Programul Rabla 2014 aduce modificari importante fata de editiile din anii anteriori, cum ar fi faptul ca tichetele devin electronice si faptul ca vor putea fi casate si masini de opt ani vechime. Prima de casare va ramane 6.500 lei, iar fondurile totale alocate, 140 milioane Lei, sunt suficiente pentru casarea a 20.000 unitati. Potrivit declaratiilor guvernantilor si ale reprezentantilor industriei auto, anul 2014 va fi ultimul in care se va tine Programul Rabla.
„Incepand de Miercuri, 5 Martie 2014, Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice, impreuna cu Administratia Fondului pentru Mediu supun dezbaterii publice proiectul de Ordin al ministrului Mediului si Schimbarilor Climatice, Rovana Plumb, pentru aprobarea Ghidului de finantare a Programului de Stimulare a innoirii Parcului Auto National. Proiectul se afla postat pe site-urile institutiilor, la adresele www.mmediu.ro si www.afm.ro”, se arata intr-un comunicat al celor doua institutii.
Noutati
- Pentru prima data, tichetele nu vor mai fi acordate fizic beneficiarilor
- In program vor fi intra si masini cu o vechime mai mare sau egala cu 8 ani
- Vor fi disponibile 20.000 de tichete
„In urma analizei facute cu privire la desfasurarea programului Rabla in ultimii ani, pentru 2014 au fost aduse modificari majore in desfasurarea lui. Astfel, in acest an, persoanele fizice care doresc sa beneficieze de un tichet electronic se vor adresa direct producatorilor/dealerilor validati in program. De asemenea, persoanele fizice si juridice, precum si institutiile publice care detin autovehicule cu o vechime mai mare sau egala cu 8 ani de la anul fabricatiei se pot inscrie in program”, se arata intr-un comunicat de presa.
Se va utiliza un singur tichet electronic pentru achizitionarea unui autovehicul nou, valoarea acestuia fiind de 6.500 Lei.
Pentru stimularea achizitionarii autovehiculelor cat mai prietenoase cu mediul, se va oferi posibilitatea acordarii, pe langa prima de casare, a unui eco-bonus in valoare de 500 Lei pentru:
- achizitionarea unui autovehicul nou, incadrat in norma de poluare Euro 6
- achizitionarea unui autovehicul nou, al carui motor genereaza o cantitate de emisii ce CO2 mai mica de 100g/km
- achizitionarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.
Distribuirea tichetelor
Tichetele alocate pentru persoanele fizice vor fi distribuite pe fiecare judet, in raport cu numarul autovehiculelor uzate aflat in evidentele Directiei Regim Permise de Conducere si inmatriculare a Vehiculelor. La nivelul fiecarui judet, vor fi repartizate in mod egal intre punctele de lucru apartinand producatorilor validati si situate in respectiva unitate teritoriala.
Pentru persoanele fizice, sesiunea de finantare va fi organizata in patru etape, fiecare etapa avand o durata de cate 60 zile.
In prima etapa, toate tichetele alocate destinate persoanelor fizice vor fi repartizate pe fiecare judet, in raport cu numarul autovehiculelor uzate aflat in evidentele DRPCIV. In a doua etapa, tichetele aferente fiecarui judet ramase neutilizate, precum si cele alocate pentru care s-au anulat notele de inscriere, vor fi redistribuite in mod egal intre punctele de lucru apartinand producatorilor validati din respectiva unitate teritoriala. In a treia etapa, tichetele ramase se impart, in mod egal, intre punctele de lucru ale producatorilor validati din judetul respectiv. in aceasta etapa, orice producator validat poate ceda tichetele alocate in favoarea unui alt producator validat, cu obligatia de a informa, in prealabil, Administratia Fondului pentru Mediu. In ultima etapa, tichetele ramase se vor imparti in mod egal, intre punctele de lucru. P0ot participa doar producatorii validati care, in etapa a treia, au consumat toate tichetele alocate.
In cazul in care la sfarsitul ultimei etape vor ramane tichete neutilizate, acestea vor fi anulate.
Calendarul Programului Rabla din acest an va fi comunicat ulterior pe site-urile MMSC si AFM.
Programul de Stimulare a innoirii Parcului Auto, cunoscut sub numele „Programul Rabla”, este un program guvernamental sustinut din fonduri alocate de Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice (MMSC), prin Administratia Fondului pentru Mediu (AFM). Scopul acestuia este eliminarea din trafic a autovehiculelor vechi si inlocuirea lor cu altele noi, mai putin poluante.