Acasa Ford Zoltan Brassai, seful Ford Romania: Transportul pe Dunare este cel mai avantajos. Se reduce costul cu cateva sute de euro pe fiecare masina

Zoltan Brassai, seful Ford Romania: Transportul pe Dunare este cel mai avantajos. Se reduce costul cu cateva sute de euro pe fiecare masina

de Vlad Barza

Zoltan Brassai (sursa - 0-100.ro)

Modalitatea cea mai avantajoasa de a transporta masinile din Craiova catre Europa ramane calea fluviala, pe Dunare, dar pentru acest lucru ar trebui ca drumul pana la Calafat sa permita acest trafic, a spus, intr-un interviu pentru Gazeta de Sud, directorul general al Ford Romania, Zoltan Brassai. Intrebat ce model nou din gama Ford s-ar potrivi pentru fabrica din Craiova, el a dat exemplul SUV-ului EcoSport, care se produce in prezent in India si se vinde pe piata europeana. Ford nu a luat insa nicio decizie in acest sens.

Directorul general al Ford Romania, care este si seful Companiei Nationale de Vanzari (CNV) a Ford, Zoltan Brassai, a declarat, in cadrul emisiunii „Economia Sudului” ca se asteapta la o usoara dezmortire a pietei de autovehicule din Europa. El a vorbit despre avantajele si dezavantajele uzinei din Craiova, comparativ cu o fabrica din Germania, dar si despre ce model nou s-ar potrivi, in opinia sa, pentru fabrica Ford din Banie.

Punctele tari pe care le-ar avea fabrica Ford din Craiova in fata altor fabrici Ford din Europa ar fi ca uzina din Banie este eficienta, nu doar din punct de vedere al muncitorilor cu salarii de cateva ori mai mici decat in industria auto din Germania, de exemplu, ci, mai ales, prin faptul ca piesele de schimb, componentele care se asambleaza sunt mai ieftine aici.

„Este eficienta fabrica din Craiova din punctul de vedere al calitatii si al costurilor. Mai trebuie sa lucram la infrastructura aici. (…) Pana sa iasa masina din fabrica din Craiova, calitatea este aceeasi cu cea din Germania. Iar la capitolul costuri, Craiova este situata bine. Trebuie sa ne gandim ca valoarea manoperei este mai putin de 10% din costul total al masinii. Cand comparam costurile ne uitam si la furnizori: furnizorii aduc piesa la linia de productie si se asambleaza aici. Eu stiu ca fabrica din Craiova este foarte competitiva!”, a spus Brassai.

El a confirmat ca sunt mai ieftine componentele B-MAX produse in Romania, dar a precizat ca este mai ieftin sa fie produse masini in Romania, dar numai jumatate din piesele ce compun un vehicul B-MAX sunt produse la furnizorii Ford din Romania, iar cealalta jumatate reprezinta componente din import.

Punctele slabe enumerate de Brassai, in ceea ce priveste o decizie negativa de transfer al unei parti din productia din Germania in Romania ar fi: infrastructura deficitara din tara noastra, atat rutiera, fluviala, cat si pe calea ferata; dar si rapiditatea cu care ar trebui sa ajunga vehiculele pe piata europeana, acolo unde Ford are concentrata cea mai mare piata a vanzarilor.

„Ar fi un avantaj pentru noi sa avem o infrastructura mai buna, nu doar pe sosele si autostrazi, ci si pe cai ferate si infrastructura navala”, a mai spus Brassai in interviul acordat Gazetei de Sud.

In prezent, jumatate din productia de vehicule si motoare de la Craiova se transporta pe calea ferata pana la Constanta, iar de acolo, masinile se incarca pe vapoare, pana in Europa. Cealalta jumatate a productiei se transporta pe caile rutiere, fie de la Craiova la Constanta, fie de la fabrica auto din Banie si apoi inspre Timisoara, Arad si Nadlac, iar de acolo ajung pana in Austria, Germania, Franta si chiar Spania.

Zoltan Brassai a mentionat ca modalitatea cea mai avantajoasa de a transporta masinile din Craiova catre Europa ramane calea fluviala, pe Dunare, dar pentru acest lucru ar trebui ca drumul pana la Calafat sa permita acest trafic, precum si portul, si Dunarea sa permita, in zona noastra, ca barje uriase sa acosteze si sa transporte cate 300-400 de masini odata.

„Transportul pe Dunare este cel mai avantajos. Pe Dunare pana la Constanta, iar de acolo pe vapoare pana in Spania, Germania… Se reduce costul cu cateva sute de euro pe fiecare masina, fata de transportul rutier. Daca va imaginati ca pe un camion se transporta opt-noua masini, pe o barja pe Dunare, deci fluvial se transporta peste 300 de masini odata, iar pe transport oceanic sunt 3.000 de masini transportate o singura data. Pe Dunare, pe Rin se transporta catre Koln, unde este centrul de conducere al Ford in Europa, este o circulatie intensa de vapoare cu masini, cu containere. Din zece in zece secunde trece cate un vapor pe Dunare”, a spus Brassai.

