Acasa Piata Auto ANALIZA: Cat de rau au fost lovite marcile auto de cei sapte ani consecutivi de declin al pietei masinilor noi

ANALIZA: Cat de rau au fost lovite marcile auto de cei sapte ani consecutivi de declin al pietei masinilor noi

de Vlad Barza

(sursa - 0-100.ro)

In 2007 se inmatriculau peste 90.000 de Dacii noi, anul trecut au fost sub 18.000. Pentru Volkswagen maximul a fost de 23.000, acum sunt 6.000/an, iar exemplele sunt numeroase si unele cazuri indica scaderi de peste 90%. Piata masinilor noi a scazut cu 81% in decurs de sapte ani, iar in articol puteti vedea ce marci s-au prabusit si cat de bine au rezistat cele premium.

In 2007 erau inscrise in circulatie peste 312.000 autoturisme noi, retelele de dealeri se extindeau continuu si optimismul atinsese cote maxime. Au fost si atunci voci care spuneau ca nivelul de 300.000 unitati/an este nefiresc de mare pentru Romania, iar venirea crizei a schimbat lucrurile mult.

Puterea de cumparare a tot scazut, programul Rabla a devenit ineficient, schimbarile dese ale taxei auto au sadit confuzie in piata, iar numarul celor care au avut curaj sa-si ia credit auto a scazut enorm.

 Inmatricularile de masini noi pentru zece marci de volum si variatia 2007-2013 (date DRPCIV)

Marca 2007 2013 Evolutie
Dacia 93.666 17.554 -81%
Renault 28.824 3.073 -89%
Volkswagen 23.397 6.028 -74%
Skoda 23.187 5.128 -78%
Opel 18.743 2.689 -85%
Ford 16.573 3.662 -77%
Daewoo 16.395 0
Peugeot 13.862 1.200 -91%
Chevrolet 13.136 866 -93%
Hyundai 10.597 2.451 -77%
Total piata 312.589 57.710 -81%

In aceste conditii nu e de mirare ca marcile de volum au scazut semnificativ, in unele cazuri chiar si cu 90% (Chevrolet). In aceste conditii, multi dealeri si-au inchis portile pentru ca nu au mai putut face profit. La fel de adevarat este ca unele retele de dealeri s-au extins nerealist de mult si chiar daca nu ar fi venit criza, piata auto romaneasca nu avea cum sa ramana la 300.000 masini noi/an.

 Inmatricularile de masini noi pentru zece marci premium si variatia 2007-2013 (date DRPCIV)

Marca 2007 2013 Evolutie
BMW 2874 1674 -42%
Audi 2968 1410 -52%
Mercedes 3215 1947 -39%
Porsche 240 148 -38%
Maserati 19 9 -52%
Bentley 21 10 -52%
Ferrari 10 6 -40%
MINI 209 148 -29%
Aston Martin 11 2 -82%
Lexus 211 58 -72%

Cand e vorba de marci premium, marci de prestigiu si marci de nisa ce vand masini ultra-scumpe, in 2007 Romania statea bine fiindca ajunsese sa aiba cifre anuale mai mari decat unele tari cu putere de cumparare net superioara.

Lucrurile s-au schimbat si aici , dar e de remarcat faptul ca marcile premium germane au scazut intre 2007 si 2013 mult mai putin decat piata totala.

9 comentarii

Baubau 10 ianuarie 2014 - 13:52

Tendinta e normala…atat timp cat o masina decenta ca si confort/siguranta costa in jur de 13-15.000 de euro, 1EUR = 4.5 iar salariile romanilor sunt in lei cred ca se va mentine tendinta. Cati isi mai permit sa dea 600-700 milioane vechi pe o masina noua ?!?!

Reply
BodnarDan 10 ianuarie 2014 - 18:12

Tu ai dreptate, insa uite eu in 2003 mi-am cumparat un Clio Symbol nou care a costat 9700 de EUR si era varianta pe benzina intrucat dieselul costa undeva la 10500 (la acelasi nivel de echipare). Pe atunci aveam de ales intre Clio Symbol, Cielo (care costa undeva la 8000 de euro), Skoda Fabia Sedan (care costa tot undeva la 10000 de euro) si cam atat. Restul Clio Bicorp, Opel Corsa si altele din gama asta erau undeva la 12000 de euro cea mai ieftina. Deci preturile la masini au scazut simtitor, acum putand sa-ti cumperi cu 10000 de euro chiar si un Ford Focus nou (daca prinzi o oferta).
Nu s-au mai vandut masinile noi din 2 mari motive :
1 – Taxa auto care nu iti permite sa-ti vinzi masina veche si de cele mai multe ori posesorii de masini cumparate inainte de 2007 prefera sa nu le mai schimbe.
2 – Japca practicata de dealerii auto cu privire la garantiile masinilor, obligandu-te practic sa iti faci service-ul la ei cu niste preturi de te durea capul dar competente si piese de toata jena. Eu nu am auzit pe nimeni care sa fie multumit de serviciile prestate de reprezentanta de la care au achizitionat masina, fie vorba ca ne referim de BMW sau Dacia. Pai daca eu mi-am luat o masina si aia de la service m-au facut la buzunar pe fata, ce incredere sa mai am eu data viitoare? E ceva firesc ca data viitoare sa incerci sa-i eviti, nu? Cum ii eviti cel mai bine? Iti spun eu… nu te mai legi de ei.

