unitati, iar acum e de opt ori mai mica. Ucraina a pus taxe auto care au suparat toata tara, iar cu Rusia lucrurile s-au racit cumplit si in piata auto, din cauza legislatiei. Ce parte are Crimeea din intreaga piata, ce efect are anexarea si ce se intampla pe extrem de fluctuanta piata ucraineana puteti citi in articol.
Informatia pe scurt
- In Ucraina, tara de 45 de milioane de locuitori, vanzarile de masini noi sunt de trei ori mai mari ca in Romania, productia este insa de opt ori mai mica
- Sectorul de productie cuprinde mici fabrici de asamblare detinute de oligarhi. Sectorul furnizorilor de componente este slab dezvoltat, mai ales ca sunt aduse din Asia kit-uri de piese.
- Marcile locale ZAZ si Bogdan au vanzari bune, dar masinile sunt imbatranite tehnic. Marcile chineze merg insa bine.
- In Crimeea s-au vandut sub 10.000 de masini anul trecut, dealerii din Ucraina nu mai pot trimite masini acolo.
- Si Ucraina a pus o taxa auto gandita sa ajute productia interna, insa rezultatele au fost sub asteptari.
- : In Ucraina numarul de masini/1.000 de locuitori este de circa 180, parcul total avand aproape 8 milioane autoturisme.
- Benzina costa de la 0,80 euro/litru, dieselul este 73 de centi, salariile sunt insa mai mici decat in Romania.
Ucraina, o piata misterioasa unde chinezii avanseaza puternic
Ucraina are de peste doua ori populatie Romaniei – 45 milioane -, iar piata masinilor noi a trecut de 200.000 de unitati, in timp ce productia a scazut anul trecut la doar 50.000. Fata de alte piete europene, in Ucraina au cote din ce in ce mai mari marcile chinezesti, precum Geely si Chery. In plus, au cote mari marcile locale ZAZ si Bogdan, masini super low-cost, insa imbatranite din punct de vedere tehnic, in stilul masinilor Daewoo si Lada din anii ’90.
In Ucraina se cumpara masini noi cu preturi mai reduse decat in Romania, o explicatie fiind diferenta de salarii (Ucraina, salariu mediu net 303 dolari, Romania (485 dolari), Rusia (841 dolari). Datele de vanzari arata fluctuatii foarte mari, criza lovind puternic mai ales marcile nationale. 2008 a fost anul de maxim, cu circa 600.000 unitati, iar minimul a fost de sub 170.000 acum patru ani. Marea cadere a fost intre 2008 si 2009.
Vanzarile de masini noi (nr. de unitati)
- 2013: 213.322
- 2012: 237.602
- 2011: 207.453
- 2010: 169.540
- 2009: 170.085
- 2008: 599.985
- 2007: 500.357
- 2006: 361.549
Ce cumpara vecinii nostri? Marci asiatice si marcile nationale
Cele mai vandute marci auto in 2013 in Ucraina (total piata: 213.322 unitati):
- 1. Hyundai 18.001
- 2. ZAZ 17.709
- 3. Geely 16.436
- 4. Toyota 15.436
- 5. Kia 13.224
Marca Lada si-a vazut vanzarile injumatatite, la sub 10.000 de masini.
In primele doua luni ale acestui an s-au vandut 27.000 de masini noi, scadere de 5% fata de ianuarie si februarie 2013. Geely este pe primul loc la volume, cu peste 2.000 de unitati asamblate pe plan local, marca ZAZ este pe doi, iar Nissan, Renault (datorita Logan) si Hyundai incheie top cinci.
Piata masinilor noi a suferit si in Ucraina din cauza unei taxe prost gandite. In aprilie anul trecut s-a pus o taxa pe masinile de import care deja erau taxate cu 10%, noul „bir” fiind cuprins intre 6% si 13% in functie de cilindree. Gandirea a fost sa fie ajutate companiile care produc pe plan local, insa rezultatele nu au fost cele dorite, vanzarile lor scazand peste media pietei. Masura protectionista nu i-a putut convinge pe ucraineni sa-si cumpere masini facute in tara, mai ales ca in multe cazuri calitatea nu e grozava, iar dotarile sunt saracacioase.