Alt aspect negativ, pentru care nu s-ar muta o parte din productia de Fiesta din Germania la Craiova, ipotetic vorbind, ar fi si „rapiditatea livrarilor”. Zoltan Brassai a mentionat ca, daca cei mai multi clienti ai companiei sunt in Germania sau in alte tari europene, atunci masinile ar putea fi mult mai usor de livrat catre ei dintr-o fabrica ce se afla mai aproape de respectivii clienti.

Oficialul Ford a adaugat de ce autostrazi ar avea nevoie compania pentru a transporta mai bine masinile catre Occident: „Ar fi de dorit sa fie o autostrada Craiova-Pitesti sau un drum expres, pentru ca de acolo ne conectam de la Pitesti catre Bucuresti si Constanta. Partea a doua ar fi aceea ca am avea nevoie de o autostrada catre Nadlac. Partea Arad – Nadlac exista deja. Deci am avea nevoie de o autostrada pana la Timisoara-Arad”.

Productia de autovehicule fiind considerata „foarte volatila” si avand o oarecare sezonalitate, atunci si numarul de muncitori ar putea fi fluctuant, in functie de volumele de productie. Brassai a spus ca, daca va creste cererea de vehicule, fabrica din Craiova va trebui sa vada daca poate sa produca noile volume cu acelasi numar de oameni, apoi sa vada daca introduce un nou schimb dupa-amiaza sau se lucreaza o zi de sambata si dupa aceea ar putea sa inceapa fabrica sa recruteze. Doar daca va fi nevoie. El nu a exclus nici posibilitatea diminuarii de personal. Deocamdata, nu exista astfel de planuri, spune el, si nici disponibilizari voluntare nu se mai preconizeaza anul acesta.

Intrebat cat va mai rezista fabrica din Craiova cu o productie de 370 de vehicule B-MAX pe zi, Zoltan Brassai a concluzionat ca „poate sa produca mult si bine, pentru ca produce un model cu o eficienta foarte buna. Acest model (B-MAX -n.r.) nu va avea niciodata o productie de 300.000 de unitati pe an, pentru ca piata nu este atat de mare. De aceea se vorbeste si despre al doilea model in Craiova, la care se speculeaza foarte mult”.

Viata unui vehicul este de sase-opt ani de la data inceperii productiei de masa, iar dupa trei-patru ani de la debutul pe piata al unui vehicul se face un facelift, o imbunatatire a modelului. Pentru B-MAX, acest lucru ar trebui sa se produca in 2015. O astfel de imbunatatire se pregateste si pentru acest model, a explicat directorul general al Ford Romania.

Intrebat ce model nou din gama Ford s-ar potrivi pentru fabrica auto din Craiova, directorul general al Ford Romania a dat exemplul SUV-ului EcoSport, care se produce in prezent in India si se vinde pe piata europeana. In opinia lui Brassai, un SUV mic, precum EcoSport s-ar potrivi fabricii din Craiova, dar aceste decizii se iau in cadrul Ford Europa. In functie de cererea pe piata a acestui vehicul, Ford va decide daca introduce in fabricatie EcoSport si la Craiova sau nu, dar deocamdata sunt doar discutii, zvonuri fara in vreun suport al oficialilor Ford din Europa.

In timp ce staff-ul Ford Romania considera fabrica din Craiova foarte eficienta si competitiva in cadrul „lantului” de fabrici ale Ford in Europa, in Germania, sefii uzinelor Ford fac tot posibilul sa mentina acolo volumele de productie, inclusiv cele pentru noul model Fiesta.

Luna trecuta, ziarul german Bild scria ca o parte din productia noii Fiesta ar putea fi redirectionata catre Romania (pentru a fi fabricata la Craiova). Luni, alt ziar din Germania titra cum incearca nemtii sa convinga sefii Ford sa nu mute productia in tarile unde forta de munca este ieftina, cum ar fi Romania. Despre acest subiect, Bernhard Mattes, seful uzinei Ford din Koln, spune ca se poarta discutii si ca acestea sunt de durata: „Discutiile merg bine. Pe parcursul anului vrem sa ajungem la o concluzie”, potrivit ziarului german Wirtschafts Woche, citat de dailybusiness.ro.

„Noi putem produce foarte eficient in Koln. Purtam discutii cu Consiliul de Administratie al Ford cu scopul de a-i convinge ca productia modelului Fiesta in Koln va fi competitiva privind preturile”, a mai spus Bernhard Mattes, potrivit sursei citate.

Lasa un comentariu