Reply
Horațiu 10 ianuarie 2014 - 20:04

Situația este foarte simplă: pur și simplu se produce mai mult decât e cererea. Se mai adaugă și alți factori, o mașină e un bun pe care nu-l schimbi des, în mod normal are minim 3 proprietari de-a lungul "vieții" ei, mai e și nenorocita de taxă de înmatriculare sau cum îi mai spune, puterea tot mai mică de cumpărare, scumpirea combustibilului. și altele.

Reply
Gabriel 11 ianuarie 2014 - 09:19

Pe langa probleme economice ce determina o neincredere a populatiei putem sa adaugam si alte motive care au adus piata auto atat de jos, dintre care pot sa amintesc unul dintre ele SCUMPIREA DACIEI de ex. In 2007 cea mai scumpa varianta de Logan (exclud modelul MCV), ajunge in modelul de echipare Prestige 1,5 DCI la vreo 11.500 E, iar la motoare pe benzina era varianta tot Prestige de 1.6 16V se vindea cu 10.300 E. Insa din ce cunosc cam majoritatea celor ce si-au cumparat Logane au platit o medie de 8000 E pe masina.
In schimb astazi o varianta de Logan (de fapt noul Logan), cat de cat dotata esti nevoit sa scoti cel putin 12000 E, mai ales ca cei de la Dacia nu prea ofera disconturi. Totusi in conditiile de astazi poti sa gasesti un INSIGNIA cu putini km si dotari de varf, veche de vreo 2-3 ani, chiar diesel.
Totusi scumpirea cu 2000 E a Loganului e mult prea mult data fiind nesfarsita criza ce ne tot incearca de 5 ani.

Reply
Fara Plumb 11 ianuarie 2014 - 10:42

Piata second hand este blocata acum de taxa de inmatriculare. Cei cu masini vechi, si care ar trebui schimbate, nu le pot vinde pentru ca o taxa de 1000Eur la o masina de 2000-4000Eur este aberanta. Deci oamenii trag de ele cat mai duc, pana pretul lor de piata ajunge intr-o zona in care sa nu le mai para rau daca le arunca la gunoi. Degeaba piata de masini noi este acum mai atractiva.
E greu de crezut ca taxa asta a fost instituita din pura prostie, ci mai degraba blocajul a fost creat cu intentie.

Reply
Stefan 11 ianuarie 2014 - 23:11

Sunt exact in situatia descrisa de tine. Mi-as vinde masina si banii obtinuti i-as da avans pentru o masina noua ceva mai mare, dar taxa asta absolut nebuna e de 1200 de euro pentru un clio bicorp, asta inseamna ca statul imi fura 1200 de euro din banii mei dati pe masina. Am nevoie de o masina mai mare, dar nu pot sa imi vand masina buna pe un pret = ( pret real – taxa ), prin urmare merg cu masina asta pana ii cad rotile dupa care o schimb pe un tichet rabla.

Din pacate politicienii nostri sunt paraleli cu economia si cu viata reala, ei traiesc in lumea lor si nu fac decat sa ne saboteze pe noi.

Reply
Bucolic 11 ianuarie 2014 - 16:48

Situatia se cheama Peak Cars, apare din cauza Peak Oil, care nu doar saraceste lumea in general ci in special pe lumea detinatoare de masina consumatoare de petrol. Credeti-ma este ultima problema ca a aparut Peak Cars, trist este ca in loc de plafon al productiei petroliere in 2015 sfarsit- 2016 inceput o sa inceapa declinul. Bine, acesta va trece neobservat in media dar in 2-3 ani criza din 2007-2008 va parea bataie cu perne intre iepurasi Playboy dezbracati. Cat despre auto, acesta va evolua rapid catre electric, hibrid sau distante cat mai scurte clasic. Masinile care consuma peste 8-9% pot fi aruncate la gunoi cu un litru de carburant la 25RON. Odata cu colapsul va veni si saracirea oamenilor, care nu isi vor mai permite masini tip tesla sau chevrolet volt, maxim de tip Renault Twingo, care nici nu stiu daca a aparut, sau scutere electrice. Trenul va fi peste 3 ani la mare moda si preturile mari vor parea gluma fata de cat va costa detinerea unei masini.

Reply
kkciosuldelahamangia 11 ianuarie 2014 - 22:10

….si euro va ajunge 7 lei si camila va avea trei cocoase…de fapt cine esti : tiriac sau patriciu ?

Reply
manivela 12 ianuarie 2014 - 23:26

A detine un autoturism implica avantaje& dezavantaje…
Nu trebuie ca pentru fiecare drum, sa folosim un autoturism, vezi occidentul, unde a merge cu trenul de multe ori, inseamna avantaj, costa mai putin, e mai rapid, poti face si altceva, respectiv navighezi pe net, citesti, scrii etc
In RO foarte multi au diesel, desii parcurg <5000kman
In RO foarte multi au SUV-uri, dar stau in chirie, desi rata data pt masina ar acoperi lejer , rata pt un apartament
In RO foarte multi vor sa aibe ceea ce are vecinul care lucreaza la stat pe o leafa de 15-2000ron….dar scapa din vedere faptul, ca pe langa leafa respectiva, mai are si mici atentii de 2-3 ori suma lefei luna etc
Sa mai continui, nu are nici un rost, pestele de la cap se impute, asa guvernanti-asa guvernati, in incheiere vorba chiorului Sa traiti bine…pardon…Mai traiti??!!!

Reply

Lasa un comentariu