Productia auto din Ucraina: fabrici de asamblare sub puterea oligarhilor
Ucraina e un caz special fiindca are multe companii angrenate in productia auto, dar niciun mare producator nu are uzina de sine-statatoare. Vorbim de fabrici de asamblare care lucreaza cu colectii de piese CKD venite mai ales din Asia, iar aceste fabrici sunt in general ale oligarhilor si se afla mai ales in estul tarii, mai aproape de Rusia, decat de Europa Centrala. Vorbim de fabrici mici care au fost lovite dur de criza, asa cum arata si cifrele extrem de categorice. O buna parte dintre aceste fabrici au o singura ratiune de a fi: evitarea taxelor de import prin asamblarea locala. Dezavantajul e ca nu au nevoie de furnizori locali, cum se intampla la o uzina adevarata, iar numarul de locuri de munca este mult mai redus.
Productia auto (numar de unitati)
- 2013: 50.449
- 2012: 76.281
- 2011: 106.654
- 2010: 83.133
- 2009: 69.295
- 2008: 423.127
- 2007: 402.591
- 2006: 295.260
Cine si ce produce – patru exemple
UkrAuto (ZAZ) asambla in vremurile bune si peste 150.000 de masini/an la Zaporoje si vorbim de multe marci: ZAZ, Chevrolet, Nissan, Toyota, Mercedes, Chery, Kia si VAZ. Acum, performantele sunt de cateva ori sub maxim.
Bogdan Corporation este al doilea mare producator, cu o capacitate de 120.000 unitati/an la uzinele din Cerkassy si Lutsk. Totusi, in ultimii ani a fost departe de aceasta cifra, declinul fiind puternic. Bogdan asambleaza modele Bogdan, Hyundai, Lada, Subaru si Isuzu, dar presa a scris ca vrea sa vanda una dintre uzine. In 2014 ar trebui sa inceapa asamblarea a doua marci chinezesti de masini: Great Wall si JAC, dar, date fiind conditiile actuale, informatia trebuie privita cu retinere.
Eurocar asambleaza masini Skoda la Solomonovo, nu departe de granita romana. In iulie a inceput asamblarea celei de-a treia generatie Octavia.
KrASZ din Kremenciug (regiunea Poltava) a asamblat intre 2007 si 2010 masini chinezesti Geely si a reluat in primavara trecuta asamblarea din colectii CKD aduse din China. KrASZ asambleaza si SUV-uri Ssangyong.
Crimeea, Rusia si taxele
Regiunea Crimeea, proaspat anexata de Rusia lui Putin, conta putin la totalul de vanzari auto nationale, estimarile fiind ca anul trecut s-au vandut sub 10.000 de masini noi. Inca de la inceputul lunii martie importatorii auto din Ucraina au avut mari probleme in a mai duce masini la dealerii din Crimeea si erau fortati sa foloseasca alte porturi, mai la vest, ceea ce deja aducea costuri logistice suplimentare mari. Dupa anexare masinile nu mai pot ajunge in Crimeea fiindca regiunea este practic in Federatia Rusa si legislatia este diferita.
In Crimeea schimbarile sunt rapide: se trece la rubla, de la hryvnia ucraineana, ora a devenit a Rusiei, lumea isi schimba pasapoartele masiv, iar presa si televiziunile ruse sunt in prim plan. In aceste conditii e de estimat ca dupa ce situatia se va linisti, masini noi vor fi si ele aduse din Rusia, iar retelele de dealeri vor fi modificate.
Pe de alta partea si Federatia Rusa a pus taxe la import incercand sa protejeze industria nationala, iar acest protectionism a cauzat un conflict cu Organizatia Mondiala a Comertului.
1 comentariu
se poate inmatricula o masina din UCRAINA IN ROMANIA?