Acasa Industrie Una dintre cele mai mari piete auto este in colaps si intrevede slabe sanse de redresare. O poveste cu sanctiuni, iertare si disperare

Una dintre cele mai mari piete auto este in colaps si intrevede slabe sanse de redresare. O poveste cu sanctiuni, iertare si disperare

de Vlad Barza

Un vechi Peugeot 405 (sursa - Peugeot)

Iranul producea inainte de embargo chiar si 1,6 milioane automobile/an, insa retragerea PSA Peugeot Citroen si Renault a dus productia la mai putin de jumatate si sute de producatori de piese au dat faliment. Lucrurile incep sa isi revina in tara cu 77 milioane de locuitori, dar chiar daca productia creste, clientii nu mai au resurse din cauza devalorizarii monedei nationale si a creditelor uluitor de scumpe. Renault a reinceput asamblarea Logan in Iran si cu piese din Romania, care ajung dupa 11 zile, cu camionul.

Piata interna din Iran este uriasa: in 2011 s-au vandut 1,4 milioane de masini noi, iar in 2012 peste 850.000. Chiar si dupa o scadere atat de dura, piata iraniana este de zece ori mai mare decat cea romaneasca.

Iranul, tara cu 77 de milioane de locuitori, a intrat in colaps din vauza sanctiunilor impuse de occidentali ca urmare a programului nuclear considerat periculos si agresiv de Occident. Totusi, noul presedinte Rouhani a indulcit tonul si a promis stoparea programelor nucleare agresive si, incet incet, sanctiunile incep sa fie ridicate „de proba” si greii industriei auto revin in tara.

Renault a reluat in Ianuarie livrarile de piese catre Iran unde este asamblat Logan, vandut acolo sub numele Tondar. S-a inceput cu cantitati mici, insa daca totul merge bine, transporturile vor fi tot mai consistente. O buna parte dintre piese sunt transportate din Romania catre Iran cu camionul, drumul durand 11 zile.

In 2011 PSA producea peste 450.000 de masini in tara, modele vechi de Peugeot ce-i drept, insa francezii aveau 30% din productia totala. Si Renault facea peste 100.000 de masini/an, cu piese venite si de la Mioveni, iar apoi a venit embargoul si francezii s-au retras.

Efectul izolarii a fost dezastruos pentru cateva sute dintre cele 2.000 de companii care produc componente auto in Iran, rezultatul fiind falimentul, pentru ca pur si simplu nu mai aveau cui livra, dat fiind ca a scazut si productia celor doi mari constructori interni Iran Khodro si Saipa, scrie Financial Times.

O serie de companii s-au reprofilat pe alte domenii, dar mai toate au facut concedieri. Componentistii sunt nemultumiti ca guvernul nu a facut nimic pentru ca dobanzile la credite sa mai scada, de la nivelul fluviu de 25-30%, care a fost una dintre cauze ce a dus la falimentul a  20% dintre companiile de componente.

In plus, intregul sector este dator vandut la banci, cu un total de 4 miliarde dolari. Reprezentantii industriei de componente spun ca in orice tara serioasa autoritatile ar interveni pentru a sprijini companii care intretin atat de multe locuri de munca. Ei deplang inactivitatea guvernului de la Teheran care nu s-a ingrijit de o ramura esentiala a industriei.

Iranul are un parc auto foarte vechi, jumatate dintre cele 14 milioane de masini aflate in circulatie fiind in stare tehnica dezastruoasa. Iar innoirea nu se poate produce fiindca moneda nationala – Rialul – s-a devalorizat cu peste 50%, iar inflatia a facut ca in sub doi ani pretul unor masini noi sa creasca efectiv cu peste 150%.

In aceste conditii grele nu e de mirare ca vanzarile de masini noi au scazut si cu peste 40%, iar dealerii spun ca e pacat ca Guvernul nu face nimic pentru a stimula cumpararea de masini noi.

Iranul nu este o piata de neglijat fiindca in tara de 77 de milioane de oameni peste jumatate dintre masinile de pe strazi au mai mult de 25 de ani vechime, fiind modele Paykan de dinaintea Revolutiei Islamice din 1979. In anii buni s-au vandut si peste 1,4 milioane  masini noi, iar productia auto a fost de circa 1,6 milioane automobile in 2011, pentru ca in 2013 sa scada la sub 700.000. De fapt, doar in Ucraina si in Olanda pietele au scazut mai dur. Cea mai mare companie auto este Iran Khodro, alte companii mari sunt Pars si Saipa. Iran Khodro spusese in repetate randuri ca vrea ca masinile sale sa fie asamblate in tari precum Belarus, Azerbaijan, Egipt, Siria, Senegal si Venezuela.

Industria auto din Iran, pe scurt

  • Iranul este o piata uriasa cu cei 77 de milioane locuitori, suprafata tarii este de sapte ori peste cea a Romaniei.
  • Primele masini au fost construite inainte de 1970, cand la putere era sahul Reza Pahlavi.
  • Revolutia din 1979 a dat o puternica lovitura industriei, insa productia a crescut dupa 2000, depasind in 2008 un milion de masini si atingand maximul in 2011: peste 1,6 milioane.
  • In zece luni din 2013 s-au produs 576.000 unitati,
  • Vanzarile auto au culminat in 2011: 1,4 milioane masini noi. In 2012 piata a scazut la 870.000.
  • Segmentul auto e al doilea ca marime in Iran, dupa cel petrolier. Numarul de angajati trece de 400.000.
  • Cel mai mare producator auto este Iran Khodro, care asambleaza circa 2.000 masini/zi. Alte companii mari sunt Pars si Saipa.
  • Producatorii strain pot face masini in Iran doar colaborand cu companiile locale.
  • Cele mai multe masini din Iran sunt practic modele foarte vechi ale Peugeot.

Lasa un comentariu