Marti, Parlamentul European a votat in favoarea noilor reglementari care au ca scop reducerea emisiilor de CO2 ale masinilor noi pana la 95g/km in 2020, de la peste 130 grame in 2015. Totusi, la presiunile Germaniei exista o perioada de derogare de un an pentru cele mai poluante masini ale fiecarui producator, masinii care „atarna” greu la medie. Noile reguli au fost contestate de cei care produc masini puternice fiindca spun ca nu am cum sa reduca emisiile atat de mult.
Conform regulilor, masinile noi vanduite in UE in 2020 vor fi in medie cu 27% mai putin poluante decat cele vandute in 2015 cand media emisiilor de CO2 va fi de 130 g/km, in timp ce in 2020 va trebui sa fie de 95 grame. Textul a fost adoptat cu 499 voturi pentru, 107 impotriva si 9 abtineri.
Germania s-a opus insa unei astfel de tinte pentru 2020 fiindca producatorii premium nu au cum sa aiba emisii medii atat de mici, mai ales ca vorbim de masini puternice cu emisii de trec si de 200-300 grame CO2 care nu pot fi comparate cu masini de clasa mini care au emisii de100-120.
Germania a cerut ca tinta pentru 2020 sa fie mutata pentru 2024, astfel incat companiile sa poata sa se conformeze. Nu s-a acceptat un termen atat de indepartat, dar s-a facut o derogare de un an. Aceasta e valabila insa nu pentru intreaga gama a unui constructor, ci doar pentru 5% dintre vehicule, si anume cele mai poluante.
O alta metoda prin care companiile care produc masini puternice isi pot reduce emisiile este prin asa-numitele super-credite ce incurajeaza companiile sa produca masini nepoluante (electrice mai ales) fiindca ele vor avea o pondere mai mare in totalul calculat, in 2020 contand dublu masinile cu emisii mici.
Super-creditele (echilibrare a emisiilor in cadrul portofoliului unui producator) vor fi permise intre 2020 si 2022 (nu vor exista super credite in perioada 2016 – 2020), dar vor fi limitate la 7,5g/km in aceasta perioada. Se vor aplica urmatorii multiplicatori: o masina care va emite mai putin de 50g/km va fi echivalenta cu doua masini in 2020, cu 1,67 masini in 2021, si 1,33 masini in 2022.
Si aceasta masura cu aplicarea super-creditelor intre 2020 si 2022 este o concesie fiindca multi au spus ca nu e o masura corecta si ca va „dilua” eficacitatea intregului sistem. Totusi, cealalta tabara spune ca e o masura ce va convinge constructorii au sa lanseze si sa vanda cat mai multe masini electrice si hibride.
Acest vot inseamna ca Europa va continua sa fie foarte avansata in reducerea emisiilor de CO2 ale masinilor, tinta de 95g reprezentand o economie de 15 milioane de tone de emisii CO2 pe an. Cu toate acestea, costul inovatiei trebuie sa fie acceptabil social si fezabil economic, atat pentru consumatori cat si pentru producatori”, a spus intr-un comunicat raportorul Thomas Ulmer (PPE).
Parlamentarii susin o procedura mai realista de testare a emisiilor poluante fiindca studiile recente demonstreaza ca producatorii au folosit slabiciunile procedurii actuale, ceea ce a dus la cifre oficiale privind consumul si emisiile mult diferite de cele realizate in conditii reale de condus.